استاندار آذربايجان غربي:

توسعه متوازن استانها در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شود

توسعه متوازن استانها در برنامه ششم توسعه کشور   لحاظ شود

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی خواستار توجه ویژه دولت و مجلس به بحث توسعه متوازن استانها در برنامه ششم توسعه کشور برای کاهش محرومیت مناطق کم برخوردار شد.
قربانعلی سعادت در اولین همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه متاسفانه به نتایج مورد نظر در پنجم برنامه توسعه دست نیافته ایم، اظهار داشت: امیدواریم به نتایج مورد انتظار در برنامه ششم توسعه دست یابیم.وی با بیان اینکه امیدواریم در برنامه ششم توسعه کشور، موضوع توازن منطقه ای برای کاهش محرومیت مناطق مورد توجه جدی قرار گیرد، اعلام کرد: باید با همکاری دولت و مجلس زمینه اجرای طرحهای توسعه ای در استانها فراهم تا شاهد کاهش محرومیت در استانها باشیم.وی ضمن تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه باید به نوعی تدوین شود که زمینه دستیابی به سند چشم انداز ۱۴۰۴ را فراهم کند، ادامه داد: برای رسیدن به این مهم باید به برنامه های استانی که برگرفته از اولویت ها و تنگناهای استان است توجه شود ولی عملا در مرحله تلفیق بودجه این طرحها از اولویت خارج می شوند.استاندار آذربایجان غربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین خواستار ایجاد ساز و کارهای لازم برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در استان شد وعنوان کرد: برای تحقق این منویات جلب مشارکت مردم در بخشهای مختلف مانند اقتصاد مقاومتی، سیاستهای جمعیتی و سیاستهای مربوط به بخش سلامت را فراهم کنند.
سعادت واگذاری برخی امور به استانها را یکی از راهکارهای تسریع در توسعه همه جانبه و کاهش مشکلات در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی برشمرد و یادآور شد: نبود قانون مدون برای واگذاری اختیارات به استانها منجر به بروز مشکلاتی می شود.
وی با بیان اینکه نبود این قانون متاسفانه باعث می شود که الزاماتی که برای بودجه تدوین می شود در استانها هیچ اختیاری برای تعیین تکلیف آن وجود ندارد، افزود: واگذاری اختیارات به استانها سیاسی نیست و فقط برای رفع مشکلات اقتصادی مطرح می شود تا تنها مسائل مربوط به رشد و توسعه استانها به آنها واگذار می شود.
وی ضمن انتقاد از اینکه متاسفانه برای همکاری با بخش خصوصی در استانها باید از مرکز مجوزهای لازم اخذ شود، گفت: باید برای رسیدن به آبادانی و توسعه کشور مردم را پای کار بیاوریم تا در ساختارهای منطقه ای و استانی از ظرفیت این بخش استفاده کنیم.
*بهبود شاخص‌های توسعه در استان‌ها از رویکردهای مهم برنامه ششم است
معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بهبود شاخص‌های توسعه در استان‌ها بویژه در استان‌های کمتر توسعه یافته را از رویکردهای مهم برنامه ششم عنوان کرد.
دکتر محمد قاسمی معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: تدوین برنامه‌های پنج ساله که اکنون در آستانه تدوین ششمین برنامه توسعه در کشور هستیم، فرصتی است که همه مدیران، مسئولان و صاحبنظران راجع به مهمترین و اساسی ترین مسائل کشور فکر کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید به برنامه بعنوان یک محصول فصلی نگریست، افزود: فصلی نگاه کردن به برنامه‌های توسعه در کشور و عدم آسیب شناسی آنها، باعث می شود که این برنامه‌ها به نتایج و اهداف مورد نظر و پیش بینی شده در کشور نرسد.
معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال ۱۳۲۷ تاکنون بجز مقاطعی از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برای کشور برنامه های توسعه تدوین شده اما سوالی که مطرح است این است که چرا این برنامه ها در مجموع توانسته اند نتایج مورد نظر را محقق سازند و این سوال، ضرورت بازنگری و آسیب شناسی برنامه های توسعه گذشته را بیش از پیش آشکار می سازد.
قاسمی تاکید کرد: البته صرف نوشتن و تدوین برنامه توسعه کافی نیست بلکه اجرایی شدن و تحقق اهداف آن، نیازمند ساز و کارهای عملی و طراحی نظام اجرایی کارآمد برای عملیاتی نمودن اولویت ها و برنامه های مورد تاکید است.
