رييس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور هشدار داد

آرتمیای دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی قرار گرفت

آرتمیای دریاچه ارومیه  در وضعیت بحرانی  قرار گرفت

گروه خبر: عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از قرار گرفتن نام آرتمیای ارومیه به عنوان یک گونه ارزشمند و منحصربه‌فرد، در رده گونه‌های به شدت در خطر انقراض یا بحرانی خبر داد.
به گزارش آراز آذربایجان،علی نکوئی فرد بیان کرد: آرتمیا سیستمی حفاظتی برای بقا در شرایط نامناسب دارد. یعنی در شرایط بحرانی توانایی تولید جنین زنده را داشته و در یک مرحله از ازدیاد سلولی به همراه لایه محافظتی کیتینیه به خواب می‌رود که به اصطلاح تخم مقاوم (سیست) نامیده می‌شود. از این لایه مقاوم برای گذر از شرایط سخت محیطی استفاده می‌کند تا بتواند نسل خود را حفظ کند. وی افزود: با این وجود، ادامه‌دار بودن شرایط نامساعد دریاچه ارومیه، باعث افت شدید زنده‌مانی آرتمیای ارزشمند و منحصر به فرد این دریاچه به نام آرتمیا اورمیانا شده و آن را در رده به شدت در خطر انقراض یا بحرانی قرار داده است. باید در صدد راهکارهای اساسی‌تر برای حفظ ذخایر این گونه ارزشمند و منحصر به‌فرد در کشور بود. رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور توضیح داد: آرتمیا یکی از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است که از آب‌های لب‌شور تا آب‌های شور که میزان املاح آنها ممکن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی می‌کند. اما به‌دلیل تغییرات اقلیم و عوامل مختلف، تراز آب دریاچه ارومیه به کمترین تراز ثبت‌ شده طی ۶۰ سال گذشته رسیده است. به ‌طوری ‌که در خرداد ۱۴۰۲ کمترین ترازی که از سال ۱۳۴۳ تا به ‌امروز برای دریاچه‌ ارومیه ثبت شد، برای این اکوسیستم به ثبت رسید. این روزها حجم آب بزرگ‌ترین دریاچه‌ داخلی ایران حتی از سال ۹۴ هم کمتر شده است.نکوئی فرد ادامه داد: با کاهش سطح تراز دریاچه، با افزایش چشمگیر شوری و رسیدن میزان شوری آب به حد فوق اشباع مواجه هستیم. در نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، شوری آب دریاچه بیش از ۳۶۰ گرم در لیتر ثبت شد. این درحالی است که باوجود مقاومت آرتمیا در شوری‌های بالا، اما برای بقا و ازدیاد نسل، حداکثر غلظت شوری تا ۱۵۰گرم در لیتر برای این آبزی مطلوب است. عضو هیات علمی مرکزتحقیقات آرتمیای کشور بیان کرد: دریاچه ارومیه دارای گونه منحصر به‌ فرد آرتمیا اورمیانا با جمعیت‌های دوجنسی و بکرزا است. به‌ غیر از دریاچه میقان در استان مرکزی و همچنین کرمان، که دارای گونه آرتمیا فرانسیسکانا هستند، گونه‌های سایر مناطق شناخته شده قبلی در کشور بکرزا بودند. سه منطقه جدید دارای آرتمیا نیز اخیرا در بهشهر، آبیک قزوین و قطور خوی شناسایی شده‌اند که همگی دوجنسی هستند.
نکوئی فرد مدیریت منابع زیستی آرتمیا را یکی از چالش‌های صنعت شیلات دانست و گفت: تغییر اقلیم و خشک شدن دریاچه ارومیه، گونه آرتمیا اورمیانا که گونه منحصر به‌ فرد از هفت گونه شناخته شده در جهان است را در معرض خطر قرار داده است، لذا لزوم برنامه‌-ریزی آینده‌نگر برای احیای این گونه همزمان با احیای دریاچه ارومیه و دستیابی به گونه‌های مختلف آرتمیا با شناسنامه و هویت ژنتیکی مشخص با هدف صنعت آبزی پروری، مطالعات کاربردی و حفاظت از تنوع زیستی اهمیت دارد.وی بیان کرد: تشکیل بانک سیستِ آرتمیا در اولویت فعالیت‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار گرفته است. اگرچه تمرکز فعالیت‌های بانک سیست، بر ذخایر سیست داخل کشور است، ولی جهت نگهداری و مقایسه گونه‌های مختلف آرتمیا در جهان با آرتمیاهای کشور، بانک سیست آرتمیای کشور نسبت به جمع آوری و حفظ و نگهداری جمعیت‌های مختلف آرتمیای جهان نیز اقدام می‌کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۳:۲۷ ب.ظ

دیدگاه


× 4 = بیست