رئيس اتاق بازرگاني وان تاکيد کرد

حذف دریافت گذرنامه در مرزهای ایران و ترکیه

حذف دریافت گذرنامه در مرزهای ایران و ترکیه

گروه گزارش:استاندار آذربایجان غربی بر تقویت زیرساخت‌های لازم برای افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه تاکید کرد.
به گزارش آرازآذربایجان، قربانعلی سعادت در پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه در خوی، اظهار داشت: از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی رهبر کبیر انقلاب بر وجود تبادل اقتصادی و سیاسی با همسایگان تاکید می‌کرد.
وی تصریح کرد: پیرو تاکیدات رهبر کبیر انقلاب اسلامی، مسئولان ایران و ترکیه برای افزایش تبادلات تجاری تلاش کردند.
سعادت اضافه کرد: در گذشته به عنوان استاندار و معاون سیاسی استاندار در اجلاس سیاسی بین دو کشور ایران و ترکیه شرکت کرده‌ام و بر این اساس در آن زمان بازارچه‌های مرزی بین دو کشور فعال شد.
وی اضافه کرد: این بازارچه‌ها برای رفاه زندگی اهالی مرزنشین تاثیر زیادی داشت ولی به تدریج این بازارچه‌ها از طریق ترکیه غیرفعال شد.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در آن زمان بازارچه‌های تجاری درصد بسیار کمی از مبادلات تجاری را به خود اختصاص می‌دادند، اظهار داشت: در آن زمان بازارچه‌های مرزی رقم بالای تجاری به دست نمی‌آوردند و واردات و صادرات بین دو کشور از طریق بازارچه‌ها به صورت محدود رد و بدل می‌شد که امروزه این مشکل رفع شده است.
وی با بیان اینکه ایران اراده جدی برای همکاری با ترکیه دارد، تصریح کرد: برای افزایش میزان مبادلات تجاری باید زیرساختهای مورد نیاز فراهم شود.
استاندار آذربایجان غربی از تشکیل سه کمیته در شهرستان‌های ماکو، خوی و ارومیه خبر داد و افزود: در این کمیته‌ها مطالبات بین دو کشور ایران و ترکیه مورد پیگیری و اجرا قرار می‌گیرد.
*مرز رازی برای تردد کامیون‌ها مناسب نیست
استاندار وان ترکیه درادامه گفت: مرز رازی برای تردد کامیون‌ها مناسب نیست و انتظار می‌رود وضعیت این جاده با ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی ترکیه بهبود یابد.
ابراهیم تاش‌یاپان در این اجلاس اظهار داشت: کشورهای ایران و ترکیه از تمدن دیرینه‌ای برخوردار هستند و از دیروز که وارد ایران شدیم مورد استقبال فرماندار خوی و سایر مسئولان قرار گرفتیم.
وی تصریح کرد: به عنوان استانداران مرزی که پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه را برگزار می‌کنیم باید تفاهم‌نامه‌هایی که بین دو کشور منعقد شده را پیگیری کنیم.
تاش‌یاپان افزود: با توجه به اینکه معتقدیم همسایگی به برادری ارجحیت دارد، برای همین روابطمان را با کشور ایران در زمینه‌های مختلف افزایش خواهیم داد.استاندار وان ترکیه با اشاره به هدف برگزاری این اجلاس، خاطرنشان کرد: در سایه همکاری‌های سیاسی برای رشد مناطق مرزی دور هم جمع شده‌ایم و در کنار این مسائل توجه به مسائل فرهنگی می‌تواند سبب شناخت بیشتر منطقه شود.
تاش یاپان ادامه داد: در چهار استان وان، آغاری،حکاری و ایغدیر ترکیه بیش از ۲ میلیون نفر زندگی می‌کنند و مسلما در طرف ایران نیز به همین نسبت مرزنشین داریم که با تسهیل تردد، خواهیم توانست به توسعه اقتصادی در منطقه برسیم.
وی از جمله مسائل مهم منطقه را بهبود و سهولت در تردد کامیون‌های تجاری عنوان کرد و گفت: در رفع مشکلاتی که در بین استانهای مرزی ایران و ترکیه ناتوان هستیم باید به مسئولان رده بالای دو کشور اطلاع دهیم.
استاندار وان ترکیه ادامه داد: در زمان‌های طولانی مسیر بازرگان به ترکیه مورد تردد ترانزیت عبور خودروهای باربری بود که پس از آن مرز سرو و رازی خوی به همراه مرز ریلی خوی به این مسیرها اضافه شد و باید امروزه بتوانیم از این ظرفیتها بهره کافی را ببریم.
وی اضافه کرد: مرز رازی برای تردد کامیون‌ها مناسب نیست و انتظار می‌رود وضعیت این جاده با ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی ترکیه بهبود یابد.
*تلاش برای تحقق صادرات ۳۰ میلیارد دلاری آذربایجان غربی به ترکیه
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: هنوز به هدف ۳۰ میلیارد دلاری در زمینه صادرات کالا از استان به ترکیه نرسیده‌ایم که در این خصوص تلاش‌ها در حال انجام است.
علیرضا رادفر نیز درادامه اجلاس اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه ارتقای همکاری اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکیه است.وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی و جمهوری ترکیه شریک تجاری مهم هم هستند، تصریح کرد: هنوز به هدف ۳۰ میلیارد دلاری در زمینه صادرات کالا از آذربایجان غربی به ترکیه نرسیده‌ایم که در این خصوص تلاش‌ها در حال انجام است.رادفر افزود: دستیابی به این هدف اقتصادی تلاش مضاعف بین استان‌های همجوار کشور ترکیه با آذربایجان غربی را می‌طلبد.معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی خواستار ارتقای سطح همکاری فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، محیط زیست و دانشگاهی بین ایران و ترکیه شد و گفت: ارتقای تعاملات سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی از جمله اهداف مهم این اجلاس است.
