جولان تاکسی‌های فرسوده در ارومیه

جولان تاکسی‌های فرسوده در ارومیه

آرازآذربایجان،در به‌ زور باز و بسته می‌شد،ماشین به نفس نفس افتاده بود و هربار که گاز میداد ماشین‌های پشت سرش بین دود سیاهی که از اگزوزش بیرون میزد محو می‌شدند. این داستان،شرح حال و روز شهروندان ارومیه است که در خطوط مختلف برای تردد در شهر با تاکسی‌های فرسوده و فرتوت شهر ساخته می‌شود.
به گفته رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر ارومیه میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی ارومیه ۱۳سال است، و بیش از نیمی از تاکسی های این شهر فرسوده هستند اما همچنان برای جابجایی شهروندان مجبورند که سرپا باشند.
رضا یک شهروند ارومیه گفت: بیشتر تاکسی های شهر حال و روز خوشی ندارند، کهنه شدند و جان جابجایی مسافر ندارند.
وی افزود: نرخ کرایه تاکسیها را هر سال افزایش میدهند اما کسی به فکر جایگزینی تاکسیهای نو به جای این تاکسی های کهنه نیست.
این شهروند ادامه داد: در گرمای تابستان، در سوز زمستان سوار تاکسی هایی میشویم که سیستم سرمایشی و گرمایشی سالمی ندارند پس تا کی شهروندان این شهر از حمل و نقل استاندارد بی بهره باشند!
وی با گلایه از مسئولین متولی گفت: همین تاکسی های فرسوده علاوه بر آلودگی هوای شهر،کندی حرکت و ایجاد ترافیک، هزینه های زیادی هم برای صاحبانشان بدنبال دارند که باید دستگاههای متولی چاره اندیشی کنند.
احمد راننده تاکسی خطی در ارومیه گفت: سال گذشته چند نفر از تاکسی داران که امکانات مالی بهتری داشتند توانستند تاکسی نو بخرند اما وضعیت اقتصادی این امکان را برای همه فراهم نکرده است. با این شرایط اقتصادی، هرکسی پول نقد برای خرید تاکسی نو ندارد.
وی ادامه داد: همه راضی هستیم با خودرویی سالم در شهر مسافرکشی کنیم اما تسهیلات کافی در اختیار تاکسی داران نیست.
این راننده تاکسی که به گفته خود، یک عمر کارش مسافرکشی خطی است، افزود: همه ما واقف به مضر بودن تردد خودروهای فرسوده در شهر هستیم اما چاره ای نداریم، هر روز قیمت قطعات خودرو افزایش می یابد ما هم راضی هستیم با خودرویی استاندارد در شهر مسافر جابجا کنیم تا از شر مخارج خودرو خلاص شویم اما بدون چاره اندیشی مسئولین امر ممکن نیست.
فرسودگی ۶۰ درصد از تاکسی های ارومیه
رئیس سازمان مدیریت حمل نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه گفت: ۶۰درصد ناوگان تاکسیرانی ارومیه در سن فرسودگی هستند.
ناصر سعید آبادی افزود: میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی ارومیه ۱۳سال است بنابراین می توان گفت ۶۰ درصد ناوگان تاکسیرانی ارومیه در سن فرسودگی هستند.
وی با اشاره به اینکه تمامی تاکسی ها با عمر بیش از ۱۰سال باید مورد نوسازی قرار گیرند، تصریح کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه تاکسی از نوع گردشی، خطی و تلفنی و فرودگاه در سطح شهر ارومیه فعالیت دارند.
سعید آبادی خاطر نشان کرد: در سال گذشته تعداد ۸۰دستگاه تاکسی فرسوده مورد نوسازی قرار گرفت و تاکسی سمند سورن جایگزین به جای تاکسی فرسوده تحویل به مراکز خرید شد.
رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه اظهار کرد: دلیل عدم رغبت مالکان تاکسی های فرسوده برای نوسازی و خرید تاکسی جایگزین، موضوع نقدی بودن پرداخت مبلغ خودروی تاکسی جدید است که خارج از توانایی مالی مالکان تاکسی های فرسوده است.
وی یاد آور شد: برای سال جاری پیگیری های لازم برای اخذ منابع مالی به منظور پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره در حال انجام و رایزنی است که به محض تخصیص اعتبار و تسهیلات بانکی به مالکان تاکسی های فرسوده اطلاع رسانی خواهد شد.
زیبایی های یک شهر علاوه بر رنگ آمیزی و استفاده از مبلمان شهری، با سیستم حمل و نقل سالم و استاندارد تکمیل می شود، که متاسفانه در شهر ارومیه، تردد تاکسی های فرسوده با تولید دود و آلودگی صوتی از زیبایی شهر کم می کنند و علاوه بر جنبه عمومی موضوع، شهروندان را از وجود این سیستم حمل و نقل فرسوده ناراضی کرده است، امید است همانطور که استان همجوار با تزریق تاکسی های نو به سیستم حمل و نقل شهری خود جانی تازه بخشید، متولیان امر در ارومیه نیز در راستای رفع مشکلات خرید و جایگزینی تاکسی نو با فرسوده چاره اندیشی کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


یک − = 0