گزارش//

بحران بیکاری در آذربایجان غربی

بحران بیکاری در آذربایجان غربی

گروه گزارش: موضوع توسعه آذربایجان‌غربی با توجه به ظرفیت‌های بیشمار این استان، می‌تواند در مدت کوتاهی محقق شود اما تاکنون تنها سهم جوانان و نیروهای توانمند، کم توجهی مسئولان به اشتغال بوده است. بیکاری و تبعات آن یکی از معضلاتی است که همواره گریبانگیر تمامی شهرستان‌های استان به خصوص ارومیه شده و با گذر زمان نیز این معضل تلخ تبدیل به بحرانی جدی برای جوانان می‌شود و مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.
با توجه به‌ اینکه آذربایجان‌غربی دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است بنابراین با استفاده از آن می‌توان در مدت کوتاهی به توسعه رسید اما متاسفانه این موضوع در هر بازه زمانی مورد غفلت مسئولان واقع شده است.
در حال حاضر، برداشتن موانع تولید باعث شکوفایی و رونق تولید در استان می‌شود چراکه بیشتر واحدهای تولیدی به دلیل بدهی‌های بالا به بانک‌ها تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند که این تعطیلی‌ها باعث بیکار شدن تعدادی از کارگران شده، بنابراین بدون شک احیای این واحدهای راکد و نیمه فعال می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش اشتغالزایی، داشته باشد و این امر نیز رسیدگی و حمایت متولیان امر را می‌طلبد که اکنون با ورود مسئولان ارشد استانی روزنه امید بر دل جوانان استان روشن شده است.
همچنین از دیگر مسائلی که در این بین مغفول مانده، موضوع تن ندادن به بسیاری از کارها است که برخی از افراد آن کار را متناسب با شان و جایگاه اجتماعی خود نمی‌دانند، به شکلی که افراد حاضر هستند بیکار بمانند اما مشغول به حرفه‌ای که آن را حقیر می‌شمارند، نشوند. بنابراین این خود از دیگر موضوعاتی است که باعث بیکاری ۲۴ درصد از جوانان و فارغ‌التحصیلان استانی شده است.
بر اساس اظهارات مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی، ۱۴۴ هزار نفر بیکار تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده در استان وجود دارد و اگر تمامی واحدهای نیمه فعال تملک شده بانکی به چرخه تولید بازگردند، آمار بیکاری نیز در استان کاهش می‌یابد.
رفع مشکل اشتغال و بیکاری با چرخیدن چرخ‌های تولید در استان میسر خواهد بود
در این زمینه، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و بزهکاری جوانان، ریشه در مشکلات اقتصادی و بیکاری دارد، اظهار داشت: مسئولان استانی باید دغدغه حمایت از سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید داشته باشد چرا که اکنون بزرگترین مشکل خانواده‌ها معیشت و اشتغال بوده و رفع این مشکل جز با چرخیدن چرخ‌های تولید در استان میسر نخواهد بود.
ناصر عتباتی عنوان کرد: بانک‌های عامل در استان آذربایجان‌غربی باید همکاری لازم را در بازگرداندن این واحدهای تولیدی به چرخه تولید داشته باشند تا زمینه بهبود وضعیت اقتصادی در استان فراهم شود.
دستگاه‌های اجرایی باید موانع موجود بر سر راه تولید را سریعا رفع کنند
استاندار آذربایجان‌غربی هم با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید موانع موجود بر سر راه تولید را به سرعت رفع کنند، گفت: نگاه دولت به رفع موانع دولت یک نگاه ویژه است بنابراین حل این مشکلات و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای موجود، از جذب سرمایه جدید مهمتر است و باید روی این موضوع، اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.
محمدصادق معتمدیان تصریح کرد: برخی مشکلات بخش تولید در استان، مربوط به تامین سرمایه در گردش است که با پیگیری‌ها و همراهی بانک‌ها تلاش می‌کنیم نقدینگی لازم را تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه، ایجاد گشایش در کار تولید، هدف اصلی است که باید با همه توان به این امر دست یابیم، گفت: در حوزه برق، گاز، بیمه، مالیات و تامین اجتماعی نیز مشکلاتی در حوزه تولید وجود دارد که سعی داریم با زمان‌بندی، این موارد را پیگیری کنیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،حال باید دید در آینده چه مسیری برای رفع مشکل بیکاری و اشتغالزایی در آذربایجان‌غربی پیموده می‌شود و وضعیت جوانان و نیروی کار در استان به چه شرایطی خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 6 =