سکوت نماینده نشانه میل به کسب صلاحیت است

سکوت نماینده نشانه میل به کسب صلاحیت است

مهرداد خدیر
گروه تحلیل: سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار یک رسانه درباره آنچه «توییت های خلاف امنیت ملی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی» توصیف کرد و تأثیر آنها در زمان بررسی صلاحیت آنها برای انتخابات مجلس گفته است: شورای نگهبان به هر عملی که صلاحیت افراد را مخدوش کند واکنش نشان می‌دهد.
دربار? پاسخ آقای عباس‌علی کدخدایی می‌توان پرسید:
۱٫ آیا بهتر نبود به خبرنگار سؤال کننده که رسانه متبوع او احتمالا با عینک امنیتی دنیا و مافیها را رصد می‌کند پاسخ می‌دادند تشخیص اقدام علیه امنیت ملی با شورای عالی امنیت ملی است و طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس حق اظهار نظر درباره همه امور را دارند و توییت گذاشتن هم جلوه ای از نظر دادن است و هر نظری را نمی‌توان اقدام علیه امیت ملی توصیف کرد؟
۲٫ اگر قرار است نماینده مجلس نظر ندهد (توییت گذاشتن یا توییت کردن هم جلوه ای مدرن از نظر دادن است) و رأی او در یک لایحه و طرح در وتو های مکرر شورای نگهبان نادیده انگاشته شود بهتر نیست نمایندگان را مرخص کنند و خود شورای نگهبان نقش قو? مقننه را به تنهایی ایفا کند؟
۳٫ چرا نماینده مجلس باید از شورای نگهبان بترسد؟ مگر »انقلاب به نام خدا« برای آن نبود که مردم تنها خدا را در نظر بگیرند و از او بترسند؟ آیا جامعه‌ای که کارمند از اخراج بترسد و استاد از بازنشستگی زود‌تر از موعد و زن از طلاق و دانش‌آموز از نمره انضباط و دانشجو از کمیته انضباطی، اسلامی است؟ آیا هم? دستگاه‌ها باید ترس تولید کنند و لاغیر؟
۳٫ آیا نماینده خوب، همان نماینده ساکت است و هر چه خاموش‌تر بهتر؟ پس چرا رسانه‌ها تصاویر نمایندگان خفته یا در حال چرت زدن را به طعنه منتشر می‌کنند؟ انسان یعنی »حافظه و واکنش«. اقدام علیه امنیت ملی را در حد یک توییت نازل نکنیم. کدام یک از این توییت‌ها اسرار نظام را برملا کرده است؟
۴٫ در دوره دوم مجلس شورای اسلامی دولت مهندس موسوی لایحه اصلاح قوانین مالیاتی را ارایه کرد و طبعا نمایندگانی در موافقت یا مخالفت ثبت نام کردند و سخن گفتند.
روال مجلس این است که ابتدا درباره کلیات بحث می‌شود. آیت الله آذری قمی نماینده قم در مخالفت با کلیات وقت خواست و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس شورای اسلامی با شگفتی پرسید: اصل مالیات که دیگر محل بخث و مناقشه نیست!
آذری قمی اما گفت: اصل مالیات، خلاف شرع است. هاشمی رفسنجانی پاسخ داد: امام هم پیش از انقلاب و آن گونه که در کتاب ولایت فقیه آمده خمس و زکات را برای اداره جامعه کافی می‌دانستند اما حالا امام پرداخت مالیات را ضروری می‌دانند و این آیت‌الله احمد آذری قمی در پاسخ گفت: آنچه گفتید درست است اما نظر امام است و من هم به عنوان یک فقیه نظرم را می گویم که مالیات، مشروع نیست.
هاشمی رفسنجانی لبخندی زد و گفت: نظرتان را گفتید. بفرمایید. روزنامه اطلاعات هم با فونت درشت تیتر زد: »آیت الله آذری قمی: مالیات، حرام است«.
