رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان:

آذربایجان غربی رتبه دوم مصرف دخانیات را در کشور دارد

آذربایجان غربی رتبه دوم مصرف دخانیات را در کشور دارد

گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امروزه مواد دخانی بیشترین علت مرگ و میر در جوامع بشری را به خود اختصاص داده است، گفت: آذربایجان غربی دومین استان پرمصرف دخانیات در کشور است.
جواد آقازاده در همایش هفته بدون دخانیات در ارومیه به ضرورت همه گیر شدن مبارزه با استعمال این مواد اشاره کرد و افزود: مصرف دخانیات سرمنشا بسیاری از مشکلات قلبی، عروقی، تنفسی، ریه و انواع سرطان‌هاست.
وی با اشاره به اینکه امروزه در سطح جهان مبارزه جدی علیه این مواد سمی آغاز شده است، ادامه داد: تمامی ارگان ها و سازمان های دلتی و غیردولتی باید برای کاهش استعمال دخانیات در این استان متحد و هماهنگ شوند. معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۵ ساله این استان به استعمال دخانیات آلوده هستند و سن شروع استعمال سیگار از ۱۵ سالگی به ۱۰ سالگی کاهش یافته است. رسول انتظار مهدی توجه جدی مسئولان استانی برای مبارزه با استعمال دخانیات را خواستار شد و گفت: بیش از ۱۸ هزار مرکز عرضه مواد دخانی در استان فعالیت می کند که فقط یکهزار و ۲۸۸ مرکز آنها دارای مجوز است. وی مبارزه جدی با متخلفان و عرضه کنندگان غیرقانونی دخانیات را نیز یادآور شد و ادامه داد: کاهش یک درصدی مصرف سیگار در جامعه صرفه جویی ۳۵ دلاری در هزینه را به ارمغان می آورد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: این نهاد آمادگی لازم را دارد تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی با متخلفان و عرضه کنندگان غیرقانونی دخانیات در سطح استان برخورد کند.
پرویز علیزاده ادامه داد: علاوه بر عوامل برخورد، با عوامل پیشگیری نیز می توان با عوامل فروش غیرقانونی سیگار و مواد دخانی قاچاق نیز مبارزه کرد. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، در ادامه این جلسه حاضران از نمایشگاه پوسترهای با عنوان مضرات مواد دخانی در سالن استانداری بازدید کردند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هفت