گزارش //

سهم ناچیز کودکان از اسباب بازی استاندارد

سهم ناچیز کودکان از اسباب بازی استاندارد

گروه گزارش: با توجه به تصاحب بازار از اسباب بازی های چینی و نامرغوب و از سوی دیگر عدم توجه تولید کنندگان داخلی نسبت به تولید اسباب بازی هایی با کیفیت، به نظر می رسد سهم کودکان از اسباب بازی های استاندارد بسیار ناچیز است.
براساس منابع اعلامی، ۹۵ درصد اسباب بازی_های موجود در بازار ایران براساس آمارها چینی و حدود سه درصد نیز تولید کشورهای اروپایی و آسیایی است که بخش بزرگی از آنها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
*اغلب اسباب بازی های موجود در بازار چینی هستند
محمدعلی فروشنده لوازم بازی در خیابان مدنی ارومیه است، او می گوید: بخش بزرگی از اسباب بازی های کودکان در قالب تجارتی پرسود و خاموش با رنگ های جذاب و شخصیت های دوست داشتنی، غافل از اینکه مواد سارنده آن چیست و یا اینکه آیا تایید استاندارد دارند یا نه و در مواردی به صورت قاچاق وارد می شوند.
وی که معتقد است پدران و مادران به ارزان تر بودن اسباب بازی ها توجه دارند نه کیفیت آن تصریح کرد: در بسیاری از موارد شاهد بودم که پدر و مادر اصلا به ایمنی اسباب بازی که برای کودکانشان می خرند توجه ندارند و کمتر پیش می آید که افراد هنگام خرید اسباب بازی از ایمنی آن سوالی داشته باشند.
این فروشنده اسباب بازی می گوید: کودکان وسایل رنگی و جذاب را خیلی دوست دارند و دربرابر چنین اسباب بازی هایی هرگز کوتاه نمی_آیند، از طرفی پدر و مادرها نیز اطلاعات کمی در خصوص سلامت ابزار بازی دارند.
محمدعلی با بیان اینکه خانواده ها هیچ اطلاعاتی در خصوص استاندارد بودن اسباب بازی ندارند، گفت: در این خصوص باید فرهنگسازی شود و خانواده ها آگاه تر باشند.
وی با بیان اینکه عمده اسباب بازی های موجود در بازار چینی هستند، ادامه داد: البته در این میان از تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت نمی_شود چرا که مردم به دنبال اسباب بازی ارزان_تر هستند و بدون شک قیمت تمام شده یک اسباب بازی ناایمن نیز ارزان تر خواهد بود.
*دنیای کودکان بازیچه سود جویان اقتصادی قرار نگیرد
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان آذربایجان غربی در این خصوص گفت: بررسی ها نشان می دهند که بازی ها و لوازم بازی و اسباب بازی ها در شکل گیری تمایلات عاطفی و روانی کودکان نقش مهمی ایفا می کنند و چنانچه در انتخاب آنها توجه کافی نشود ناخواسته تمایلات کودکان به گونه ای غیر دلخواه شکل خواهد گرفت و سرنوشت آینده شان را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.
صادق بشیری افزود: کودکان گل های زندگی و جامعه انسانی هستند، آنها ذخایر و سرمایه گرانبهایی برای ملت و والدینشان هستند به همین جهت کیفیت رشد و بالندگی این سرمایه های ارزشمند فوق العاده حائز اهمیت است و ضرورت دارد که مورد توجه دستگاه ها و سازمانهای مسئول به خصوص والدین و مراکز آموزشی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: تردیدی نیست که پایه های اولیه رشد کودکان با همین بازی ها و اسباب بازی_ها شکل می گیرد و و اگر در مراحل نخستین، رشد کودک به خوبی پیموده نشود مراحل بعدی رشد با اختلالات عدیده ای مواجه میشود.و نهایتا پیامدهای غیر دلخواهی را در پی خواهد داشت.این مسؤول افزود: کودکان مصرف کنندگان اسباب بازی ها و لوازم بازی هستند به همین جهت هر اندازه شناخت از نیازهای موجه آنها عمیق تر باشد ارتباط با آنان آسانتر و مطلوب تر و پایدار تر خواهد بود.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان آذربایجان غربی اذعان داشت: بازی ها و اسباب بازی مهمترین تسهیل کننده رشد بالندگی کودکان هستندکه تن و روان کودکان را واکسینه می کنند چرا که مسئولیت پذیری کودکان با همین بازی ها و لوازم بازی شکل می_گیرد.
