سرنوشت بازار نفت با ورود ایران چه خواهد شد

سرنوشت بازار نفت با ورود ایران چه خواهد شد

گروه اقتصادی: انتخابات آمریکا، چراغ پررنگ تر شدن حضور ایران در بازار جهانی نفت را روشن کرده و آنطور که برخی کارشناسان اعلام کرده اند، حق ایران باز خواهد گشت و در این بین اگر سیاست درست اعمال شود تعادل بازار نفت نیز از بین نخواهد رفت اما برخی دیگر نیز معتقدند که در زمان کوتاه بازگشت ایران به بازار جهانی امکان پذیر نیست.
در این باره امینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: بحث کاهش نفت ایران یک اقدام غیرمنطقی بود که حق واقعی ما سلب شد، لذا باید طبق آنچه که حق کشورها است تقسیم بندی در اوپک صورت گیرد، سهم تولید ایران باید به بازار بازگردد و بر اساس قوانین بین المللی ایران جایگاه خود را بدست آورد.وی تصریح کرد: آنطور که بایدن اعلام کرده آمریکا قرار است به برجام بازگردد که در این شرایط تغییرات بیشتری ایجاد خواهد شد و کشورهایی که در این مدت سهم ایران را در اختیار داشتند ضرر خواهند کرد و بازارشان را از دست خواهند داد.این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: بحث این است که ابتدا باید حق ایران بازگردد اما اینکه چه خواهد شد، بستگی زیادی به برجام و دستور العمل های بین المللی و پایبندی کشور ها دارد اما در این بین برخی کشورها نیز سود خواهند برد؛ چراکه برخی کشورها برای خرید از ایران منع شدند و شاید این مساله به نفع آن ها نبوده است.
امینی با بیان اینکه منافعی که برای ایران به وجود خواهد آمد، قطعا به نفع کشورهای دیگر نیز خواهد بود، اظهار کرد: قطعا شرایط برای ایران بهتر خواهد شد و کشورهایی که جایگاه ایران را تصاحب کرده بودند ضرر خواهند کرد اما در این میان کشورهایی نیز نفع خواهند برد.وی با اشاره به وضعیت قیمت نفت و شرایط شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا نیز، گفت: اگر شرایط به درستی مدیریت شود، ورود ایران بر قیمت ها تاثیر چندانی نحواهد گذاشت و بازار جهانی نیز لطمه چندانی نخواهد خورد.
به گفته این کارشناس البته باید به این مساله نیز توجه کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا کل دنیا فعالیت های صنعتی خود را کاهش داده است و شرایط فعلی بازار مربوط به ورود ایران به بازار نفت و کاهش تقاضا نمی شود و باید برای این مساله سیاست های درستی اعمال شود تا ضمن بازگشت حق ایران بازار جهانی نفت نیز متعادل باشد.
انتخاب جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها تاثیر قابل توجهی روی صنعت نفت آمریکا خواهد داشت بلکه ممکن است عرضه جهانی نفت را در مدت یک سال متاثر کند.
برخلاف رویکرد فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال ایران و تشدید تحریمها علیه صنعت نفت ایران، بایدن قول داده است مسیری را برای بازگشت به دیپلماسی و مذاکره با ایران باز کند.طبق اعلام اویل پرایس، اگر آمریکا و ایران به پای میز مذاکره برگردند، این احتمال وجود دارد که از تحریمهای سخت گیرانه آمریکا علیه صادرات نفت ایران کاسته شود. تحلیلگران می گویند اگرچه چنین اتفاقی یک شبه نخواهد افتاد اما بازار هنوز خیلی ضعیف و شکننده است و قادر نیست عرضه دیگری را جذب کند و مصرف جهانی نفت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.بازگشت بخشی از صادرات نفت ایران به بازار در مدت یک سال، مانع بزرگ دیگری برای گروه اوپک پلاس ایجاد خواهد کرد که تولیدش را با هدف متوازن کردن عرضه و تقاضا و تقویت قیمتها به میزان بالایی محدود کرده است. ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده و ممکن است تلاشهای این گروه را برای مدیریت عرضه نفت پیچیده تر کند.
با این حال عوامل متعددی وجود دارد که می توانند بازگشت نفت ایران به بازار را به تاخیر بیاندازند. هر چه این تاخیر طولانی تر شود، تاثیر آن بر توازن بازار و قیمتهای نفت کمتر خواهد بود زیرا جهان و مصرف نفت در سال ۲۰۲۲ وضعیت عادی تری پیدا می کنند. همچنین با به قدرت رسیدن بایدن، دولت وی در ابتدا مسائل دیگری را در اولویت قرار خواهد داد و پس از آن هم ممکن است بخواهد منتظر برگزاری انتخابات در ایران شود.
بعلاوه دولت بایدن ممکن است تاثیر دیپلماسی مذاکره با ایران بر متحدان آمریکا در منطقه شامل عربستان سعودی را به حساب بیاورد. رابطه بایدن با ریاض در مقایسه با روابط شخصی ترامپ با حکام سعودی و خطاب قرار دادن اوپک در توییتر، فاصله بیشتری خواهد داشت.دولت جدید در کاخ سفید باید در سیاستهای خود عوامل بسیاری را مد نظر قرار دهد. با این حال اگر توافقی در زمینه کاهش تحریمها در سال آینده حاصل شود، بازار نفت و اوپک ممکن است با دو میلیون بشکه در روز عرضه جدید روبرو شوند که احتمالا در حال حاضر آن را به حساب نیاورده اند.
