مساحت گلخانه های آذربایجان غربی به ۱۰۲ هکتار می رسد

مساحت گلخانه های آذربایجان غربی به ۱۰۲ هکتار می رسد

آرازآذربایجان،رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مساحت گلخانه‌های استان هم اکنون ۶۱.۵ هکتار است که در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتاری گلخانه‌هاست تا مساحت این اماکن تا پایان سال جاری به ۱۰۲ هکتار افزایش یابد.
اکبر کرامتی با اشاره به فعالیت ۲۲۰ واحد گلخانه در استان افزود: با توجه به دستور استاندار مبنی بر اجرای نهضت ایجاد ۲ هزار هکتاری گلخانه، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت‌های گلخانه‌ای برای سرمایه گذاری‌های کلان در این بخش شناسایی و امور مرتبط در دست بررسی برای تامین زیرساخت‌های لازم است.
وی با بیان اینکه انواع سبزی و صیفی به میزان بیش از ۱۰ هزار تُن در این گلخانه‌ها تولید می‌شود، اضافه کرد: سالانه ۲۳۸.۷ تُن توت فرنگی، ۱۴۳ تُن گیاه دارویی، ۶۰ تُن میوه درختی، ۲.۶۲ میلیون اصله نهال، ۲.۵ میلیون شاخه گل، ۳.۲ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد گلخانه‌های استان در شهرستان ارومیه قرار دارد، گفت: تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای ملزم به نظارت مستقیم بر وضعیت تولید محصولات واحد گلخانه‌ای خود از تولید تا عرضه به بازار هستند.
وی با توجه به اهمیت کشت گلخانه ای در استان اظهار کرد: گلخانه داران ملزم به استقرار یا به روز رسانی واحد کنترل کیفیت در گلخانه خود هستند و مسئولان فنی و مسوولان تجربی واحدهای گلخانه ای ملزم به ثبت و مستندسازی اطلاعات عملیات تولید تا برداشت محصولات تولیدی تحت نظارت خود، در سامانه سانکا هستند.
کرامتی ادامه داد: واحدهای گلخانه‌ای ملزم به دریافت کد شناسه مبنی بر تایید سلامت محصول و اجازه عرضه محصولات خود به بازارهای داخلی و خارجی، و واحدهای سورت و بسته بندی هستند.
وی با تاکید براینکه کلیه گلخانه داران جهت دریافت سوخت مایع (گازوئیل) یارانه دار لازم است اطلاعات واحد تولیدی خود را توسط مسوول فنی یا تجربی آن واحد در سامانه سانکا ثبت، و کد شناسه (کد QR )دریافت کنند، افزود: ارائه هرگونه خدمات به گلخانه داران از جمله تسهیلات بانکی، سوخت یارانه دار، کود و سایر خدمات به گلخانه‌های دارای کد شناسه (کد QR )انجام خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۳:۲۹ ب.ظ

دیدگاه


8 × چهار =