وی همچنین لزوم مبنا قرار گرفتن برنامه های استانی در تهیه بودجه را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ نباید طوری عمل شود که برنامه های استانها که بر اساس ظرفیت ها و محدویت های آنها تهیه می شود، با ادغام در برنامه ملی نادیده گرفته شود.
معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در طول سالیان گذشته چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، در تمام برنامه‌های توسعه که تدوین شده متاسفانه تنها شرح وظایف دستگاهها طولانی تر شده است در حالیکه هدف و وظیفه برنامه توسعه باید اولویت‌بخشی به طرح‌ها باشد.
قاسمی ادامه داد: بنابراین باید اذعان کرد که برنامه ششم توسعه در واقع بقای نظام ملی در کشور است و برنامه‌ای باید باشد که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، کشور را از شرایط دشوار کنونی خارج کند.
وی، رشد اقتصادی را مهمترین اولویت کشور در شرایط امروز دانست و افزود: بخش مهمی از برنامه ششم باید بر محور رشد اقتصادی تدوین شود اما این رشد اقتصادی تنها با برنامه نویسی اتفاق نمی افتد بلکه نیازمند اصلاح نظام تدبیر نیز می باشد که دولت یازدهم گام های خوبی در این زمینه برداشته است.
معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حل شدن مساله تمرکز یا عدم تمرکز در مدیریت تاکید کرد و افزود: برخی مدیریت ها در سطح ملی به دنبال متمرکز ماندن اختیارات هستند و از سویی دیگر استانها نیز خواستار افزایش اختیارات هستند لذا لازم است از طریق ساز و کارهای موجود، یک رویکرد واحد در این خصوص اتخاذ شود.قاسمی همچنین گفت:‌ از دیگر رویکردهای مهم برنامه ششم توسعه، ارتقای جایگاه و بهبود شاخص های توسعه در استان ها بویژه در استان های کمتر توسعه یافته خواهد بود، لذا از استان ها انتظار داریم در این امر فعالانه ورود پیدا کنند و نظرات،‌طرح ها و برنامه های خود را برای لحاظ شدن در برنامه ششم توسعه ارائه کنند.
*برنامه ریزی درست کشور را به اهداف چشم انداز توسعه خواهد رساند
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی دراین همایش بااشاره به برخی چالش ها در حوزه اقتصادی کشور گفت: برای برنامه ریزی مناسب و موفق در کشور و رسیدن به توسعه و اهداف برنامه ششم ،ضروری است موانع و چالش های موجود در مسیر پیشرفت و توسعه کشور شناسایی و برای حل آنها راهکار و برنامه ارائه شود.
کهوریان با بیان رهنمود های رییس جمهور محترم مبنی بر استفاده از نظر کارشناسان در تدوین برنامه توسعه کشور ادامه داد : ضروری است برای تدوین برنامه ششم توسعه کارشناسان و مدیران به اجماع نظر برسند.
وی اتکاء بر توانمدیهای داخلی و استخراج و رفع چالش ها و موانع پیشروی توسعه را از مهمترین اولویت های برنامه ششم توسعه کشور دانست و گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه توازن منطقه ای باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اهمیت حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور گفت: قطعا با حل مسائل و مشکلات اقتصادی ، مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور نیز حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ کشور تنها ۱۱ سال باقی مانده است گفت: برای رسیدن به اهداف چشم انداز ،برنامه ریزی درست و تدبیر مناسب نیاز است.
در ادامه جهانگیر زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و قائم مقام مرکز پژوهشهای مجلس نیز با تبریک احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار امیدواری کرد :احیای این سازمان مقدمه ای برای افزایش آگاهی ها و هماهنگ کردن توانمندیها و ظرفیتهای کشور باشد.
وی با بیان اینکه در تدوین برنامه های توسعه کشور امکان احصاء روند پیشرفت برنامه وجود نداشت گفت: خوشبختانه یکی از ویژگیهای برنامه ششم توسعه امکان احصاء روند پیشرفت برنامه خواهد بود که این مسئله امکان برنامه ریزی مناسب در بخشهای مختلف کشور را فراهم خواهد کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


8 − پنج =