گزارش//

تکمیل زیرساخت های راه آهن ارومیه با اختصاص۴۵۰ میلیارد تومان

تکمیل زیرساخت های راه آهن ارومیه با اختصاص۴۵۰ میلیارد تومان

گروه گزارش: با اختصاص۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مالی سفر ریاست جمهوری به آذربایجان‌غربی زیرساخت های حمل و نقل باری ایستگاه راه آهن ارومیه تکمیل می شود.
نیمه تمام ماندن بخش‌های زیادی از راه آهن ارومیه – مراغه با وجود بهره برداری نزدیک ۶ ساله این طرح موجب شده بود این ظرفیت ریلی نقش چندانی در توسعه صنعت حمل و نقل در استان نداشته باشد.
اما امسال در بیست و یکمین سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان غربی توجه به تکمیل زیرساخت‌های راه آهن ارومیه – مراغه و تخصیص اعتبارات مورد نیاز آن مورد توجه ویژه قرار گرفته و چهار هزار میلیارد ریال در جریان سفر برای تکمیل ایستگاه‌ها، سکوهای بارگیری، ایستگاه‌های سوخت گیری و تکمیل مسیر راه آهن ارومیه به مراغه تخصیص یافت.
امروز با اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان برای برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل باری آن پیش بینی می‌شود شاهد رونق اقتصادی در بخش صنعت حمل و نقل در دروازه ورودی ایران به بازارهای اروپایی باشیم.
راه‌آهن مراغه – ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.
کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح‌های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای از مزیت‌های اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار می‌رود.
در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد.
زیرساخت‌های حمل و نقل باری در ایستگاه راه آهن ارومیه تکمیل می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اواخر هفته گذشته در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن ارومیه اظهار کرد: ۴۵۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی سفر ریاست جمهوری به آذربایجان‌غربی برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل باری در ایستگاه راه آهن ارومیه اختصاص یافت.
محسن حمزه لو با بیان اینکه تکمیل بخش باری ایستگاه راه‌آهن ارومیه یکی از برنامه‌های راهبردی در توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی استان تعریف شده است، اظهار کرد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل باری در ایستگاه راه‌آهن ارومیه شامل احداث خط حرکت ریلی درزین، ایستگاه باری و ساماندهی محوطه ایستگاه راه آهن و ساختمان اداری است.
حمزه‌لو عنوان کرد: ایستگاه راه آهن ارومیه ظرفیت مناسبی برای حمل‌ونقل باری دارد و می‌توان از این فرصت برای استفاده حداکثری از شبکه ریلی بهره برد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی زمینه حمل‌ونقل باری در ایستگاه راه‌آهن ارومیه در توسعه پایانه‌های مرزی استان و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نقش ویژه‌ای دارد.
وی با اشاره به اینکه همچنین محوطه این ایستگاه در حال بازسازی است تا فضاهای موجود ساماندهی شود، گفت: بازدید از شبکه حمل و نقل ریلی به طور مستمر هر هفته برگزار می‌شود تا علاوه بر رفع نواقص ایستگاه‌های راه‌آهن در محدوده آذربایجان غربی از ظرفیت ترانزیت باری و مسافری استفاده حداکثری شود.
جلب سرمایه گذاری و افزایش تعداد قطارهای ایستگاه راه آهن در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد
وی با اشاره به اینکه با توسعه این بخش حمل و نقل ریلی افزایش و کاهش تلفات جاده‌ای را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های باری راه آهن ارومیه تکمیل نشده است، نبود سکوی بارگیری و تخلیه از مهمترین موضوعات است؛ دیگر موضوع هم نبود ایستگاه سوخت گیری در ایستگاه راه آهن ارومیه است و قطار برای سوخت گیری باید در مراغه ۲ساعت توقف و سوخت گیری کند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت باری راه‌آهن آذربایجان‌غربی در اولویت است، ادامه داد: ایستگاه‌های قطار و مسیر ریلی از مسائل مهمی بوده که تاکنون از ظرفیت باری این بخش استفاده نشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه امروز راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های باری آن تکمیل نشده است، گفت: مجموعه راه و شهرسازی اقدامات زیادی در راستای گسترش شبکه حمل و نقلی و پیشرفت و توسعه استان انجام داده است لذا همچنان بر این معتقدیم که نیازمند فعالیت و تلاش مضاعف برای ارتقا وضعیت موجود هستیم.
حمزه‌لو، جلب سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد قطارهای ایستگاه راه آهن ارومیه را از اولویت برنامه‌های اجرایی شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان غربی برشمرد و تاکید کرد: با بهبود شرایط، می‌توانیم شاهد رونق روزافزون حمل و نقل ریلی در این استان باشیم.
زمینه استفاده باری راه آهن ارومیه – مراغه تا پایان سال فراهم شود
استاندار آذربایجان غربی نیز در آخرین بازدید خود از راه آهن ارومیه- مراغه با بیان اینکه علاوه بر برنامه ریزی برای بهبود خدمت رسانی مسافری خط راه آهن مراغه – ارومیه، زمینه استفاده باری از این خط نیز در زمان بندی مشخص و تا پایان سال جاری فراهم شود، گفت: راه اندازی انبارها و سکوهای بارانداز در ایستگاه‌های چهارگانه ارومیه، میاندوآب، مهاباد و نقده با ظرفیت‌های خاص خود و همچنین استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار مدیریت استان آذربایجان غربی است.
محمدصادق معتمدیان با تاکید بر اینکه همین امر، تحولی عظیم در حوزه اقتصادی استان ایجاد می‌کند، گفت: استفاده حداکثری از خط آهن مراغه – ارومیه در دستور کار بوده و با تصویب اعتبارات بسیار خوب در سفر رئیس جمهور، بلندترین گام برای این امر برداشته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با وجود افتتاح این خط طی سال‌های گذشته، خروجی مناسبی از خط آهن مراغه – ارومیه نداشته است، اظهار کرد: عدم استفاده مناسب از این خط و بی توجهی به ظرفیت‌های بخش بار از این مسیر، موجب شده تا کالاها گران‌تر به آذربایجان غربی برسد.
معتمدیان یادآور شد: هزینه حمل بار با استفاده از خط ریلی، حداقل ۴۰ درصد ارزان‌تر از حمل بار جاده‌ای است ولی ما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت برای کاهش قیمت کالاها استفاده کنیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین صادرات کالاهای واحدهای تولیدی را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم خط ریلی عنوان کرد و افزود: در این خصوص می‌توانیم با برنامه ریزی مناسب، بهترین استفاده را از خط آهن موجود داشته باشیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،با تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های باری راه آهن ارومیه – مراغه سرعت می‌گیرد باید چشم دوخت و دید این وعده دولت سیزدهم مبنی بر توجه به صنعت حمل و نقل در دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی می‌تواند امسال تحقق یابد یا نه؟

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 2