عضو ستاد احياي درياچه اروميه مطرح كرد

انتقال یک لیترآب به دریاچه ارومیه درازای هر یک هزار تومان

انتقال یک لیترآب به دریاچه ارومیه درازای هر  یک هزار تومان

گروه خبر: یکی از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نسبت به گذشته امیدوارکننده‌تر است. اما نباید فراموش کرد که شرایط جوی می‌تواند در وضعیت حال و آینده دریاچه ارومیه اثر گذار باشد یعنی ممکن است یک عاملی باعث تشدید شود و وضعیت دریاچه را به سمت بهبودی یا تخریب سوق دهد.
مجید رحمانی در خصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: همه افراد و نهادهایی که درگیر این موضوع هستند و یکسری اقدامات فیزیکی از قبیل لایه روبی، اصلاح آبیاری در بخش‌های مختلف استان در حال عملیاتی شدن است. همچنین گروه‌های مختلف در حال زیرساخت‌های فرهنگی نسبت به این موضوع کمک می‌کنند.
او در ادامه افزود: سال گذشته بارش‌ها باعث کمک بیشتر به احیای دریاچه ارومیه شده‌است ضمن اینکه اقدامات فیزیکی که قرار است در این موضوع اختصاص یابد کمک شایانی به احیای دریاچه خواهد کرد و به همین دلیل همه به زنده شدن دریاچه ارومیه امیدوار هستند.
این فعال زیست محیطی در خصوص نهادها و موسساتی که برای کمک به دریاچه ارومیه بسیج شده‌اند گفت: انجمن‌های صنفی مانند کشاورزی، مردمی،گروه‌های زیست محیطی و… برای کمک به حل این موضوع شتافتند همچنین دولت تدبیر و امید از شعار زدگی برای احیای این دریاچه دور شده و عملاً برای کمک وارد میدان شده‌است.
به گفته رحمانی، دولت تدبیر و امید و دانشگاه صنعتی شریف طرح زمان‌بندی شده علمی و موثق برای احیای دریاچه ارومیه ارائه کرده‌اند ضمن اینکه همه افراد بر روی این برنامه اتفاق نظر و تأکید دارند.این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه عمده اقدامات را عمرانی و فیزیکی دانست و تاکید کرد: کارهای فیزیکی به عهده تشکل‌ها نیست یعنی اینگونه اقدامات بر عهده نهادهای دولتی است.
*۱۰ سال برای احیای ۱۰۰ درصد دریاچه ارومیه زمان لازم است
رحمانی عنوان کرد: نهادهای دولتی تسهیلات ویژه برای زنده شدن دریاچه ارومیه ترتیب داده‌اند. بنابراین انجمن‌ها و تشکل‌های زیست محیطی نوعی نظارت بر روی اقدامات نهادهای دولتی بر عهده دارد.
به گفته او، طرح ارائه شده به مدت ۱۰ سال برای احیای ۱۰۰ درصد دریاچه ارومیه زمان می‌برد و ما معتقدیم که اگر به این طرح توجه شود تمام مشکلات حل خواهد شد.
این فعال زیست محیطی به مدیریت، تدبیر و درایت برای احیای این دریاچه اشاره کرد و گفت: به‌نظر من حل مشکلات دریاچه ارومیه شدنی است و در اینجا جای دارد که از اقدامات دانشگاه صنعتی شریف برای ارائه طرح‌ها، مطالعات و ایده‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده‌است تشکر کنم.
رحمانی بیان کرد: مطالعات و تجربیات کارشناسان اروپایی و آمریکایی به متخصصان ایرانی برای کمک به دریاچه قرار داده شده‌است ضمن اینکه حدود ۶۰ نفر از کارشناسان خارجی با ارائه تحقیقات، مطالعات و سیاست‌گذاری‌ های علمی برای احیا به این استان رفت و آمد کرده‌اند.
این فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان خارجی مانند قزاقستان، آمریکا و … در کشورشان خشک شدن دریاچه را تجربه کرده‌اند برای همین ایران از تجربیات این کشورها برای کمک و زنده شدن ۱۰۰ درصد دریاچه ارومیه استفاده می‌کند.
*تا سال ۱۴۰۲ دریاچه ارومیه زنده می‌شود
رحمانی با بیان اینکه ستاد احیا یک برنامه بسیار مدون برای دریاچه ارومیه دارد اما نمی‌توان یک شبه سدها را باز کرد تا آب به دریاچه ارومیه منتقل شود گفت: نباید فراموش کرد که خشک شدن دریاچه ارومیه حدود ۱۰ سال طول کشید. بنابراین ستاد احیا کاملا منطقی و بدون شعار زدگی یک برنامه ۹ ساله برای احیای ۱۰۰ درصد دریاچه دارد.
او در ادامه تاکید کرد: من معتقد هستم اگر به‌خوبی، درست و دقیق به تمام وظایفی که بر عهده نهادها، موسسات و… گذاشته شده عمل شود می‌توان تا سال ۱۴۰۲ دریاچه ارومیه را زنده کرد. اما اگر یکی از این حلقه‌های متصل به وظیفه خود عمل نکنند قطعا دچار لطمه و صدمات خواهیم شد. همچنین تمام اطلاعات و تحقیقات علمی از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشمندان بر روی کاغذ پیاده شده‌است و همه به نتیجه گرفتن این طرح‌ها امید داریم. *به ازای هر یک هزار تومان یک لیتر آب به دریاچه ارومیه منتقل شود
این فعال زیست محیطی عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به گذشته امیدوارکننده‌است. اما نباید فراموش کرد که شرایط جوی می‌تواند در وضعیت حال و آینده دریاچه ارومیه اثر گذار باشد یعنی ممکن است یک عاملی باعث تشدید شود و وضعیت دریاچه را به سمت بهبودی یا تخریب سوق دهد.
رحمانی به آب و هوا و درجه دما منطقه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دمای هوا به شدت بالا است و این قضیه برای اهالی منطقه طاقت فرسا شده و امیدواریم که این شرایط آب و هوایی وضعیت دریاچه ارومیه را وخیم تر نکند.
او در خصوص میزان بودجه احیای دریاچه ارومیه حرفی نزد و در ادامه گفت: به‌نظر من توان اجرایی این بودجه مهم است نه میزان آن. اما امیدوارم به ازای هر یک هزار تومان یک لیتر آب به دریاچه ارومیه منتقل شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسکانیوز، عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه برای همه تبدیل به احساس وظیفه شده‌است و اگر در گذشته تمام مسوولان و نهادهای مردمی به وظیفه خودشان درست عمل می‌کردند وضعیت به این شکل نبود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = چهل پنج