صادرات کالا از گمرک مهاباد ۱۰ برابر شد

صادرات کالا از گمرک مهاباد ۱۰ برابر شد

آرازآذربایجان، رییس گمرک مهاباد گفت: سال گذشته ۲۴ میلیون دلار انواع کالا در قالب ۴۰۸ اظهارنامه صادراتی از گمرک این شهرستان صادر شد که این مقدار در مقایسه با ارزش صادرات سال قبل ۱۰ برابر شد.
احمد احمدی افزود: طی این مدت محصولات پتروشیمی، خوراک دام و طیور و خرما عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرک مهاباد و مقصد بیشتر کالاهای صادراتی از این گمرک کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان بوده است.
وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادر شده سال قبل از گمرک مهاباد حدود ۲ میلیون دلار بود، اضافه کرد: عمده این افزایش ارزش کالاهای صادراتی از گمرک مهاباد، صادرات محصولات مجتمع پتروشیمی است حال آنکه در سال‌های گذشته محصولات پتروشیمی مهاباد از طریق سایر گمرکات صادر می‌شد.
رییس گمرک مهاباد با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۲۴۱ پرونده کالای قاچاق نیز در مهاباد به ثبت رسید، گفت: ارزش ریالی این اقلام ۲۲۴ میلیارد ریال است که نسبت به سال پیش از آن ۴۵ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به انواع کالاهای قاچاق کشف شده در گمرک مهاباد نیز یادآور شد: قطعات یدکی خودرو، پوشاک و سیگار بیشترین کالای قاچاق کشف شده را شامل می‌شود.
احمدی تاکید کرد: امسال با توجه به کاهش شیوع کرونا و افزایش تعاملات مرزی، یک هزار و ۸۱۰ پروانه خروج موقت خودرو در مهاباد صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مجتمع پتروشیمی مهاباد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تُن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تُن بوتن یک را دارا است.
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و گمرک این شهرستان یکی از گمرک‌های ۹ گانه استان به شمار می‌رود؛ آذربایجان غربی بیش از ۹۶۰ کیلومتر مرز با عراق، ترکیه و نخجوان دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 2 =