تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان، نوید انتخاباتی پرشور در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: فراهم کردن عرصه رقابتی در انتخابات امری ضروری است زیرا با حضور طیف‌های گوناگون جامعه در عرصه تصمیم‌گیری، شور و نشاط لازم را برای مشارکت حداکثری مردم هموار می‌کند که این امر در این دوره با تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان در انتخابات شوراهای آذربایجان غربی محقق شده است.
کارشناسان سیاسی معتقد هستند مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، تاثیر مستقیم بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد و باید توجه داشت که مشارکت شهروندان در انتخابات موجب تقویت همبستگی، وحدت و تضمین کننده امنیت ملی است.در همین راستا تایید صلاحیت سرجمع بیش از ۸۵ درصد از داوطلبان انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان‌غربی نشانگر آن است که زمینه‌ها برای حضور تمامی سلایق در انتخابات پیش رو مهیاست و همین امر نوید بخش یک حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای خواهد بود.با وجود یک ماه مانده به روز انتخابات، فضای رقابتی بین داوطلبان انتخاباتی شوراها به ویژه طرفدارانشان به صورت چشم گیری افزایش یافته که شاید این فضای پر شور در دوره‌های گذشته کم نظیر بوده است؛ از سویی نیز نباید فراموش کرد که تایید صلاحیت گسترده و اجازه حضور نفرات وابسته به تفکرات مختلف در انتخابات از سوی هیات اجرایی و هیات نظارت نقش بسزایی در این شور و شوق انتخاباتی داشته است.
تایید صلاحیت ۹۶.۵ درصد داوطلبان شوراهای اسلامی روستاهای در آذربایجان‌غربی
“علی مصطفوی” رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی با اشاره به نام‌نویسی ۱۲ هزار و ۲۴۵ نفر در شوراهای اسلامی روستاهای استان گفت: ۹۶.۵ درصد این افراد در استان تایید صلاحیت شده اند.وی با اعلام اینکه صلاحیت بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر تایید شده است، افزود: همچنین سه درصد از داوطلبان شامل حدود ۳۷۰ نفر توسط هیات های اجرایی حائز صلاحیت تشخیص داده نشدند.
رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی ادامه داد: نیم درصد شامل نزدیک به ۷۰ نفر نیز از ادامه رقابت برای رسیدن به کرسی های شوراهای اسلامی روستاهای استان انصراف داده اند.مصطفوی اظهار کرد: از مجموع ۲ هزار و ۱۹۴ روستا، ۹۷.۵ درصد روستاها شرایط برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی را در ۲۸ خرداد امسال دارا هستند.
۸۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان شورای شهرهای آذربایجان‌غربی صلاحیت گرفتند
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۸۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان شوراهای شهرهای این استان توسط هیات نظارت تایید صلاحیت شدند، گفت: از هزار و ۹۶۷ نفر ثبت نام کننده در این استان، در هیات اجرایی هزار و ۷۷۸ نفر معادل ۹۰ درصد تایید صلاحیت شدند.وی اضافه کرد: در آن مرحله، ۱۳۴ نفر نیز معادل ۶.۸۱ درصد رد صلاحیت شدند.
مصطفوی همچنین از انصراف ۵۵ نفر از ثبت نام کنندگان در شوراهای اسلامی شهرهای استان خبر داد و بیان کرد: از هزار و ۷۷۸ نفر تایید صلاحیت شده در هیات های اجرایی، هزار و ۴۰۸ نفر معادل ۸۰ درصد در هیات های نظارت شهرستانی تایید صلاحیت شده اند.وی گفت: در این بررسی ها، ۳۴۶ نفر معادل ۲۰ درصد رد صلاحیت شدند.
نزدیک به ۲.۵ میلیون واجد شرایط رای دادن در آذربایجان‌غربی
رییس ستاد انتخابات آذربایجان غربی گفت: ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۷۷ نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خرداد امسال در استان هستند.
