زندگی گلمانیها درمیان بوی نامطبوع فاضلاب تاوان بی تدبیری ها را مردم می دهند

گزارش از الناز ملک زاده

گروه گزارش: مسکن مهر در منطقه گلمان ارومیه در حدود ۲۰ کیلومتر خارج از شهر با وجود هشدارهای برخی کارشناسان و مسئولان دستگاههای اجرایی مبنی بر سخت بودن ایجاد زیرساختهای لازم احداث شد ولی هم اکنون با وجود استقرار خانوارها در واحدهای تحویلی هنوز شبکه جمع آوری فاضلابی احداث نشده و ساکنان مجبور به رها سازی آن به جوی کوچه های محل زندگی خود هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، مشکل فاضلاب شهرک گلمان ارومیه که بالغ برسه هزار واحد در آن احداث می شود، از وقتی بروز یافت یافت که حدود ۷۰۰ واحد از این تعداد به متقاضیان تحویل و آنها ساکن منازل خود شدند غافل از اینکه با وجود فراهم نبودن امکانات اولیه زندگی مجبور خواهد شدند در میان فاضلاب منازل خود نیز زندگی کنند.
بی تدبیری که شاید مقصر اصل آن مسئولان حوزه های مرتبط بوده ولی مردم تاوان آن را می پردازند، مشکلی که مسئولان عامل اصلی آن را نبود اعتبار، عدم همکاری مردم روستاهای منطقه هزینه بر بودن ایجاد شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب به تصفیه خانه موجود به دلیل لزوم احداث ایستگاههای پمپاژ اعلام می کنند.
تقریبا می توان گفت موضوع اصلی جلسات اخیر ستاد تامین مسکن آذربایجان غربی مشکل فاضلاب مسکن مهر گلمان و گلشهر ارومیه بوده که با وجود توافقات انجام شده هنوز هیچ یک از آنها عملیاتی نشده و مردم همچنان فاضلاب را به جوی کوچه ها هدایت می کنند، مشکلی که با فرا رسیدن تابستان بیشتر رخ می نماید.
مشکل فاضلاب مسکن مهر پای ثابت جلسات ستاد تامین مسکن آذربایجان غربی
مشکلات فاضلاب مسکن مهر گلمان که پای ثابت جلسات ستاد تامین مسکن آذربایجان غربی اول بهمن ماه سال گذشته نیز طی جلسه ای با حضور مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر بررسی و مقرر شد طی مدت حدود ۱۰ روز نتیجه نهایی بررسی کارشناسان به ستاد تامین مسکن استان ارائه شود.
اما ۱۰ روز گذشت ولی اختلافی که بر سر زمین مورد نیاز برای ایجاد تصفیه خانه بین مردم مسکن و شهرسازی، آب و فاضلاب و ثبت اسناد و املاک وجود داشت حل نشد، بطوریکه مردم مخالف ایجاد تصفیه خانه در جوار روستای خود بوده و ثبت و اسناد نیز تعیین محدوده و صدور سند مالکیت برای آن را زمان بر اعلام می کند.
شرکت آب و فاضلاب نیز خواستار تعیین محل احداث تصفیه خانه از سوی مسکن و شهرسازی بوده، و اجرای طرح شبکه جمع آوری و انتقال و احداث ایستگاههای پمپاژ تا تصفیه خانه موجود ریحان آباد را بسیار هزینه بر می>داند مشکلی با وجود گذشت حدود یک سال از استقرار ۷۰۰ خانوار در منازل خود مورد مناقشه مسئولان بوده و مردم با مشکلات بهداشتی آن دسته پنجه نرم می کنند.
جمع آوری بهداشتی فاضلاب بجای ایجاد تصفیه خانه در گلمان
در جلسه مورخ ۲۹ خرداد ۹۲ معاون وقت امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در جلسه ستاد تامین مسکن استان از جمع آوری بهداشتی فاضلاب گلمان بجای ایجاد تصفیه خانه در این منطقه خبر داده و گفته بود: ۲۵ میلیارد ریال برای ایجاد شبکه با اولویت واگذاری واحدهای مسکونی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته که به دلیل پرهزینه بودن احداث تصفیه خانه برنامه ریزی برای جمع آوری بهداشتی آن انجام شده است.
