آنچه اقتصاد آذربایجان غربی از استاندار تازه نفس انتظار دارد

آنچه اقتصاد آذربایجان غربی از استاندار تازه نفس  انتظار دارد

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: روزنامه آراز آذربایجان به عنوان تنها روزنامه استان بر خود واجب می داند ضمن تبریک جانانه به استاندار جدید؛ من باب وظیفه خطیر اطلاع رسانی گزارشی کوتاه از آخرین وضعیت اقتصادی استان و همچنین موانع و راهکارهای توسعه استان را ارایه نماید.
پس از کش و قوس های فراوان برای انتخاب استاندار آذربایجان غربی بالاخره آنچه از ساختمان فاطمی وزارت کشور بیرون آمد و تعیین شد نشان داد که قرعه دولت تدبیر و امید برای آذربایجان غربی به نام قربانعلی سعادت قره باغ مردی از تبار همین خاک و آب است.
دکتر سعادت در حالی امروز نهم آذر ماه ۹۲ مدیریت عالی استان آذربایجان غربی را بر عهده می گیرد که علیرغم همه ظرفیت ها و قابلیت ها و امکانات فراوان خدادادی و همسایگی با سه کشور خارجی و همچنین قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا به اروپا هنوز این استان در رده استان های محروم کشور قلمداد می شود. روزنامه آراز آذربایجان نیز به عنوان تنها روزنامه استان بر خود واجب می داند ضمن تبریک جانانه به استاندار جدید و آرزوی توفیق از درگاه ایزد منان برای وی و همکاران او در استانداری و همچنین من باب وظیفه خطیر اطلاع رسانی گزارشی کوتاه از آخرین وضعیت اقتصادی استان و همچنین موانع و راهکارهای توسعه استان را ارایه نماید.
کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به ظرفیت های بالای آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی جوانان متخصص دانشگاهی؛ کاهش مقررات زاید و دست و پاگیر در دستگاههای اجرایی و واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط معدنی یکی از اصول جدی برای تولید و رشد کسب و کار است و باید در این راستا به سمت حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی حرکت کرد.
چرا که در برخی مواقع با وجود اعلام حضور سرمایه گذاری داخلی و خارجی در آذربایجان غربی برای احداث کارخانه و واحد تولیدی متاسفانه گاهی بعضی از تنگ نظریها در قالب قانونمندی افراد، آن هم از طرق بوروکراسی، کاغذ بازی و قوانین دست و پاگیر و یا اعمال سلیقه در اجرای قوانین و یا وجود قوانین دست و پاگیر موجب شده تا فعالان بخش تولید و تجارت عطای سرمایه گذاری و سود را به لقای آن همه دیوان سالاری اداری خواهد ببخشند.
مدیریت جدید در آذربایجان غربی باید با حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی به سمت تولید و توسعه فضای کسب و کار حرکت کند. از سوی دیگر فعال سازی تجارت در بازارچه های مرزی بین ایران و ترکیه یکی از راهکارهای بسط و توسعه مراودات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه است و نقش سازمان توسعه تجارت ایران برای فعال سازی مراکز تجارت مرزی بین دو کشور بسیار اهمیت دارد.
شرایط و ظرفیت های فوق العاده آذربایجان غربی برای ترانزیت کالا به ترکیه و فعال کردن تجار و بازرگانان باعث شده که فعالان حوزه بازرگانی و تجار در سال های گذشته موفقیت های خوبی داشته باشند و باید با بهبود فضای صادراتی، در توسعه صادرات آذربایجان غربی به ویژه به کشور ترکیه گام های اساسی برداشت.
برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احصای مشکلات تجاری و اقتصادی بین ایران و ترکیه در شرایط اقتصادی کنونی کشور و منطقه یک ضرورت است و این مشکلات برای ارائه در ملاقات های بین مدیران و مسئولان دو طرف باید احصا شود تا بتوان به راهکاری مناسب برای توسعه مبادلات دست یافت.
این در حالی است که با برنامه ریزی های دقیق مسئولان اجرایی استان می توان گام های مهمی در راستای سند چشم انداز توسعه صادرات غیرنفتی برداشت و توجه ویژه به سبد صادراتی و تنوع کالاها و خدمات و پایداری توسعه صادرات اقلام موجود، ماندگاری و حفظ سهم در بازارها، دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی در دستیابی به جایگاه بالای استان آذربایجان غربی در تجارت خارجی منطقه اهمیت ویژه ای دارد و از اهداف تدوین شده در راستای سند چشم انداز توسعه صادرات غیرنفتی به شمار می رود.
در چنین شرایطی به نظر می رسد که ارتقاء سطح رقابتمندی کالاها و خدمات صادراتی، دستیابی به خدمات پیشرفته و رقابتی پشتیبانی صادرات و دستیابی به بنگاه های شایسته صادراتی و در کلاس جهانی از اهداف بنیادین برای رسیدن به جایگاه آذربایجان غربی در تجارت با دنیاست.
از سوی دیگر کشاورزی نیز یکی از محورهای توسعه استان و کشور به حساب می آید و ظرفیت های فوق العاده آذربایجان غربی در این حوزه بر کسی پوشیده نیست. باید با همت نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان برای حمایت و توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی اهتمام ویژه ای شود تا بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود.
برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش کشاورزی استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش کشاورزی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش کشاورزی مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.
کارشناسان اقتصادی نسبت به تهیه نسخه‌ای مشخص برای رونق اقتصادی و توسعه منطقه شمالغرب کشور و آذربایجان غربی تاکید می کنند و معتقدند که استاندار آینده آذربایجان غربی باید دقت کند که نمی‌توان برای کل استان نسخه واحدی نوشت چرا که هر منطقه برای خود مسایل خاصی دارد که در اولین قدم باید این مسایل و مشکلات شناسایی شوند.
شرایط کنونی و نابسامان اقتصادی کشور و استان می طلبد که در برنامه‌های توسعه‌ای منطقه و استان بازنگری شود و باید فرمانداران و نمایندگان شهرستان ها با تجدیدنظر در مسائل منطقه و استفاده از نظرات کارشناسان و اقتصاددانان، مشخص کنند که چه کاری برای توسعه و عمران شهرستان ها لازم است.
این در حالی است که جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرا و اتمام پروژه های ملی و عمرانی آذربایجان غربی و در حوزه مدیریت شهری یکی از ضروریات برای توسعه استان و شهر زیبای ارومیه است و برای تحقق این امر شورای شهر و شهردار ارومیه و نمایندگان استان باید پیشقدم باشند.
ظرفیت ها و قابلیت های فراوان استان و شهر ارومیه می طلبد که بخش خصوصی در پروژه های عمرانی شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی وارد شوند چرا که انتظارات ملی، شهری و استانی از ارومیه و آذربایجان غربی بسیار بالاست و با وجود ظرفیت های بالقوه علمی، مدیریتی، زیربنایی و سرمایه ای، امکان دسترسی به اهداف توسعه وجود دارد.
این در شرایطی است که باید آذربایجان‌ غربی محور تجارت خارجی کشور با همسایگان شمال غرب ایران باشد و در این زمینه، قبل از این که دولت تصمیمی بگیرد؛ باید مدیریت جدید استان پیش‌قدم شود.
تنظیم برنامه‌های عملی برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از اهمیت فوق العاده برخوردار است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 4 =