مصطفوی با بیان اینکه طبق آمار ثبت احوال، سه میلیون و ۴۳۵ هزار و ۷۰۳ نفر ساکن شهرها و روستاهای آذربایجان‌غربی هستند که از این تعداد، ۷۱ درصد واجد شرایط شرکت در انتخابات آتی هستند، افزود: ۷۱ درصد جمعیت استان می توانند در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز ۲۸ خرداد شرکت کنند.رییس ستاد انتخابات آذربایجان غربی ادامه داد: از این تعداد نیز ۶۴ هزار و ۹۵۱ نفر رای اولی بوده و برای نخستین بار در انتخابات می توانند حضور یابند.
بیش از ۸۷ درصد داوطلبان انتخاباتی شورای شهرها در شهرستان ارومیه تایید صلاحیت شدند
“رسول مقابلی” فرماندار ارومیه با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد از داوطلبان انتخاباتی شورای اسلامی شهرها در شهرستان ارومیه تایید صلاحیت شدند، افزود: از ۳۷۴ داوطلب انتخاباتی در این شهرستان ۳۱۰ نفر تایید صلاحیت شدند؛ البته ۱۶ نفر نیز انصراف خود را به فرمانداری تحویل داده‌اند.وی افزود: تنها ۴۸ نفر در این شهرستان رد صلاحیت شدند که شاید برخی نیز در مرحله نهایی و هیات نظارت عالی کشور تایید صلاحیت شوند.
فرماندار ارومیه با بیان اینکه در این دوره از انتخابات شورای اسلامی شهرها ۲۴ نفر دارای مقطع دکتری، ۱۴۹ نفر دارای فوق لیسانس و ۱۷۱ نفر نیز دارای مدرک لیسانس هستند، گفت: اکثریت داوطلبان انتخاباتی در شورای اسلامی شهرهای شهرستان ارومیه بین بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال هستند.وی با اشاره به اینکه ۸۶ درصد از داوطلبان انتخاباتی شورای شهر شهرستان بدون سابقه عضویت در شورا هستند، گفت: حضور چهره‌های مختلف از جریانات مختلف فکری نقطه عطفی برای برگزاری یک انتخابات پر شور است.
مشارکت بالا در انتخابات، یک وظیفه ملی است
“شارلی انویه تکیه” نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که مشارکت بالا در انتخابات، یک وظیفه ملی است؛ او با اشاره به فضا سازی استکبارجهانی در ارائه یک چهره جعلی از نظام جمهوری اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی توانسته یک الگویی جدید و موفق از نظام مردم سالار دینی در جهان ارائه کند.
وی با تاکید بر اینکه مشارکت و انتخاب هوشمندانه حداکثری مردم ضامن تداوم، بقا و مقبولیت بیشتر نظام است، افزود: مشارکت سیاسی، سبب تقویت انگیزه افراد نسبت به مسوول بودن آنها در مقابل جامعه و تعیین سرنوشت، ثبات سیاسی، قانونمندی و مشارکت نخبگان می‌شود.وی با تاکید بر ضرورت توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در تحقق مردم سالاری دینی، اظهار داشت: مشارکت سیاسی مفهومی جدید و نتیجه مدرنیته است؛ جمهوری اسلامی ایران نیز که نوع جدیدی از نظریه حکومت یعنی مردم سالاری دینی با محوریت ولایت فقیه به شمار می رود، بر حضور هر چه بیشتر مردم در فرایند تعیین خط مشی های سیاسی نظام و انتخابات هوشمندانه تاکید می کند.