ولی هم اکنون حدود ۱۱ ماه از این موضوع گذشته و تاکیدات موکد مسئولان مبنی بر ضرورت رفع مشکل فاضلاب این طرح هنوز هم راه به جایی نبرده و عزم آنها هم به دلیل کمبود اعتبار و مشکلات که گفته شد، منجر به اجرای هیچ یک از طرحهای پیشنهادی و خلاصی مردم از بوی تعفن و فاضلاب کوچه ها نشده است.
فاضلاب مشکل اصلی/ زیرساختها اولیه زندگی وجود ندارد
صالحی نماینده تعاونیهای مسکن مهر گلمان ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر، فاضلاب را یکی از اولویتهای اصلی برای رفع مشکلات موجود در شهرک مسکن مهر گلمان دانست و ادامه داد: متاسفانه با وجود قولهای فراوان هنوز شبکه فاضلاب در این منطقه ایجاد نشده و چاهها نیز جوابگوی نیازها نبوده و مردم مجبور به رها سازی فاضلاب خانگی خود به جویهای معابر هستند و این امر مشکلات بهداشتی فراوانی را در منطقه ایجاد کرده است.
یکی از ساکنان مسکن مهر گلمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه زمینی که برای ایجاد فضای سبز بوده به دلیل کم توجهی به ایجاد این فضا هم اکنون به محل تجمع معتادان پرخطر تبدیل شده و خانواده ها و کودکان امنیتی از این بابت ندارند، ادامه داد: دزدی کابلهای برق نیز دیگر مشکل اصلی این شهرک مسکونی بوده که ۷۰۰ خانوار ساکن در آن با این مسائل مواجه هستند.
حسینی با اعلام اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی این شهرک نیز مناسب نبوده و تنها ۲ اتوبوس با به فاصله یک تا یک ساعت و نیم از ایستگاهها عبور می کنند، ادامه داد: ورودی سایت نیز مناسب نیست و به دلیل نبود علائم و تابلوهای ایمنی همه روزه شاهد تصادفات شدید در این منطقه هستیم.
وی نبود اورژانس و مرکز بهداشت در این شهرک را یکی دیگر از مشکلات ساکنان شهرک گلمان دانست و یادآور شد: متاسفانه نبود آتش نشانی، کلانتری، خدمات شهری از جمله شعب بانکها و مغازه و … در این شهرک نیز از جمله مشکلات مردم است.
بحث فاضلاب فاقد موافقت نامه اجرایی است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه متاسفانه بحث فاضلاب بر عکس آب مسکن مهر فاقد موافقت نامه اجرایی است، ادامه داد: این موضوع تامین اعتبار اجرای پروژه را با مشکل مواجه می کند.
رسول اکبری با بیان اینکه در بخش فاضلاب مساکن مهر استان به جر ارومیه مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: در ارومیه نیز در فازهای ایثار و طرزیلو نیز مشکلی وجود نداشته ولی در فازهای گلمان و گلشهر مشکل فاضلاب داریم که مشکل گلشهر با جذب اعتبار و تعامل بخش خصوصی رفع و هم اکنون عملیات اجرایی در دست اقدام است.
وی ادامه داد: ولی در منطقه گلمان با توجه به قرار گرفتن در محدوده خارج از شهر، نیازمند احداث تصفیه خانه هستیم و امکان انتقال فاضلاب به تصفیه خانه موجود نیز وجود نداشته و ۱۵۵ میلیارد ریال برای ایجاد تصفیه خانه در گلمان اعتبار نیاز است.
مشکل شبکه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه برطرف می شود
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ۲۶ فروردین ماه سالجاری بعد از کش و قوسهای فراوان در جلسه بررسی مشکلات مسکن مهر گلمان گفت: برنامه ریزی مدون برای ایجاد شبکه فاضلاب در شهرک گلمان ارومیه توسط مسئولان صورت گرفته است.
