رکورد مصرف کالاهای قاچاق در آذربایجان غربی

رکورد مصرف کالاهای قاچاق در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: استان آذربایجان غربی یکی از مبادی اصلی ورود کالاهای قاچاق به کشور است و مصرف این کالاها که شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، البسه، سیگار، داروهای نیروزا تقویتی، سقط جنین، توهم زا و بیمارهای خاص هستند در این استان بالاست این در حالی است که ورود آن‌ها مبنای قانونی و استاندارد ندارد.
قاچاق یکى از پدیده‌هاى رایج و از آفت‌هاى شناخته‌شده براى اقتصاد کشور است. در حال حاضر، مسئله قاچاق کالا و لزوم مبارزه با آن، یکى از مسائل مهم اقتصادى کشور است. نمونه آشکار قاچاق کالا، قاچاق بنزین است. پایین بودن قیمت سوخت در کشور نسبت به قیمت‌هاى جهانى و قرار دادن یارانه براى مصرف‌کننده‌ها، موجب شده است برخى به قاچاق آن دست بزنند. در نتیجه، کشور با کمبود بنزین روبه‌روست و دولت مجبور است بنزین را با نرخ جهانى وارد کند که از این رهگذر خسارت‌هاى هنگفتى به بیت‌المال مسلمانان وارد مى‌شود. از دیگر نمونه‌هاى قاچاق کالا، قاچاق داروهایى است که با مرگ و زندگى انسان‌ها سروکار دارد. فروش این داروها با قیمت‌هاى گزاف در بازارهاى سیاه، موجب مى‌شود کسانى که قدرت تهیه آن‌ها را ندارند، ناامید از همه جا و همه کس، لحظه‌ها را به انتظار مرگ بیمارشان سپرى کنند. بسیارى از این بیماران، افراد بى‌پناهى هستند که طعمه زیاده‌خواهى این قاچاقچیان قرار مى‌گیرند.
آثار تخریبى قاچاق در زمینه درآمد دولت و امور اقتصادى، بهداشتى، فرهنگى و اجتماعى نیز انکارناپذیر است. بر این اساس، یکى از عوامل اصلى ایجاد تعادل اقتصادى در جامعه و یکى از راه‌هاى مبارزه با گران‌فروشى، برخورد قاطع با قاچاق سوخت و کالا خواهد بود.
این در حالی است که عمده کالاهای قاچاق مکشوفه در صادرات و واردات به ترتیب لباس و مشروبات الکلی است. مشروبات الکلی از نظر ارزش بیشترین کالای وارداتی قاچاق مکشوفه محسوب می‌شود. پس از پوشاک و مشروبات الکلی لوازم خانگی و گوشی تلفن همراه بیشترین کالاهای قاچاق مکشوفه‌ای است که قاچاقچیان قصد واردات به ایران را دارند.
آمارها نشان می‌دهد که کشور ما سال گذشته ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات به سایر کشورها داشت که این مبادلات تجاری در زمینه واردات، صادرات و ورود موقت بود که این میزان مبادله از ۱۶۰ واحد گمرکی انجام شده است.
یک سوم مرزهای کشور مبادی رسمی ندارند و این موضوع امکان تجهیز و فراهم کردن امکانات لازم برای اعمال نظارت را تضعیف می‌کند. صرفاً اسکله‌ها و لنگرگاه‌هایی که از طرف گمرک جمهوری اسلامی ایران فهرست آن‌ها اعلام می‌شود مبادی مجاز ورود و خروج کالا محسوب می‌شود و هرگونه خروج و ورود کالا و خدمات از دیگر مبادی، قاچاق به شمار می‌رود و شامل مجازات تصریح شده در قانون خواهد بود.آذربایجان غربی نیز به دلیل هم مرز بودن با سه کشور خارجی به ویژه کشور ترکیه که دروازه ورودی به اروپاست، شرایط خاصی برای ورود کالاهای قاچاق و همچنین رکورددار مصرف کالاهای قاچاق در کشور است.
به گفته مسئولان، به غیر از استان آذربایجان غربی، استان‌های کردستان، هرمزگان، بوشهر و شهر زاهدان مبادی اصلی کالاهای قاچاق هستند که بیشترین این کالاها در تهران به مصرف می‌رسد. کالاهای قاچاق شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، البسه، سیگار، داروهای نیروزا، تقویتی سقط جنین، توهم زا و بیمارهای خاص هستند که ورود آن‌ها مبنای قانونی و استاندارد ندارد.
آمارها نشان می‌دهد که ماموران پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال موفق به دستگیری بیش از ?? هزار نفر و تشکیل بیش از۲۸ ?? هزار و ???۱۲۰ پرونده در این زمینه شدند. بیش از ۵۳۲??? مورد از این پرونده‌ها ارزش بالای یک میلیارد ریال داشته‌اند.این در حالی است که فرآورده‌های نفتی در شرایطی در استان آذربایجان غربی به صورت یارانه‌ای عرضه می‌شود که با خارج از مرزها تفاوت شدید قیمتی دارد یعنی آن طرف مرز قیمت بالا است و این طرف قیمت پایین است و این عامل باعث شده تا پدیده قاچاق اتفاق بیفتد. اگر چه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان قاچاق سوخت از مرزهای استان به شدت کاهش یافت ولی هنوز باید چند کار اساسی انجام داد تا شاهد کاهش قاچاق سوخت در استان و سایر مرزها باشیم.
به نظر می‌رسد باید در چرخه تأمین و عرضه مانند دریافت، ذخیره سازی، انتقال و تحویل به مصرف کنندگان که زیر نظر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است بازبینی قرار گیرد و جاهایی که امکان نفوذ و تخلف است باید شناسایی شود.
البته قاچاق سلاح و مهمات نیز در آذربایجان غربی رخ می‌دهد. مسئولان نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند که ۲۸۸ قبضه انواع سلاح در باندهای قاچاق کشف و ضبط شده است.
این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند که اجرای قانون یکسان‌سازی تشریفات ورود و خروج کالا و خدمات از کشور یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش قاچاق کالا و خدمات از مبادی غیررسمی است.جلوگیری از قاچاق کالا و خدمات صرفاً با ابزارهای حقوقی و قانونی امکان‌پذیر نیست و برای ریشه‌کن کردن قاچاق کالا باید از انواع ابزارها اعم از قوانین و مقررات امکانات و تجهیزات پیشرفته، افزایش دانش فنی و آموزش بیشتر کارکنان استفاده کرد.
با انجام کارهای فرهنگی باید سطح آگاهی مردم را نسبت به مضرات ورود کالاهای قاچاق به کشور افزایش داد و نسبت به معرفی فواید کالاهای داخلی اقدام کرد تا یک نوع خودباوری فرهنگی نسبت به کالاهای داخلی ایجاد شود.
پر واضح است که در سال جهاد اقتصادی برای استقلال اقتصادی و فرهنگی کشورمان مبارزه با قاچاق کالا امری ضروری است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 0