بشیری با بیان اینکه بازی های کودکان با اسباب بازی ها دنیای کودکان است و شایسته نخواهد بود که به دنیای کودکان بی توجهی شود و یا دنیای آنها بازیچه سود جویان اقتصادی قرار گیرد به مفهوم دیگر نباید اجازه بدهیم با دنیای کودکان بازی شود، گفت:
وی اظهار داشت: امروزه بازی ها و اسباب بازی به حدی اهمیت پیدا کرده و مورد توجه دست اندرکاران آموزشی و تربیتی و یا روانشناسان قرار گرفته که ” بازی درمانی” به عنوان یکی از روش های موثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان قرار گرفته است که این روش در مهد کودک ها و مدارس و یا مراکز درمانی روانشناسی استفاده می شود.
این مسؤول با بیان اینکه انواع اسباب بازی ها و یا بازی ها پیام های متفاوتی دارند، یادآور شد: در مورد اینکه چه لوازم و یا چه بازی هایی برای دختران و پسران و یا چه سنی مناسب است لازم است دقت شود چرا که هر یک از اسباب بازی ها محتوای آموزشی متفاوتی دارند و برای آینده شغلی، رفتاری، جایگاه اجتماعی، وضعیت شخصیتی و روانی کودکان تاثیر می گذارد.
این مسؤول گفت: وجود اسباب بازی های بی کیفیت در بازار نشان از وجود نابسامانی در این زمینه است و نظارت های سنجیده تری را می طلبد از طرفی والدین نیز می بایست در تهیه لوازم بازی برای کودکان خود مواردی را رعایت کنند که در این زمینه توصیه هایی وجود دارد.
* بهره مندی از جدیدترین متد آموزشی از حقوق کودکان است
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در مواردی شاهد هستیم این مسائل در برخی از مراکز آموزشی و یا مهد کودک ها به صورت های مختلف و بعضا نمایشی و یا مشغول کردن کودکان مورد توجه قرار گرفته ولی صحیح آن است که در استفاده از تجهیزات و لوازم تفریحی و بازی جنبه های آموزشی آن ها منظور نظر قرار گیرد و امید است در همه مراکز آموزشی کشور مورد توجه و اهتمام مسئولین باشد؛ البته به کارگیری لوازم بازی در مهدهای کودک یا مراکز آموزش و یا بعضی فروشگاه ها به عنوان خانه بازی الزامات خاص خودش را دارد.بشیری اضافه کرد: توجه به این مهم و برنامه ریزی برای نهادینه شدن این رویکرد در آموزش و پرورش کودکان به عنوان یک مطالبه از طرف انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان مورد درخواست است و بهره مندی از جدیدترین متد آموزشی از حقوق مسلم فرزندان این مرز بوم بوده و لازم است به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود و هرگونه غفلت در این زمینه همانا مصداق تضییع حق مسلم کودکان است.
وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند به علت مشکلات عدیده متاسفانه خیلی از مناطق کشور از حداقل امکانات آموزشی محروم هستند چه رسد به بهره گیری از لوازم بازی و امکانات آموزشی نوین، اما در همین مناطق محروم نیز بازی های محلی و بومی که بسته به نوع فرهنگ و یا موقعیت جغرافیایی با هم متفاوت است به طور سنتی عمل می شود و امید است حق برخوردای از امکانات آموزشی برای همه فرزندان جای جای کشورمان به صورت یکسان مورد عنایت مسئولین قرار گیرد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازآراز خبر، این مسؤول گفت: وجود اسباب بازی های بی کیفیت در بازار نشان از وجود نابسامانی در این زمینه است و نظارت های سنجیده تری را می طلبد از طرفی والدین نیز می_بایست در تهیه لوازم بازی برای کودکان خود مواردی را رعایت کنند که در این زمینه توصیه_هایی وجود دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۸:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 32