آقای کدخدایی! دقت می فرمایید؟ یک نماینده مجلس آن هم از قم با نظر و بلکه فتوای امام آشکار و علنی مخالفت می‌کند و نظر خود را در فقاهت هم‌سنگ او می‌شمارد و هیچ گاه چنین نظری صلاحیت او را تهدید نمی‌کند. آن هم درحالی‌که جنگ جریان داشته و منابع درآمدی دولت صرف جنگ می‌شده و کسی او را متهم نکرده که پشت جبهه را تضعیف می‌کند. حالا یک نماینده باید بترسد که توییت او باعث انتخاب مجدد شود یا نه؟
۵٫ چرا تا نماینده‌ای حرف می‌زند مردم می‌گویند دور بعد نمی‌گذارند نماینده شود و تا نماینده‌ای سکوت می‌کند می‌گویند می‌ترسد دور بعد تأییدش نکنند؟ دغدغه نماینده باید چه باشد؟ تعیین منافع و مصالح کشور یا بیم تأیید صلاحیت مجدد خودش؟
۶٫ اگر نماینده بازتاب دهند? نظر اکثریت مردم حوزه انتخابیه خود باشد بهتر است یا این که به خاطر رد صلاحیت های مکرر و کاهش انگیزه مشارکت تنها اقلیتی را نمایندگی کند؟ همین روزها که شهرستان کازرون، دست خوش ناآرامی است از نماینده این شهر چه برآمده است؟ بحث بر سر گرایش سیاسی او نیست. بر سر این است که چرا مردم نباید احساس کنند که نماینده کفایت می کند و نیاز به تجمع اعتراضی نیست و اگر هم باشد آرام و بدون خسارت برگزار شود؟
۷٫ پیش از رواج واژه »نماینده« از کلمه » وکیل« استفاده می‌شد. در مجالس پس از مشروطه به نمایندگان مجلس هم می‌گفتند وکلا و بعدتر کلمه »وکیل« اختصاصی شد ولی با این حال هنوز وقتی مردم می‌گویند وزیر و وکیل منظورشان از وکیل، نماینده مجلس است نه وکیل دادگستری. مردم به وکیل وکالت می‌دهند تا از جانب آنان حرف بزند و مگر می‌شود وکیل را به خاطر ارجاعات قانونی فاقد صلاحیت معرفی کرد؟
۸٫ زمان طرح سؤال هم مناسب نیست. درست در روزهایی که همه جا صحبت از انتخابات متنوع در عراق و لبنان و ترکیه و افغانستان و رقابت احزاب در این کشورها و تشکیل فراکسیون های سیاسی است اینجا دغدغه این است که نماینده از صد فیلتر گذشته کنونی هم توییت بگذارد یا نه.
۹٫ آیا بهتر نیست شورای نگهبان کلیه اعمالی را که در بررسی صلاحیت کاندیداها تأثیر می‌گذارد لیست کنند تا همه بدانند به جز محرّمات و مکروهات کدام یک از اعمال دیگر هم موجب عکس‌العمل می‌شود؟ دایره تعیین صلاحیت‌ها گاه آن قدر تنگ می‌شود که یک عضو شورای نگهبان که خود در تعیین صلاحیت‌ها نقش داشت و کاندیدای ریاست جمهوری هم شد در یک دوره رد شد. (مرحوم رضا زواره ای)
۱۰٫ نمایندگان مجلس به جز وظیفه قانون‌گذاری و رأی اعتماد و سؤال و استیضاح وزیران مسؤولیت سنگین »نظارت« را نیز بر عهده دارند. فکر و ذکر نمایند? مجلس باید معطوف به نظارت بر دیگران باشد یا نگران نظارت بر خود؟
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از عصرایران ، البته این ۱۰ نکته البته به این معنی نیست که نماینده مجلس از هر نظارت مصون باشد. رسانه‌ها، حزب متبوع، احزاب رقیب، افکار عمومی و در موارد مالی و اخلاقی (و نه فکری و سیاسی) طبعا باید نظارت صورت پذیرد و تنها مورد مستثنا در سیاست هم جاسوسی است. مرجعیت تشخیص این موارد نیز با دادگاه است و بر پایه احکام صادره قطعی از محاکم صالحه.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = یک