استاندار آذربایجان‌غربی:

سهم گردشگری در اشتغال استان کم است

سهم گردشگری در اشتغال استان کم است

آرازآذربایجان ،استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود ظرفیت‌های کم نظیر و حتی بی نظیر گردشگری در این استان گفت: متاسفانه این ظرفیت‌ها همچنان بالقوه باقی مانده و در حال حاضر، سهم این بخش در اشتغال این خطه از کشور بسیار کم است.
محمدصادق معتمدیان در نشست با فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: بخش گردشگری یکی از چهار پیشران توسعه استان در طرح ویژه دولت برای رشد اقتصادی در نظر گرفته شده که نشان از ظرفیت این بخش دارد.
وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی، تنها استانی است که با سه کشور مرز دارد و وجود بیشترین مرزهای رسمی، آب و هوای خوب و وجود ۱۰ اقلیم ظرفیت‌های بسیاری خوبی است که ثبت بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ اثر ملی و ۲ اثر جهانی را باید به این موارد افزود.
معتمدیان ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی، حوزه توریسم درمانی است چرا که میل و رغبت به استفاده از این بخش به علت ارزان و در دسترس بودن نسبت به کشورهای همسایه، برای برخی اتباع خارجی بسیار زیاد است.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به همه این موارد، باید برنامه ریزی ویژه‌ای برای استفاده از آنها در دستور کار باشد که این برنامه باید با قدرت و به صورت جامع تدوین شده و البته خلاصه و قابل فهم باشد.
معتمدیان با اشاره به اینکه با وجود داشتن ظرفیت‌های خوب بوم‌گردی، از این ظرفیت هنوز استفاده‌ای در استان نشده است، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ مشکل امنیتی در آذربایجان غربی نداریم باید از ظرفیت بوم‌گردی که هم اکنون از مهمترین خواسته‌های گردشگران در دنیاست، بیشتر استفاده شود.
وی یادآور شد: یکی از دیگر ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری با توجه به وجود نیازهای مختلف شهرهای استان به میزان متفاوت گردشگری، بوتیک هتل‌ها هستند که باید این ظرفیت را نیز بارور کنیم.
وضعیت تله کابین ارومیه مشخص شود
وی با بیان اینکه وضعیت تله‌کابین باید مشخص شود، تاکید کرد: این طرح، از مهمترین طرح‌های گردشگر محور در ارومیه است که آمادگی داریم برای حل مشکل آن، به متولیان کمک کنیم.
استاندار آذربایجان غربی توجه به ظرفیت آب‌گرم‌ها در استان و همچنین مراکز تفریحی زمستانی گفت: در این خصوص نیز برخی استان‌ها، درآمدهای قابل توجهی در حوزه گردشگری دارند که نباید از کنار این ظرفیت در استان به راحتی گذشت.
معتمدیان افزود: وجود مقبره شمس تبریزی در خوی و مقبره مولانا در قونیه ترکیه و ایجاد پل ارتباطی بین این ۲ شهر از مواردی است که می‌توان از این طریق گردشگر قابل توجهی برای استان جذب کرد که البته در این خصوص، نزدیکی شهر خوی به ترکیه و هم مرز بودن با این کشور نیز می‌تواند مثمرثمر باشد.
وی ایجاد زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها را وظیفه حاکمیت عنوان کرد و یادآور شد: در این خصوص نیز می‌توان از زیرساخت هایی نظیر مسیر ریلی مرز رازی خوی، مسیر ریلی مراغه – میاندوآب – مهاباد – ارومیه، فرودگاه‌های سه گانه واقع در استان، مسیرهای مختلف جاده‌ای و همچنین زیرساخت‌های گردشگری مهیا شده در نقاط مختلف استفاده کرد هر چند نیازمند اقدامات تکمیلی است که باید اجرایی شود.
گردشگری آذربایجان غربی در حوزه ریلی تعطیل است
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استفاده زیادی از ریل ایجاد شده برای استان به ویژه مرکز استان نمی‌شود و تنها یکی دو سفر میان هفته‌ای بین ارومیه و تهران صورت می‌گیرد که زمان آن هم نامناسب است، اضافه کرد: در این خصوص می‌توان گفت که گردشگری استان در حوزه ریلی تعطیل است.
معتمدیان گفت: البته که در حوزه حمل و نقل مسافری در مرز رازی هم مشکلاتی وجود دارد که با افزایش تعداد مسافران در ایام پس از کرونا، این مشکل نمایان است.
وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته درخصوص استفاده بهینه از مسیر ریلی افزود: در ماه‌های اخیر بحث اقتصادی کردن مسیر ریلی را در دستور کار داریم و ایجاد ایستگاه‌های تجاری برنامه ریزی شده که برای کاهش هزینه نسبت به حمل و نقل جاده‌ای در حوزه بار بسیار کاربرد دارد.
معتمدیان اظهار کرد: در سفر رییس جمهور، یکی از مصوبات راه اندازی بخش ریلی بود که ایستگاه باری ارومیه تا دهه فجر افتتاح می‌شود.
استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: جزء سیاست‌های اصلی ما ایجاد زیرساخت‌های گردشگری با استفاده از ظرفیت ریلی است.
آذربایجان غربی نقش آفرین اصلی هدف ۳۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه
معتمدیان با بیان اینکه هدف گذاری ۳۰‌ میلیارد دلاری برای تجارت بین ایران و ترکیه طرح ریزی شده است، ادامه داد: اگر بناست که این امر تحقق یابد، نقش آفرین اصلی آن آذربایجان غربی است زیرا همه مرز ایران با ترکیه در این استان است.
وی راه اندازی مسیر ایران به سمت کربلا از مرز تمرچین را یکی از توفیقات مدیریت آذربایجان غربی دانست و گفت: این مسیر، نزدیکترین راه به سمت شهر زیارتی سامرا است که در اربعین امسال، پاسخ خوبی از راه اندازی آن دریافت کردیم.
معتمدیان افزود: البته در صدد هستیم که از این مرز در راستای ایجاد مسیر زمینی به سمت سوریه نیز استفاده کنیم که این تصمیم می‌تواند در حوزه گردشگری هم مثمرثمر باشد.
در این جلسه هر یک از فعالان گردشگری آذربایجان غربی در حوزه‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری، سرمایه گذاران بخش گردشگری، گردشگری سلامت و دیگر بخش‌های مرتبط به بیان دغدغه‌ها، نیازها، مشکلات و راهکارهای توسعه فعالیت پرداختند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۳:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


+ هشت = 12