خون مسلمانان ارومیه هنوز ازقانلی_کولا می‌چکد

خون مسلمانان ارومیه هنوز ازقانلی_کولا می‌چکد

گروه گزارش: یکی از آثاری که ساکنان محلی محال باراندوزچای به خصوص روستای مرادعلی از آن با عنوان جنایات انگلیسی ها نام می برند، خانه کاهگلی”قانلی کولا” و یا همان کلبه خونین است.
قدرتهای غربی و استعمارگر همواره کوشیده اند تا برای حفظ منافع خود، در سراسر جهان انواع جنایتها و قتل عامها را به وجود می آورند و از این کارها هیچ وقت ابایی نداشته و حتی آن را افتخاری برای ممالک خود می دانند.
تجربه نشان داده است که هر وقت قتل عام و کشتاری برای پیاده سازی سیاستهای استعماری در میان بوده، رد پایی از روباه پیر دیده شده است.
انگلیس که در کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی و همچنین قاره ناشناخته آمریکا انواع جنایات را مرتکب شده است، تاکنون موجب نابودی هزاران نسل و دودمان شده است.
یکی از دخالتهای دولت غارتگر بریتانیا در ایران و با ورق زدن صفحات تاریخ مشاهده می شود.
انگلیس تقریباً از ابتدای دوران صفویه اقدام به دخالت در ایران کرد و با فرستادن سفرا، نمایندگان، تجار و بازرگانان خویش، سوء استفاده از عدم ثبات سیاسی-اقتصادی کشورمان را آغاز کرد.
انگلیس همواره سعی داشته و کوشیده است که روابط کشورها و قومیتهای مختلف را برهم زده و با مهندسی جغرافیایی-سیاسی-نظامی مرزها را طوری طراحی کرده که همواره برای روز مبادای خویش، دستاویزی داشته و بتواند اتحاد و اتفاق داخلی کشورها را برهم زند.
در دوران قاجاریه انگلیس با گرفتن انواع امتیازها و همچنین فرستادن عوامل داخلی خود به ایران کوشیده که به نوعی ممالک محروسه قاجاریه را به استعمار خویش درآورد.
یکی از دخالتهایی که انگلیس در ایران انجام داد، در دوران آخر قاجاریه و با به وجود آوردن قتل عام مردم شمالغرب ایران بود.عوامل انگلیسی و مزدوران وابسته آنها در سالهای ۱۲۹۷ با استفاده از ضعف حکومت مرکزی به فکر طراحی فتنه افتاده و سعی در تجزیه آذربایجان غربی از ایران داشت.
عوامل مزدور انگلیسی ها یا همان جیلوها در شهرهای ارومیه، سلماس، نقده، خوی و میاندوآب دست به قتل عامهای گسترده ای زده تا سیاستهای بریتانیای به اصطلاح کبیر را که بسیار حقیر است را پیاده کنند.
هنوز هم افراد بسیاری پیدا می شوند که خاطراتی از پدران و پدربزرگان خویش در خصوص رفتارهای وحشیانه جیلوها با مسلمانان و حمایت بی قید و شرط کنسولگری انگلیس در ارومیه را نقل می کنند.
رفتارهایی که قتل عام کودکان، نوزادان و زنان و کهنسالان بی دفاع تنها گوشه ای از آنهاست و کتابهای بسیاری نیز در این باره نگاشته شده است.یکی از آثاری که ساکنان محلی محال باراندوزچای به خصوص روستای مرادعلی از آن با عنوان جنایات انگلیسی ها نام می برند، خانه کاهگلی”قانلی کولا” و یا همان کلبه خونین است.
یکی از روستاییان محلی که در کنار این کلبه حضور داشت، در این خصوص می گوید:”جیلوها که همان عوامل انگلیس و استعمارگران بودند با تسلط بر روستاهای این منطقه، شروع به قتل عام مردم بی دفاع در جهت سیاستهای خود کردند و این خانه نیز سندی از جنایات آنهاست که وقتی تعداد زیادی از اهالی محلی را جمع کردند، شروع به کشتار آنها کرده و با خون آنها این کلبه را برای وحشت اهالی منطقه به وجود آوردند.در کاهگل این کلبه به جای آب از خون مردم بی دفاع استفاده شده است.”ماجرا هرچه باشد و شاید هم مانند آنچه که مردم محلی فکر می کنند نباشد، این تفکر نشانگر جنایات انگلیسی ها و مزدوران آنها در این منطقه است.تهیه شدن کاهگل این دو بنا شاید هم از خون اهالی محلی نباشد و شاید سرخی آن که در مواقع بارانی از جنس خاک آن به وجود آید. اما به طور قطع و یقین می توان با طرز تفکر مردم محلی به این پی برد که برای ساخت آن و یا تسلط بر آن خونهای زیادی از بی گناهان ریخته شده و نام کلبه خونین به خودی خود به وجود نیامده است.
با این حال بسیار ضروری است که همه با نگرشی نو و جدید به تاریخ غم انگیز ایران اسلامی نگاهی انداخته و این را در ذهن خود تداعی کنیم که قدرتهای غربی که استعمارگران دیروز و مستکبران امروزی هستند، به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.
باید اینگونه وقایع را که گوشه ای از شکنجه ها و قتل عام مزدوران انگلیسی در این دیار بوده است را به همانانی که الان طرفدار غرب شده و مذاکرات با آنها را نوعی نجات ایران می دانند، رساند تا واقع اندیش شوند و این قدر سنگ فتنه گران و قاتلان پدران و مادرانمان به سینه نزنند. چون آنها غیرقابل اعتماد و منفعت طلب و در راستای حفظ منافع نامشروع خویش از انواع جنایات و قتل عامها نیز حتی کوچکترین ابایی ندارند.مردم محلی این بنا را قانلی کولا یا کلبه خونین می نامند و اعتقاد دارند که کاهگل آن از خون مردم بی دفاع تهیه شده است. در مواقع بارانی که آب به لایه های زیرین و چندین سانتی متری آن نفوذ می کند، این بنای کاهگلی سرخ فام می شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 49