بازار کالاهای اساسی در آذربایجان‌غربی بر مدار آرامش

بازار کالاهای اساسی در آذربایجان‌غربی بر مدار آرامش

آراز آذربایجان، بازار کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان همچون گوشت قرمز و مرغ، برنج، شکر و روغن در آذربایجان غربی در آستانه ماه مبارک رمضان با تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها و تامین کالاهای ضروری هم اکنون در آرامش بوده و این افلام بسهولت در دسترس مردم قرار دارد.
در مدت زمان مشابه سال گذشته بازار گوشت مرغ و برنج در آذربایجان غربی دارای تلاطم و نوسان های بسیاری بود و به رغم اینکه این استان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت مرغ در کشور با بیش از ۷۶۵ واحد مرغداری مرغ مادر، تخم گذار و اجداد است، با کمبود گوشت مرغ در بازار و ازدحام شهروندان در مقابل فروشگاهها مواجه شد.
برخی تولیدکنندگان که خواهان افزایش قیمت گوشت مرغ به رغم دریافت نهاده های یارانه دار بودند، از این جریان بهره برداری بهینه کردند و با ایجاد تاخیر در جوجه ریزی بر التهاب بازار افزودند ولی این روند با هوشیاری مسوولان و واردات مرغ از کشور ترکیه و توزیع سریع در بازار رفع شد تا پاسخی باشد به تقاضای بازار.
ولی کمبود مجدد گوشت مرغ و تقاضای روزافزون مردم برای خرید و ذخیره سازی بیش از حد دوباره باعث تشکیل صف های طویل برای تامین گوشت مرغ و التهاب بازار شد و این کمبودها از مقاومت مسوولان کاست و موجب افزایش قیمت و به تبع آن فشار براقشار کم درآمد در ایام کرونا شد.
در موضوع برنج و روغن نیز کمبودهای مقطعی وجود داشت که به محض تامین نیاز بازار این مشکلات حل شد هرچند که چشم پوشی از افزایش روز افزون قیمت ها غیر قابل انکار و اجتناب بود.
اما با نیم نگاهی به سطح شهرهای آذربایجان غربی امسال آرامش در بازار کالاهای اساسی وجود دارد که بیانگر توجه دولت مردمی به نیازهای معیشتی مردم و سفره آنان است؛ هرچند در این میان در آستانه ماه مبارک رمضان با حضور در چند فروشگاه و رصد قیمت برخی کالاهای اساسی مواردی به چشم می خورد که توجه به آنها می‌تواند در مدیریت بهینه تنظیم بازار در آستانه روز طبیعت و ماه مبارک رمضان مثمر ثمر باشد.
یکی از مواردی که در نخستین گشت و گذار در فروشگاههای شهر به چشم می خورد، نبود قیمت واحد و مشخص در سطح شهرستان ارومیه برای اغلب کالاهای اساسی تنظیم بازاری بعد از توزیع و عدم اطلاع شهروندان از قیمتهای مصوب و نوع کالا است.
قیمتهای اعلامی از سوی تنظیم بازار استان با تفاوت شاید ۲ تا سه هزار تومانی در ازای هر کیلوگرم شکر یا هر کیلو برنج و یا گوشت مرغ ارائه می شود ولی در مجموع می تواند رقم چشمگیری را شامل شود که این موضوع نیازمند مدیریت بهینه است تا در کنار بازار آرام و بی تلاطم حقوق مصرف کنندگان نیز رعایت شود.
از سویی مصرف کنندگان استان نگران افزایش قیمت‌ها هستند و این موضوع باعث شده تا اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود و ذخیره سازی ان برای ایام ماه مبارک رمضان را زودتر از سال قبل شروع کنند که بیانگر ضرورت اعتماد سازی و تامین امنیت روانی مردم در زمینه دسترسی اسان و ارزان به کالاهای اساسی است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 3 =