تاملی بر نقش فرهنگی و جامعه شناختی ِنشانه های شهری

تاملی بر نقش فرهنگی و جامعه شناختی  ِنشانه های شهری

گروه فرهنگی: بهره¬مندی از نشانه¬های شهری در راستای حفظ الگوهای حاکم بر فرهنگ شهر از طریق آموزش¬های شهروندی  منجر به  تقویت روح جمعی می‌شود. وجود این گونه نشانه¬ها شهری باعث شده که عناصر اصلی شهروندی چون  نظام (فرهنگی، اجتماعی  حقوقی، سیاسی)، حس هویت شهروندی و حس تعلق به شهر در تعامل (اجتماعی، فرهنگی سیاسی و اخلاقی) شهروندان اثرگذار باشد  چنین آموزه‌هایی با رفتارهای اجتماعی، نوع دوستانه، جوانمردانه، اخلاقی، وظیفه شناسی   هویت محور و… ارتباط تنگاتنگی دارد. بسترسازی نمادهای شهری به افزایش کیفیت زندگی جمعی محلات و تقویت سرمایه اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد. وجود نشانه_های شهری به عنوان عنصر فرهنگی، هنری نقش بارزی در ارتقاء سواد بصری شهروندان جامعه  خواهد داشت. وجود این نشانه‌ها به عنوان یک واقعیت اجتماعی در ساختار فرهنگی جامعه باعث تقویت هویت شهری، مشارکت پایدار، و تعلق به حفظ الگوهای فرهنگی حاکم بر شیوه زندگی اجتماعی شهروندان خواهد شد. نشانه‌ها و نمادهای شهری از بُعد تربیتی در ساختار جامعه با تاسی از آیین اسلامی- ایرانی منجر به تعمیق ارزش‌ها و هنجارهای پایدار فرهنگی شهروندان خواهد شد.
در جامعه امروز بسترسازی نشانه های شهری در جهت تعمیم الگوهای آموزش شهروندی بسیار با اهمیت است، بر این اساس این مؤلفه از مباحث اساسی مطالعات شهری است؛ این عنصر در زیباسازی جوامع شهرنشین روبه گسترش از اهمیت فراوانی نسبت به دوره های تاریخی گذشته برخوردار بوده  است، بسترسازی این عنصر در سطح جامعه شهری در راستای ضرورت نظام مهارت‌های شهروندی باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد؛ بر این اساس طراحی این نشانه‌ها در سطح شهرها به نوعی آموزش غیرمستقیم استمرار و تقویت نظام ارزشی مهارت‌های شهروندی، مدنیت شهری  مشارکت محلی و هویت‌های شهروند محوری را به همراه خواهد داشت.  با توجه به اینکه هر جامعه¬ای با عنایت به زمینه های فرهنگی و ارزشی خود شهروندانش را پرورش می‌دهد؛ و این امر ضامن بقاء و تداوم حیات اجتماعی و توسعه پایدار شهری می‌باشد  باید آموزه های شهروندی حساب شده ای را برای تمام اقشار جامعه به طور وسیع در نظر گرفت. آموزش و تربیت شهروندی سرمایه گذاری برای آینده مورد نظر کشور در تمامی ابعاد بسیار اهمیت دارد  برای اینکه شهروندان جامعه را به حقوق شهروندیشان آشنا کنیم، و از شهروندان جامعه این انتظار این را داشته باشیم که متعهد و مسئول باشند، از همان دوران کودکی مشارکت کردن در زمینه های مختلف را ترویج دهیم و یا به طور کلی در هر جامعه ای ارزش‌ها  طرز تلقی‌ها  بینش‌ها و مهارت‌ها به همراه الگوها و روش‌های مشارکت در زندگی جمعی یا مدنی به شکل ویژه ای منتقل کنیم؛ پس نیازمند آموزش شهروندی و تربیت شهروندمداری می‌باشیم.
طراحی نشانه های شهری در واقع در برگیرنده یادگیری مهارت‌ها، رفتارها و ارزش‌هایی است که با ماهیت، اهداف و شیوه های اداری یک مدیریت شهری و مشارکتی باید هم‌خوانی داشته باشد؛ و عملاً منجر به تقویت احساس تعلق به شهر و داشتن هدفی در زندگی جامعه ای شهری شود. در واقع هدف از چنین طراحی نهادینه سازی مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاقی  »مشارکت فرهنگی« »سواد بصری« و… خواهد بود. چنین هدف نهادینه شده در هر سطح ساختاری اهداف شهروندان را در جامعه مشخص می‌کند؛ از سوی دیگر آگاهی سیاسی و اجتماعی را به صورت بصری تقویت می‌نماید. مردم سالاری و مشارکت در عرصه های مختلف شهری را بسط می‌دهد. این فرایند در ساختار مدیریت کلان شهری منجر به پرورش شهروندی فعال می‌گردد. که این مهارت در این عرصه شامل« ۱- تقویت شیوه های همکاری و کارگروهی.۲- تصمیم گیری به شیوه شورایی.
۳- توانایی بخشیدن به افراد برای استدلال و نقد کردن.۴- تقویت مهارت‌های موثر ارتباطی.۵- مدیریت مشترک فعالیت‌ها و کارهای محلی. ۶- تقویت گفتگو و مهارت‌های مشارکتی و… می‌گردد بر اساس چنین تبیینی نقش فرهنگی و جامعه شناختی نشانه های شهری و کارکردهای آن در حوزه مدیریت شهری چیست؟ و از طریق چه راهبردها و راهکارهایی می‌توان فرهنگ را ارتقاء داد؟ مهارت‌های شهروندی و الگوهای بصری آن اول: موجب شناخت زندگی اجتماعی   فرهنگی- مدنی در کشور می‌شود که جزء اولین اصول مهارت‌هایی است که باید مورد اهتمام مدیریت شهری قرار گیرد. دوم: بخش دیگری از این مهارت‌ها شامل سلامت فکری، ذهنی  فرهنگی، شهری است، که باید مدیریت شهری این‌گونه مهارت‌ها را به  شهروندان یک جامعه در قالب برنامه ریزی‌های شهری  ارائه دهد. تا از این طریق سطح رضایت شهروندان را در پی داشته باشد. سوم: این نشانه‌ها و نشانه های شهری باید در راستای استحکام قانون مداری و اخلاق محوری شهروندان را به نهادینه شدن فرهنگ رفتاری و اجتماعی تقویت نمایند. چهارم: وجود نشانه های شهری باید در جهت تقویت مناسبات اجتماعی، همدلی، همدردی، سرمایه های اجتماعی، ارتباطات انسانی به صورت برابر محور بین شهروندان یک جامعه بسط یابد … پنجم:مدیریت شهری باید شهروندان جامعه را با هویت اجتماعی و فرهنگی شهر از طریق ابزارهای مختلف از جمله نمادها و نشانه های فرهنگ حاکم شهری پرورش دهد. ششم: حاکمیت شهری در قالب سازمان‌ها، انجمن‌های اجتماعی و فرهنگی باید شرایطی را فراهم کنند که شهروندان بتوانند به درستی هویت شهری خود را بشناسند و در راستای تحقق آرزوها، و سعادت اجتماعی شهری خود گام بردارند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 3