رادفر اظهار کرد: همکاری خوبی بین ایران و ترکیه برقرار است و در اجلاس گذشته به نتایج خوبی رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه بین دانشگاه‌های ارومیه و ترکیه تعامل و همکاری‌های لازم ایجاد می‌شود، تصریح کرد: بین دانشگاه ارومیه و آنکارا، ارزروم و استانبول تفاهم‌نامه همکاری به دست آمده است که امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها نتایج خوبی داشته باشد.
رادفر با اشاره به ارتباط فرهنگی بین استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی، اظهار کرد: در زمینه گردشگری و فرهنگی می‌توان به شرکت شاعران ترکیه در مراسم شعر رضوی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه گردشگری باید از ظرفیت‌های دو کشور استفاده کرد، تصریح کرد: ورود و خروج گردشگر بین دو کشور از مهم‌ترین مباحث گردشگری است که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: عقد خواهرخواندگی بین ارومیه و ارزروم می‌تواند شرایط مساعد همکاری را بین آذربایجان غربی و استان‌های شرق ترکیه به وجود آورد.
رادفر با ابراز امیدواری از برگزاری چنین اجلاسی، اظهار کرد: حضور فعال استانداران و والیان سه استان آغری، وان و حکاری ترکیه در خوی موقعیت مناسبی فراهم آورده تا به پتانسیل‌های فرهنگی و اقتصادی دست یابیم
*حذف دریافت گذرنامه در مرزهای ایران و ترکیه
رئیس اتاق بازرگانی وان بر تردد بدون گذرنامه برای افرادی که از مرز ایران و ترکیه عبور می‌کنند تاکید کرد.
نجدت تقوا نیز در ادامه این اجلاس اظهار کرد: مردم دو کشور ایران و ترکیه ۴۰۰ سال است که در همسایگی هم و در صلح و همکاری زندگی می‌کنند.وی تصریح کرد: خوب می‌دانیم همسایگی بین دو کشور هزاران سال به طول می‌انجامد و به عنوان مدیران اجرایی وظایفی داریم که آنها را به عنوان مسئول باید اجرایی کنیم.تقوا بر افزایش روابط تجاری بین ایران و ترکیه تاکید کرد و افزود: باید دروازه‌های مرزی باز شود و در کنار این امر، روابط شهرهای مرزی را گسترش داده و روابط تجاری را افزایش دهیم.
وی خواستار حمایت هر چه بیشتر مسئولان در این زمینه شد و ادامه داد: به عنوان نماینده بازرگانان، باید از سیاستمداران خواستار پشتیبانی از بازرگانان کشورهای خود را داشته باشیم.
تقوا گفت: بدون شک پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه با حمایت مسئولان و مردم منطقه نتیجه مفیدی خواهد داشت.
رئیس اتاق بازرگانی وان با تاکید بر امکان تردد بدون گذرنامه برای افرادی که از مرز عبور می‌کنند، اظهار داشت: باید بتوانیم رغبت مرزنشینان برای انجام کار اقتصادی راغبت‌تر کنیم.تقوا تصریح کرد: دریافت ماوالتفاوت سوخت و دریافت مالیات از طریق هر دو کشور باید رفع شود و با برخورداری از مرز ۳۸۰ کیلومتری بین ایران و ترکیه در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و تجاری همکاری بالقوه‌ای داشت.
*فقط در ۱۰ درصد معادن آذربایجان غربی سرمایه‌گذاری شده است
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: فقط در ۱۰ درصد معادن استان سرمایه‌گذاری شده است.موید حسینی‌صدر در همین اجلاس توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه در خوی، اظهار داشت: خوی با داشتن یک هزار و ۱۰۰ شهید و وجود اندیشمندی چون آیت‌الله خویی و طبیعت زیبای آن یکی از شهرهای مهم کشور به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: در ایران ۶۴ ماده معدنی وجود دارد که ۵۰ درصد این مواد معدنی در معادن آذربایجان غربی یافت می‌شود که در این میان فقط در ۱۰ درصد معادن استان سرمایه‌گذاری شده است.حسینی‌صدر افزود: ایران تصمیم گرفته است ۸۰ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند که آذربایجان غربی استعداد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی بر تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری بین استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: از ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ترکیه و ایران استقبال می‌کنیم.
حسینی‌صدر اظهار داشت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری که به سرمایه‌گذاران ترک پیشنهاد می‌شود شامل نیروگاه برق ۵۰۰ هزار مگاواتی خوی، مجتمع صنعتی خوی، کارخانه قند، شرکت صنعتی توتیا، کارخانه سیمان، نساجی خوی، توسعه کارخانه دخانیات خوی و شهرک کانی‌های غیرفلزی است.وی تصریح کرد: همچنین شهرک مبل از پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و ما خواهان افزایش ساعات تردد مرزی بین مرز خوی و کاپی‌کوی هستیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 6