نفت هفته گذشته تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در موج جدید همه گیری که با کاهش مصرف، ناترازی میان عرضه و تقاضا در بازار را تشدید خواهد کرد، پایین ۴۰ دلار در هر بشکه ماند. به گزارش ایسنا، هنگامی که همه گیری ویروس کرونا بهار امسال صنعت نفت را احاطه کرد، بسیاری این وضعیت را کم سابقه توصیف کردند. قیمتها به دلیل اشباع عرضه و ضعیف شدن تقاضا که ناشی از همه گیری بود، سقوط کردند. سپس قرنطینه چین خاتمه پیدا کرد و صنعت نفت به نشانه بهبود اوضاع نفس راحتی کشید. اوضاع در حال بازگشت به وضعیت عادی بود که دوباره قرنطینه های جدیدی وضع شدند و به نظر می رسد بازگشت به وضعیت عادی طولانی تر از حد تصور زمان خواهد برد. انگلیس وارد یک قرنطینه یک ماهه شده است.
اگرچه تقاضای این کشور برای نفت با تقاضای کشورهای چین و هند به هیچ وجه برابری نمی کند اما آنچه مهم است این نیست بلکه این حقیقت اهمیت دارد که انگلیس و پیش از آن آلمان و فرانسه به قرنطینه دومی برای مهار شیوع کووید ۱۹ نیاز پیدا کردند که در بهار باعث سقوط تقاضای جهانی برای نفت شده بود.
به همین دلیل اعلام خبر قرنطینه این کشورها باعث ریزش قیمتها شد و حتی کاهش هشت میلیون بشکه ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به۳۰ اکتبر تاثیری در حمایت از قیمتها نداشت.جان کمپ، مقاله نویس رویترز اخیرا در مطلبی نوشت: دیدگاه معامله گران از خوش بینی به بدبینی در شش ماه آینده تغییر پیدا کرده است. پیشتر به نظر می رسید اندکی اعتماد نسبت به محدود شدن عرضه و تاثیر مثبت آن بر بالا رفتن قیمتها وجود دارد. اکنون این نگرانی شکل گرفته که تقاضا تحت تاثیر موج جدید شیوع ویروس کرونا پایینتر از عرضه خواهد ماند و به نظر می رسد که این بار بعید است چین به نجات بازار بیاید.اوایل امسال چین از فرصت ریزش تاریخی قیمتهای نفت استفاده کرد و میزان قابل ملاحظه ای نفت خریداری کرد. پالایشگاههای چینی با بهبود سطح فعالیت صنعتی، نرخ پالایش نفت را افزایش دادند.
اما فضای ذخیره سازی به سرعت پر شد در حالی که تقاضا برای فرآورده های پالایشی ضعیف ماند.واردات نفت چین پس از این که اواخر بهار و اوایل تابستان به رکورد بالایی صعود کرد، رو به کاهش گذاشت اما معامله گران همچنان به تحولات چشم دوخته اند تا ببینند تقاضا چه میزان ضعیف خواهد ماند
در این بین تولیدکنندگان عضو اوپک در خاورمیانه درباره موضوعی بحث می کنند که تا چند ماه پیش غیرقابل تصور بود. آنها در حال بررسی کاهش بیشتر تولید یا تمدید محدودیت عرضه فعلی به جای افزایشی تولیدی هستند که برای اوایل سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بودند.
اوپک پلاس در آوریل توافق کرده بود محدودیت عرضه ۹٫۷ میلیون بشکه در روز اجرا شود. سپس از ژوییه به ?.? میلیون بشکه در روز تسهیل شود و در مرحله سوم، از ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۵٫۷ میلیون بشکه در روز تسهیل شود. اجرای این برنامه با عدم بهبود قیمتها دچار ابهام شده است. لحظه ای که این تولیدکنندگان افزایش تولیدشان را آغاز می کنند، قیمتها کاهش پیدا می کند. اکنون برخی از اعضای اوپک مایل هستند تولیدشان را افزایش دهند و یکی از آنها حتی اجازه هم نمی گیرد.لیبی به دلیل مشکلات داخلی و اختلالات متعدد در روند تولید، از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده است. بنادر و میادین نفتی این کشور در ژانویه محاصره شدند و به سقوط تولید از بیش از یک میلیون بشکه در روز به کمتر از ??? هزار بشکه در روز منجر شد. این محاصره در سپتامبر خاتمه پیدا کرد و افزایش تولید لیبی آغاز شد.
این کشور تا به این لحظه تولیدش را به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسانده و نفت را به بازاری سرازیری کرده که توان جذب زیادی را ندارد.به گزارش آرازاذربایجان به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین محدودیتهای سفر به قوت خود باقی مانده و مانع هر گونه بهبود تقاضا برای نفت شده است. اوپک گزینه های زیادی در بحبوحه کسری بودجه و تدابیر ریاضتی ندارد بنابراین تعجبی ندارد که درباره کاهش بیشتر تولید صحبت می کند. متاسفانه حتی این اقدام هم ممکن است به قیمتها کمک نکند.
معامله گران خود را برای تمدید محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس آماده کرده اند و به سرعت روی محدودیت عرضه به میزان ۹٫۷ میلیون بشکه در روز حساب می کند. قیمتها ممکن است برای مدتی افزایش پیدا کند اما برای این که بالاتر بماند به اخبار خوب و قابل اطمینانی مانند تولید واکسن موفقیت آمیز برای کووید ۱۹ نیاز دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۲ ب.ظ

دیدگاه


1 + چهار =