ظرفیت های اقتصادی آذربایجان غربی در تولید و پرورش زالو

ظرفیت های اقتصادی آذربایجان غربی در تولید و پرورش زالو

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : پرورش زالو ظرفیت بالایی برای درآمد زایی دارد، برای پرورش زالو روش‌های گوناگونی وجود دارد، در تایلند و مالزی سعی می کنند محیطی مانند شالیزار را برای پرورش زالو شبیه سازی کنند، در ترکیه از استخرهای خاکی و برزنتی بهره می گیرند و در اروپا از سالن های ویژه استفاده می کنند.
آذربایجان غربی یکی از زیستگاه های اصلی زالوهای طبی در کشور است و صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی می تواند تحول چشمگیری در رشد اقتصادی، صادرات و اشتغالزایی استان بوجود آورد
شاید برای خیلی افراد باور نکردنی باشد ،اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است. هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت ۱۱ دلار به دست مصرف کننده می رسد. یعنی ارزش هر ۴ زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است. البته تا زالو به این مرحله از رشد برسد حداقل ۲ سال زمان می برد.
زالو نوعی کرم حلقوی و از گونه کرم های آبزی است که به صورت طبیعی در تالاب ها زندگی و از خون ماهی ها، قورباغه ها و لاک پشت ها تغذیه می کند.تا کنون حدود ۶۳۰ گونه از زالو در جهان شناسایی شده که بعضی از آن ها سمی و گوشت خوار هستند، فقط کمتر ۱۰ گونه از زالو ها خاصیت درمانی و طبی دارند. زالو از سال های بسیار دور به عنوان بخش جدایی ناپذیر طب سنتی در سراسر جهان شناخته شده است و در عین حال طب مدرن نیز نه تنها بر خاصیت های شگفت انگیز آن صحه گذاشته بلکه از آن به صورت جدی بهره می برد. بر این اساس بسیاری از کشورهایی که دارای اقلیم مناسب هستند، به پرورش و تکثیر زالو روی آورده و در آمدهای سرشار و حیرت آوری کسب کرده اند. پرورش صنعتی و نیمه صنعتی زالو در ایران هم چند سالی است که آغاز شده است. استفاده طبی از زالو در ایران قدمت بسیار زیادی دارد. در کشور ما زالو همواره از طریق صید مستقیم از تالاب ها تهیه و به مصرف پزشکی می رسید. اما متاسفانه به دلیل از بین رفتن اکو سیستم طبیعی، زالوها به شدت کمیاب شدند.استفاده کشاورزان از کود شیمیایی و سموم باعث آلودگی آب شد و در نتیجه قورباغه ها و لاک پشت ها که منبع اصلی تغذیه زالوها بودند از بین رفتند. علاوه بر این صید بی رویه زالو ها نیز آن ها را با تهدید جدی روبرو کرد.
متاسفانه صید بی رویه زالو در شمال ایران و قاچاق آن به کشورهایی چون ترکیه و روسیه به صورت جدی ادامه دارد. با کاهش شدید زالوها در طبیعت و میل روز افزون مردم برای درمان با استفاده از زالو، پرورش خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی این موجود توجیه اقتصادی پیدا کرد.
پرورش زالو ظرفیت بالایی برای درآمد زایی دارد، برای پرورش زالو روش های گوناگونی وجود دارد، در تایلند و مالزی سعی می کنند محیطی مانند شالیزار را برای پرورش زالو شبیه سازی کنند، در ترکیه از استخرهای خاکی و برزنتی بهره می گیرند و در اروپا از سالن های ویژه استفاده می کنند.شاید برای خیلی ها باور نکردنی باشد، اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است. هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت ۱۱ دلار به دست مصرف کننده می‌رسد.البته تا زالو به این مرحله از رشد برسد حداقل ۲ سال زمان می برد. یعنی ارزش هر ۴ زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است. اگر تولید کننده ای مانند من هر زالو را به ازای ۷ دلار به کشورهای اروپایی بفروشد، با کسر هزینه های گمرک، بیمه و حقوق کارگر از هر زالو ۴ دلار سود خالص برداشت خواهد کرد.سفارش کشورهای اروپایی هم غالبا در تیراژ ۱۰۰ هزارتایی به بالاست.
من در حال حاضر مجوز تولید سالانه ۱۰۰ هزار زالو را دریافت کرده ام و فکر می کنم رسیدن به در آمد سالانه ۴۰۰ هزار دلار از صادرات زالو برایم چندان دور از دسترس نباشد.
در استان آذربایجان غربی برای اولین بار در سال ۸۸ از مدیران شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای موفقیت‌آمیز طرح پایلوت تکثیر و پرورش زالوی طبی توسط یک شرکت خصوصی و با حمایت شیلات ایران در روستای بیلان ارومیه خبر داد.شرکت یاد شده این طرح را پس از انجام جلسات کارشناسی با مدیریت یاد شده به صورت آزمایشی با تعداد ۲۰۰ زالوی مولد و تخم‌زا را انجام داده است که پس از بازدیدهای کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم به مرحله توان انبوه خواهد رسید.بر اساس این خبر، تکثیر و پرورش زالو در کشورهای محدودی با هدف استفاده در طب سنتی اجرا می‌شود که تولید انبوه آن در استان موفقیتی بزرگ برای بخش شیلات محسوب می‌شود.
در همان سالها بود که نخستین مرکز تکثیر و پرورش زالوی طبی کشور به صورت آزمایشی در ارومیه راه اندازی شد. این مرکز به صورت آزمایشی مراحل تکثیر و پرورش زالوی طبی را با ۲۰۰ زالوی مولد و تخم زا که از زیستگاه طبیعی آن در روستای گلمرز ارومیه تهیه شده آغاز کرد و پیش بینی می شد در یک دوره سه ماهه پنج هزار قطعه از این نوع زالو را تکثیر و پرورش دهد.
زالوهای تکثیر شده پس از ۴۵ روز به وزن یک تا سه گرم رسید و تحقق این امر موفقیت بزرگی برای کشور در زمینه طبی و درمانی بود. آذربایجان غربی یکی از زیستگاه های اصلی زالوهای طبی در کشور است و پس از انجام مراحل آزمایشی مجوز راه اندازی مراکز پرورش زالوی طبی در نقاط مختلف استان صادر خواهد شد.
صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی می تواند تحول چشمگیری در رشد اقتصادی، صادرات و اشتغالزایی استان بوجود آورد. زالو از دو هزار و ۵۰۰ سال قبل در کشورهای مختلف از جمله هند، یونان، روم، ایران و اروپا جهت مصارف پزشکی برای درمان گروه متنوعی از بیماری ها از جمله سردرد، امراض قلبی، ضعف قوای جنسی پارکینسون، آلزایمر، زخم معده، پروستات و التهابات کبدی مورد استفاده قرار می گرفت.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


5 − سه =