گزارش//

توسعه یافتگی مرزهای آذربایجان‌غربی در گرو رونق بازارچه‌ها

توسعه یافتگی  مرزهای  آذربایجان‌غربی  در گرو رونق  بازارچه‌ها

گروه گزارش: نقاط مرزی معمولا فرصت‌های اقتصادی مطلوبی هستند که با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد و موجب رونق اقتصادی و بازرگانی این مناطق شد. فقر و بیکاری یکی از مشکلات مناطق مرزی است که با راه‌اندازی اصولی بازارچه‌های مرزی می‌توان در ایجاد اشتغال در جوامع محلی و منطقه‌ای تاثیر گذار بود.
مناطق مرزی به دلیل دوری از مرکز و مناطق صنعتی و اقتصادی کشور جزو مناطق محروم و توسعه نیافته محسوب می‌شوند که در صورت توجه نکردن به این مناطق شاهد چالش‌های بزرگ همچون فقر، مهاجرت، بیکاری و کاهش امنیت خواهیم بود لذا توجه به توسعه این مناطق باید جزو وظایف و اولویت‌های دولت‌ها باشد.
آذربایجان‌غربی یکی از استان‌هایی است که مرز طولانی با ۳ کشور دارد و دارای ۶ پایانه رسمی و بین‌المللی است که سهم مهمی در صادرات و واردات کشور دارد.متاسفانه شهرهای مرزی استان فاقد شهرک‌های بزرگ صنعتی و کارخانه‌های تولیدی هستند و این امر موجب شده محرومیت و بیکاری در این مناطق بسیار بالا باشد.ایحاد بازارچه‌های مرزی در شهرهای مرزی استان می‌تواند در بهبود استانداردهای زندگی مردم تاثیرگذار باشد و تحول بنیادین در تولید، ایجاد اشتغال و توسعه یافتگی را ایجاد کند، چرا که بازارچه‌ها توانایی حل مشکلات مناطق مرزی را دارند به شرطی که زیرساخت‌های تجاری و حمل ونقل در آنها توسط دولت ایجاد شود.
رونق بازارچه‌های مرزی به ایجاد درآمدی پایدار منجر می‌شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: بازارچه‌های مرزی نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارند.حجت الاسلام سید سلمان ذاکر تصریح کرد: فعال شدن بازارچه‌ها و گمرکات می‌تواند موجب اشتغالزایی شود و از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری و موجب رفع مشکلات اقتصادی مردم شود.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: عملیات ساخت منطقه ویژه اقتصادی ارومیه ـ سرو یکی از گام‌های دولت برای توسعه منطقه و بهره‌مندی مردم از اقتصاد پایدار است.وی ادامه داد: با فعال شدن بازارچه‌ها شاهد کاهش میزان قاچاق خواهیم بود و مردم از درآمدی پایداری برخوردار خواهند شد و مهاجرت به شهرهای دیگر کاهش خواهد یافت.
توسعه زیرساخت‌ها در مناطق مرزی مورد توجه قرار گیرد
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: برای ایجاد امنیت و توسعه پایدار در منطقه، نیاز است نگاه ویژه به بازارچه‌های مرزی شود.
حسین پور تصریح کرد: باید از ظرفیتهای مرزی استان به خوبی استفاده شود و زیرساخت‌ها با هدف توسعه منطقه آماده‌سازی شود.حسین پور خاطر نشان کرد: در سال گذشته طبق آمار مرز تمرچین رتبه اول صادرات را با اقلیم کردستان داشته که اگر زیرساخت‌های بیشتری فراهم شود شاهد این خواهیم بود که همین بازارچه ومرز موجب محرومیت زدایی و کاهش فقر در منطقه شود.وی ادامه داد: برای تاثیرگذاری مثبت بازارچه‌ها در اشتغال و درآمد و اقتصاد باید دولت مشکلات و موانع حمل ونقل را شناسایی و احصا کند و زیرساخت‌های مرزی را تقویت کند.
رشد ۱۰۴ درصدی ارزش صادرات از بازارچه‌های مرزی آذربایجان‌غربی
ناظر گمرکات آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر ۶ بازارچه مرزی در استان داریم که سهم بزرگی از صادرات و واردات استان را به خود اختصاص داده‌اند.خالد جنگجو تصریح کرد: میزان صادرات از بازارچه‌‎های مرزی استان در سال گذشته از نظر وزنی ۵۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۰۴ درصد رشد داشته است.جنگجو خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات از تمرچین و کیله سردشت داشتیم که بیشترین میزان صادرات از مرزهای غربی به اقلیم کردستان بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ بازارچه‌های مرزی از طریق کاهش پدیده قاچاق، توسعه صادرات، تثبیت جمعیت بومی و افزایش اشتغال مرزنشینان می‌توانند در توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی نقش داشته باشند بنابراین توجه به بهبود و توسعه این بازارچه‌های و تقویت زیر ساخت‌ها در راستای رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منطقه، به ویژه مناطق محروم ضروری است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


6 − = دو