مديرکل دامپزشکي استان تاکيد کرد

ضرورت همکاری دامداران در مایه کوبی تب برفکی در آذربایجان غربی

ضرورت همکاری دامداران در مایه کوبی تب برفکی در آذربایجان غربی

گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان_غربی با تاکید بر ضرورت مایه کوبی تب برفکی در استان گفت: متاسفانه دامداران همکاری لازم را در این زمینه ندارند که باعث شده روند عملیات به کندی پیش برود.
به گزارش آراز آذربایجان، امید خلیل زاده ، در خصوص مایه کوبی تب برفکی در استان اظهار کرد: تا یک سال و نیم گذشته بحث واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان در سه نوبت انجام می‌شد، اما با واگذاری این موضوع به بخش خصوصی هزینه بسیار ناچیزی در این زمینه از دامداران اخذ می‌شود.
وی عنوان کرد: هزینه دریافت شده توسط بخش خصوصی بسیار ناچیز و در حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان هست، اما دامداران تمایلی به پرداخت این هزینه ندارند و این امر موجب شده در حال حاضر همکاری آن چنانی نداشته باشند.
خلیل زاده افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد جمعیت دامی استان باید تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی بروند اگر این اتفاق نیافتد با مشکل جدی تری مواجه می‌شویم.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تب برفکی جزو بیماری‌های خسارت زا بوده و از نظر اقتصادی در صورت عدم اجرای مایه کوبی تلفات زیادی در پی دارد، گفت: اگر واکسیناسیون تب برفکی به صورت کامل اجرا نشود در بخش تولید شیر، گوشت با افت شدیدی مواجه می‌شویم و در بخش تلفات دام هزینه‌های بالایی برای دامدار ایجاد می‌شود.
خلیل زاده با بیان اینکه در استان ۴٫۵ میلیون رأس دام سبک، ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار رأس دام سنگین به همراه دام‌های موجود در بخش مناطق ییلاقی داریم، گفت: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی هم از لحاظ جغرافیایی با سه کشور هم مرز است، بنابراین باید از لحاظ بیماری و مراقبت‌های آن به عنوان سد دفاعی عمل برای ورود هر گونه بیماری اقدام شود و این موضوع در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از شیوع بیماری نیوکاسل از یک ماه گذشته در استان خبر داد و گفت: طیور بومی، مخزن و انتقال دهنده برخی بیماری‌ها به خصوص نیوکاسل هستند که در واحدهای مرغداری‌های استان چرخش دارد، طیور ۷۹۱ روستای استان در سال جاری، ۶۰۰ هزار دز واکسن نیوکاسل دریافت کردند.
وی با بیان اینکه هم اکنون این بیماری در استان مدیریت شده است، افزود: در تابستان امسال بیماری نیوکاسل در برخی شهرهای استان از جمله ارومیه، مهاباد، نقده، بوکان، میاندوآب گزارش شد که با تلاش‌های انجام شده شبکه‌های دامپزشکی این شهرستان‌ها کنترل شده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به کشتار دام در استان گفت: امسال چهار هزار رأس بز و بزغاله، ۱۹ هزار گاو و گوساله و ۹۴۳ رأس گاو میش کشتار شده است که طی این کشتارها ۱۰ تن لاشه نیز ضبط شد.
وی با بیان اینکه ۲۷ میلیون قطعه طیور در ۱۲ کشتارگاه استان کشتار شده است، اضافه کرد: امسال بیش از ۴۰ هزار تن گوشت مرغ استحصال شده و ۱۱۹ هزار قطعه از این طیور نیز ضبط شده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت میادین دام نیز افزود: ۲۷ میدان دام اعم از سنتی و صنعتی در استان وجود دارد که فقط سه مورد آن صنعتی و دارای پروانه فعالیت است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: کمبود اعتبار نیز از مشکلات این بخش است به طوری که ۳۰۰ میلیارد ریال سالانه برای بخش واکسیناسیون اعتبار مورد نیاز است، در حالی که پارسال این میزان ۳۷ میلیارد ریال بوده و برای امسال نیز ۵۰ میلیارد ریال مصوب شده است که میزان تخصیص آن هنوز مشخص نیست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = چهل پنج