هادی بهادری اظهارداشت: تامین خدمات زیربنایی طرحهای مسکن مهر در استان، مهمترین دغدغه مسئولان استان در این خصوص است و برنامه ریزی های لازم را در این خصوص انجام می دهیم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین موارد مورد توجه در این بخش، اجرای شبکه های فاضلاب در راستای جمع آوری پساب ها در مناطق مربوط به مسکن مهر است که در این خصوص نیز عملیات عمرانی ویژه ای طرح ریزی و اجرا شده است.معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: این امر در برخی نواحی، در دست اجراست و در سایر مناطق نیز با تامین اعتبار مورد نیاز به مرحله اجرا می رسد.
بهادری با اعلام اینکه شهرک گلمان با افق جمعیت ۱۸۰ هزار نفری طراحی شده است گفت: در حال حاضر نزدیک به یک هزارخانواده در مجتمع های مسکونی مهر و واحدهای گروهی احداث شده ساکن هستند که از خدمات آب، برق و گاز نیز برخوردارند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: مسئولان مربوطه باید با تهیه نقشه های اجرایی و انتخاب تاسیسات مدرن در زمینه تصفیه فاضلاب نسبت به اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در قالب برنامه کوتاه و درازمدت اقدام کنند.
منطقه گلمان یکی از مهمترین سایت های مسکن مهر شهر ارومیه است که سه هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی در این شهرک احداث شده و از این تعداد ۸۱۶ واحد به متقاضیان تحویل داده شده که بیش از ۷۲۰خانوار در این منطقه سکونت دارند.
قول مساعد محبت خواه برای ارائه خدمات زیربنایی در مساکن مهر شهرک گلمان
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز شامگاه دیروز در جریان بررسی وضعیت خدمات زیربنایی شهرک گلمان اظهارداشت: شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در قالب طرحی کوتاه مدت مشکل واحدهای گروهی واقع در این شهرک را برطرف کرده و نسبت به جانمایی و احداث شبکه جمع آوری انتقال و سامانه تصفیه خانه فاضلاب در برنامه کاری میان مدت نیز اقدام شود.
وی با بیان اینکه تامین خدمات زیربنایی مانند آب، برق ، گاز در مساکن مهر در اولویت کارهای اجرایی است، افزود: همچنین در هفتاد و هفتمین شورای مسکن و حمل و نقل آذربایجان غربی بر تامین منابع مالی این طرح از سوی مدیریت کلان استان قول مساعد داده شد.
فرماندار ارومیه نیز در این نشست با اشاره به وجود مشکلات متعدد در مساکن مهر مهمترین مشکل فعلی این مساکن را مشکل فاضلاب دانست و بر همفکری و تسریع با تمامی پیمانکاران و تعاونی ها و ادارات ذی مدخل در این امر تاکید کرد.
عباس حسن خانی با اشاره به تصمیمات اخذ شده در جلسات اخیر در استانداری از اهتمام تمامی مسئولین به حل و فصل این مشکل اشاره و ابراز امیدواری کرد، به تدریج با حل مشکل فاضلاب سایر مشکلات مساکن مهر برطرف شود.شهرک گلمان یکی از سایتهای مسکن مهر در شهرستان ارومیه است که در آن دو هزار و ۷۱۲ واحد مسکن مهر با ۷۵درصد پیشرفت اجرایی احداث می شود و عملیات سفت کاری در دو هزار و ۱۱۲ واحد به اتمام رسیده و نیز یک هزار و ۲۳۲ واحد در مرحله نازک کاری است.
به هر روی با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان معضل رهاسازی فاضلاب به جویهای معابر در شهرک مسکن مهر گلمان ارومیه بیشتر رخ نموده و در صورت ادامه روند فعلی بروز مشکلات بهداشتی برای مردم منطقه دور از انتظار نیز نخواهد بود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


2 × نُه =