نابودی اعتماد ملی با جریان_سازی رسانه ای

نابودی اعتماد ملی با جریان_سازی رسانه ای

گروه اجتماعی: اخبار التهابات ساختگی بازار ارز و القای اختلافات میان برخی مقامهای ارشد نظام به همراه استعفای شهردار تهران، موضوعاتی بود که طی چند روز گذشته در فضای غیر رسمی رسانه ای و سایبری با هدف تاثیر بر افکار عمومی منتشر شد.
در این پیوند ، یک کانال ضد انقلاب ادعا کرد که ‘درخواست ملاقات رئیس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب رد شده است’ و برخی محافل نیز مدعی وجود اختلافات میان جهانگیری و واعظی شدند و این ادعاها در لابلای صدها کلمه خبر مایوس کننده و مسموم به افکار عمومی تزریق شد تا فضایی ملتهب از جامعه ایرانی به تصویر کشیده شود.
ادامه این روند، وزیر اطلاعات را به واکنش واداشت. او در جمع مدیران رسانه ها گفت ‘ ارائه خوراک مسموم به جامعه خیانت است’.
در کنار موضوعات داخلی باید به مهمترین موضوع دیپلماسی و سیاست خارجی کشور(برجام) و تشدید حملات داخلی و خارجی به آن، به بهانه ناکارآمدی و بی نتیجه بودن، اشاره کرد که همچنان یکی از اهداف مهم در حملات عوامل داخلی و دشمنان خارجی نظام به شمار می رود.
در این ایام همچنین، تلاش شد تا القا شود افزایش لجام گسیخته نرخ ارز به فعالیت های یک دستگاه نظامی در کشور، با هدف وارد کردن فشار به دولت برای اخذ امتیازات و امکانات اقتصادی بیشتر، مربوط است.
همزمان در میانه حملات و هجمه ها به دولت جمهوری اسلامی ایران، برخی رسانه های داخلی نیز به جای کمک به برقراری ثبات در بازار ارز، از فرصت اختلال ایجاد شده در آن طی روزهای اخیر استفاده کرده و موضوع ارز، برجام و تلگرام را به هم گره زدند.
موضوع استعفای محمدعلی نجفی شهردار پایتخت به پیشانی رسانه ها نشست و در فضای مجازی گر گرفت، مساله ای که اتفاقا در جوامع مدرن، کناره گیری از مسئولیت در یک روند دمکراتیک، امری طبیعی می نماید و خاصه این که این بار نیز از قضا موضوع استعفای شهردار تهران نه موضوعیت سیاسی بلکه یک عارضه جسمانی و بیماری بوده که از آن در تعبیری وارونه به عنوان یک موضوع سیاسی در برخی رسانه ها قلمداد شده است.
* بهانه دلار
موضوع افزایش نرخ دلار طی روزهای اخیر و در آغاز سال جاری که مسئولان دولتی و نهادهای اقتصادی تصمیم ساز و تصمیم گیر پس از خلاء زمانی تعطیلات نوروزی هنوز به طور جدی در حوزه کنترل بازار ارز وارد عمل نشده بودند، از دیگر موضوعاتی بود که مستمسک برخی رسانه های نوشتاری قرار گرفت، بطوری که در مواردی با عنوان رفتار شناسی دلار به سراغ کارشناسان و فعالان اقتصادی رفتند و به بررسی دلایل ‘ رشد عجیب نرخ ارز در روزهای اخیر’ پرداختند.
از جمله این کارشناسان یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ، مرحله جاری را مرحله تهدید توصیف کرد و به یکی از روزنامه های کشور گفت ‘دوستان ما یا قبول ندارند که ما در حوزه اقتصاد با یک جنگ اقتصادی روبرو هستیم یا عوامل و منافع آنها در حوزه های دیگری از جمله سیاسی اجازه نمی دهد که بیان کنند اکنون ما در شرایط ‘ جنگ اقتصادی ‘ قرار داریم.’مهدی پازوکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در بررسی دلایل افزایش روزهای گذشته نرخ ارز، لزوم اصلاح در تیم اقتصادی دولت را مورد تاکید قرار داد و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی را یک اقدام پسندیده دانست، اما فعالیت های دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی را ضعیف خواند.
سروش خسروی دبیر گروه بانک و بورس ، از دیگر کارشناسانی که در شماره روز دوشنبه این روزنامه در یادداشتی با عنوان ‘ سونامی انتظارات در بازار ارز’ به این موضوع پرداخته و نوشت یکی از اشکالات اساسی در بازار ارز ایران نبود بازار متشکل برای کشف نرخ منصفانه ارز و پوشش نرخ ریسک نوسان های ارزی برای تولید کنندگان و بازرگانان است که برای کشف قیمت منصفانه و واقعی در هر بازاری شناسایی میزان عرضه و تقاضا و بازیگران آن بازار از مهمترین اولویت هاست.
به اعتقاد خسروی، تداوم شرایط فعلی و تزریق ارز از مسیر غیر شفاف چهارراه استانبول، جز ادامه چرخه باطل کنونی و توزیع رانت حاصل دیگری نخواهد داشت.یک روزنامه اما نسبت به ماجرای دلار ، خرید اسکناس های آمریکایی را پرسش برانگیز دانست و افزایش تقاضا در بازار ارز را مشکوک ارزیابی کرد.
این روزنامه همچنین از قول محمد خوش چهره از کارشناسان حوزه اقتصادی و از چهره های اصول گرا، خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی در رابطه با مدیریت بازار ارز شد و همه این موضع گیری ها در حالی بود که هنوز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، خبر تک نرخی شدن ارز و تثبیت نرخ بر روی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را اعلام نکرده بود.
*پروژه اختلاف افکنی
همزمان با التهابات در بازار ارز و انتشار انواع و اقسام خبرهایی در این زمینه،برخی شایعات نیز در سطح رسانه و فضای مجازی به گردش درآمد. از جمله روزنامه شهروند با پردازش و بازآفرینی مصاحبه حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی منتشر شده بود ، به آن اشاره ای کرد و به نقل از وی شایعات مربوط به کناره گیری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به دلیل اختلاف نظر با محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری را رد کرد.
برخی از روزنامه ها نیز از شایعات در این زمینه ها پا را فراتر گذاشته و حتی به نقل از منتقدان دولت، موضوع ناکارآمد جلوه دادن دولت و رئیس جمهوری را مطرح کردند و با این استدلال، بحث ضرورت انتخاب ‘ رئیس جمهور نظامی’ در انتخابات آینده را پیش کشیدند.
تصویری که این روزها از روند تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در ایران، در شبکه ها و فضای مجازی و حتی رسانه های داخلی، با کمک رسانه های معاند و نیز رسانه ها و شبکه های بین المللی ضد ایرانی عرضه می شود، تصویری یاس آلود و ملتهب است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، بی تردید حرجی بر رسانه های معاند و نیز رسانه های ضد ایرانی عرب و اروپایی نیست، اما ‘تصویرسازی هایی اینچنینی در داخل به چه قیمتی؟’، سوالی که باید برای آن پاسخی آماده کرد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 30