دست خالی سینما و تلویزیون در حوزه مقاومت و فلسطین

دست خالی سینما و تلویزیون در حوزه  مقاومت و فلسطین

گروه فرهنگی:با یک نگاه گذار می‌توان درک کرد که در عرصه هنر و خصوصا در حوزه سینما و تلویزیون کار چندانی درباره جبهه مقاومت و فلسطین انجام نشده است و باید با دست خالی به آینده بنگریم تا شاید شاهد اتفاقات و تولید فیلم‌هایی شاخص در حوزه جبهه مقاومت و فلسطین باشیم.
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی اگر بخواهیم به طور منصفانه به آثار تولیدی که درباره مسئله فلسطین که آرمانی‌ترین مسئله جمهوری اسلامی ایران بوده است، بپردازیم و تعداد آن‌ها را شمرده و درباره آن‌ها صحبت کنیم، نهایتا به ۱۰ فیلم و سریال موجه خواهیم رسید که این یک فاجعه برای مسئولان فرهنگی کشور طی این سال‌ها محسوب می‌شود.
با نگاهی ساده و گذرا به جایگاه هنر و سینما در پیشبرد اهداف کشورها، خواهیم دید که برخی کشورها چگونه جنایات خود را با سینما و هنر تطهیر کرده و خود را مظلوم جلوه می‌دهند. در داستان فلسطین، جبهه مقاومت و این روزها غزه مظلوم که اظهر من الشمس است، هر انسان آزاده‌ای می‌تواند درک کند که مردم غزه و فلسطین چه می‌کشند و زیر بار چه فشارهایی قرار دارند. ظالمانی که با استفاده از فضای رسانه و سینما تاکنون و تا حدی توانسته بودند جنایات رژیم صهیونیستی را لاپوشانی کنند، امروز دیگر به صورت علنی از کشتار مردم غزه توسط اشغالگران حمایت می‌کنند و رسانه‌های خود فروخته و وابسته و شرکت‌هایی که صهیونیست مالکیت آن‌ها را بر عهده دارد، چشم خود را به صورت کامل روی واقعیت بسته و به دفاع از جنایات صهیونیست می‌پردازند. کشتارهای مردم بی‌گناه فلسطین و مردم بی‌پناه غزه و نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم غاصب صهیون می‌تواند سوژه خوبی برای فیلمسازان دغدغه‌مند و انقلابی باشد تا با ساخت لااقل دو فیلم در این مدت زمان باقیمانده تا چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بتوانند از طریق سینما مظلومیت این انسان‌های بی‌پناه را به تصویر بکشند.
به واقع در این روزها چه موضوعی واجب‌تر از غزه وجود دارد که مدیران سینمایی و سینماگرانی که داعیه انقلابی بودن دارند، بخواهند به آن بپردازند؟ غزه و مظلومیت فلسطین در این روزها نباید فراموش شده و به مرور زمان از یاده برود. این جنایات جنگی باید ثبت و درباره آن صحبت شود تا همه نسل‌ها بدانند که چه ظلمی در حق مردم مظلوم غزه در این دوران صورت گرفته است. آرمان‌های امام، انقلاب و جمهوری اسلامی با فلسطین و مبارزه با صهیونیست گره خورده و باید سینمای ایران هم در کنار مردم صدای این مظلومیت را لااقل در منطقه طنین‌انداز کند. مقام معظم رهبری بارها و بارها در سال‌های اخیر از کم کاری ارگان‌های فرهنگی گلایه داشته‌اند و این گلایه بر حق رهبری می‌تواند با چند فیلم خوب درباره غزه و فلسطین تا حدی مرتفع شود. از پرداختن درست به شهدا و مبارزات انقلابی مردم در دوران انقلاب که دستاورد کمی در عرصه سینما و تلویزیون وجود دارد، لااقل با ساخت سریال‌های خوب و درست و فیلم‌های اثرگذار بتوانیم تا حدی ذهن مردم را درباره جنایات صهیونیست روشن کنیم و نگذاریم که رسانه‌های بیگانه با تسلط بر فضای رسانه‌ای این روزها و فضای مجازی هر دروغی را به خورد مردم دهند.
کمک به فلسطین در حوزه هنر، امروز باید در سینما جلوه کند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور از سینماگران دغدغه‌مند بخواهند که درباره جنایات و نسل‌کشی صهیونیست فیلم بسازند. در این روزها و روی پرده سینما فیلم‌های نفروش کم نیست و می‌توان به جای ساخت پنج فیلم نفروش و هزینه بیهوده و بدون هدف برای این فیلم‌های بی‌دغدغه و سطحی، فیلم‌هایی با محتوا و درست و اثرگذار در عرصه مقاومت و جنایات رژیم اشغالگر تولید شود. مسئولان که طبق روال این ادوار همیشه از مردم عقب هستند، کاش این بار بتوانند با همت والا چند فیلم با موضوعیت غزه و فلسطین را به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برسانند و امسال جشنواره فیلم فجر بتواند مظلومیت و حقانیت مردم فلسطین و به ویژه مردم غزه را به نمایش بگذارد. در سال‌های گذشته و در جشنواره جهانی فیلم فجر بخشی با عنوان زیتون‌های زخمی وجود داشت که به فیلم‌هایی درباره محور مقاومت می‌پرداخت، اما متاسفانه در این بخش عملا فیلم داخلی و چشمگیری وجود نداشت که در این ماه‌ها و با توجه به بروز بودن موضوع، فیلمسازان داخلی می‌توانند از غزه و درباره آن فیلم‌های سینمایی خوبی بسازند و اکران کنند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از میزان،مخاطبان همچنان چشم به راه فیلم‌های خوب درباره موضوعات دفاع مقدس، دوران انقلاب و این روزها فلسطین و غزه هستند، باید دید این انتطار یا آرزو چه زمانی از طرف مسئولان فرهنگی جامه عمل می‌پوشد.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


شش − 2 =