قهر با صندوق‌ها بی تفاوتی به آینده کشور است
“انویه تکیه” در پاسخ‌ به ‌اینکه قهر با صندوق های رای به نفع چه‌کسانی خواهد بود و آیا این رفتار دیکته شده از سوی دشمنان‌ گرهی از مشکلات کشور باز خواهد کرد؟ گفت: قهر با صندوق‌های بی تفاوتی به آینده کشور است؛ نظام جمهوری اسلامی، نظام های انتصابی قدرت ها را نسخ و انتخاب مردم در مدیریت کشور را نهادینه کرد.وی اظهار داشت: قهر با صندوق رای نظیر عدم ‌تعهد به انقلاب و آرمانهای امام ‌راحل و نیز بی خیال بودن به آینده زندگی خود و ‌فرزندان و نیز انجام‌ تکالیف دیکته شده از جانب دشمنان به شمار می رود که همواره با رفتارهای یکجانبه خود از جمله تحریم‌های ظالمانه خواسته اند زندگی عادی وروز مره ملت شریف ایران را مختل کرده که با این کار به اهداف شوم خود دست یابند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه‌ وجود نامزدهای انتخاباتی از گروه ها و جناح های مختلف آیا به نفع کشور است؟ اظهار داشت: امروزه بسیاری از متفکران لازمه تبدیل مشارکت توده ای به مشارکت فعال و سازمان یافته را در تاسیس احزاب به معنای واقعی کلمه می دانند و آن را مرحله تکمیلی از مراحل انقلاب اسلامی به شمار می آورند که چنین امری در جهت تضمین تدوام ‌و تعادل نظام ضروری است …
“انویه‌تکیه” در پاسخ ‌به این سوال که پرهیز از مسایل حاشیه‌ایی چقدر ‌به برگزاری انتخابات سالم کمک می کند؟ گفت: مشارکت هدفمند و شرکت گسترده مردم در انتخابات به دور از مسایل حاشیه ای زمانی باعث تقویت اساس نظام شده و توسعه پایدار را رقم خواهد زد که‌ این مشارکت آگاهانه بوده و فرد با در نظر گرفتن میزان تناسب ویژگی های یک نامزد با اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی با دور زدن مسایل حاشیه ای مطرح شده در جهت خدشه دار کردن ماهیت انتخابات، دست به انتخاب اصلح بزند.
مشارکت حداکثری سبب حذف سیاه‌بازان عرصه سیاست از کشور می‌شود
“غلامعلی عرب خدایی” عضو شورای مرکزی حزب جمعیت دفاع از نظم و قانون گفت: مشارکت حداکثری باعث پیروزی قدرت تشخیص مردم بر اراده کم خرد سودجویان است که در این غلبه، سیاه بازان عرصه سیاست حذف می‌شوند.وی با بیان اینکه مردم طی ۴۲ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی نشان داده اند که در تمامی صحنه‌های حساس حامی نظام اسلامی و پشتیبان رهبری هستند، افزود: مسوولان و مدیران با عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بحث مشارکت حداکثری، زمینه حضور تمامی اقشار جامعه پای صندوق‌های رای را فراهم کنند.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در کشور، اظهار داشت: تحقق این امر نقش بسزایی در حضور تمامی اقشار جامعه در پای صندوق‌های رای خواهد داشت؛ البته باید اذعان کنم که همین مشاهده اینکه مسوولان تمامی تلاش خود را برای بهتر شدن زندگی مردم به کار گرفته‌اند، مشارکت حداکثری را رقم می‌زند.عضو شورای مرکزی حزب جمعیت دفاع از نظم و قانون با بیان اینکه مردم معنای حقیقی مقاومت را درک می‌کنند، افزود: همین که قلدران و ابرقدرت‌های جهانی چاره‌ای جز تهدید پوشالی ایران ندارند، به معنی قدرت نظام جمهوری اسلامی در منطقه است که خوشبختانه مردم نشان دادند تعریفی دقیق از این مقاومت دارند.
به هر حال با توجه به آمار ارائه شده از ثبت نام های شهری و روستایی شوراهای اسلامی در آذربایجان غربی، انتظار می رود که به صورت بالقوه شور انتخاباتی خوبی در جامعه طی دوران انتخابات حاکم باشد و اگر شور انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را نیز به آن اضافه کنیم، تصور می شود که مشارکت بسیار بیشتر از پیش بینی های اولیه خواهد بود که نخستین فایده آن، ارتقای شاخص های اقتدار کشور است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، روز ۲۸ خرداد امسال برگزار می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱:۱۵ ب.ظ

دیدگاه


یک + = 2