نماينده مردم اروميه در مجلس:

دریاچه ارومیه با بارش های اخیر فقط از کما خارج شده است

دریاچه ارومیه با بارش های اخیر فقط از کما خارج شده است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس: بارش¬های اخیر دریاچه ارومیه فقط از کما خارج کرده است اما هنوز بستری است گفت: ما امیدمان در احیای این دریاچه به خداست .
به گزارش آرازآذربایجان ، نادر قاضی پور، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: خوشبختانه در سال آبی جاری، وضعیت آبی و زیرزمینی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی و شرقی رشد خوبی داشته و آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شده است.
این نماینده مجلس در ادامه افزود: سال گذشته در همین زمان، دریاچه ارومیه حدود دو میلیون متر مکعب آب داشت؛ اما اکنون حدود ۳٫۵ میلیارد متر مکعب آب دارد و عمق دریاچه نیز به ۲۷۱٫۱۹ سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته، حدود ۴۶ سانت افزایش نشان می دهد؛ اما این دریاچه هنوز به میزان لازم پر نشده و اگر بخواهد به خط اکوسیستم خود برسد، باید بین ۱۴ تا ۱۶ میلیارد متر مکعب آب داشته باشد؛ البته در زمان پر آبی سال ۷۵ حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب آب در این دریاچه وجود داشت.
وی همچنین یادآور شد: دریاچه امروز از سی سی یو بیرون آمده ولی هنوز در بیمارستان بستری است و باید به حد طبیعی خود ـ که ۱۴ میلیارد متر معکب است ـ برسد. به عبارت دیگر، هم اکنون دریاچه ارومیه حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد تا جزایر آن بار دیگر جزیره بشوند. این در حالی است که اکنون بسیاری از جزایر این دریاچه خشک است که با افزایش سطح آب باید این خشکی ها از بین برود تا حیوانات و پرندگان این دریاچه بار دیگر در آن ساکن شوند.
قاضی پور گفت: اگر از خسارت سیل که باعث بروز خسارات سنگین به کشور شده و اسباب ناراحتی هموطنانمان در نقاط مختلف را فراهم آورده، بگذریم، در منطقه آذربایجان باعث بالا رفتن روحیه مردم شده و مردم منطقه را امیدوارتر کرده است؛ بنابراین، اگر بارندگی ها ادامه داشته باشد، پیش بینی ما این است که تا پایان سال آبی جاری بتوانیم حداقل به نیمی از طراز آبی واقعی این دریاچه برسیم. ما امیدمان در احیای این دریاچه به خداست، نه دولت و این حرف که من چند سال پیش گفته بودم، امروز عملیاتی شده است. این دریاچه به لطف خدا احیا شده و دولت برای این دریاچه نتوانست کار خاصی انجام دهد.بارش باران در روز‌های اخیر در بسیاری از نقاط کشور، باعث ایجاد سیل‌های ویرانگر شد و خسارات‌ سنگینی به این مناطق وارد کرد، به گونه ای که گفته می‌شود میزان خسارات از مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است، حال آنکه این بارش‌ها در برخی نقاط با فجایعی همراه شد، در برخی دیگر از نقاط کشور، شادی مردم را با خود به همراه آورد.
بارش های شدید و فراوان در منطقه آذربایجان باعث شد تا یکی از بحران های کشور تا حدودی رفع شود و دریاچه ارومیه که به مرز خشکی رسیده بود، جانی تازه بگیرد؛ هر چند تا رسیدن به تراز اصلی راه زیادی در پیش دارد و باید همچنان مراقبت های لازم برای افزایش ورود آب به این دریاچه به صورت جدی انجام شود.
به گزارش آرازآذربایجان، افزایش بارندگی‌های اخیر و رهاسازی آب از سدها و رودخانه‌های استان باعث شده است تا تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱٫۱۹ شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ سانتی‌متر افزایش نشان می دهد. هم اکنون وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۷۴۱ کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۴۶ کیلومتر افزایش داشته است.
همچنین حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه، ۳ میلیارد و ۱۳۰میلیون مترمکعب است، که در مقایسه با سال گذشته، یک میلیارد و۹۹۰ میلیون متر مکعب بود و امسال نسبت به سال گذشته، یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 7