الگوهایی که جوانان از رسانه می گیرند

الگوهایی که جوانان از رسانه می گیرند

گروه فرهنگی:رسانه ها با انتشاراخبار و اطلاعات بر جامعه اثر می گذارند، این وسایل سبک زندگی مخاطبان را تعیین می کند که در این میان جوانان و نوجوانان مهمترین هدف آنها است.رسانه ها در پیام های خود به مخاطبان می_گویند چگونه زندگی کنند، چه کالاهایی مصرف کنند و از کدام سبک زندگی پیروی کنند.
رسانه‏ ها بدون شک تاثیرگذارترین نقش را در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند ، وسایل ارتباط جمعی می توانند با انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه سبک زندگی و انتشار آن در مطبوعات و خبرگزاری ها در زمینه فرهنگ سازی و ترویج آن در بین جوانان و خانواده ها موثر باشند.
رسانه ها منتقل کننده دیدگاه ها به افراد جامعه هستند. رسانه ‏ های شنیداری، دیداری و گفتاری مانند صداوسیما می‏ توانند در انتقال سبک زندگی ایرانی- اسلامی به مردم موثر باشند؛ لذا نوع پوشش و گفتمانی که در فیلم ‏ ها و سریال ‏ های تلویزیونی می بینیم می ‏ تواند در زمینه هدایت و الگوی یک زندگی ایرانی و اسلامی تاثیر داشته باشد.
رسانه ها به وسیله مطالبی که منتشر می کنند می_توانند سبک زندگی جامعه را به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری نزدیک کنند.
از نظر آنتونی گیدنز جامعه شناس نامدار رسانه_ها نقش مهمی در تبلیغ سبک های زندگی مختلف دارند. طیف سبک های زندگی با گونه_های آرمانی که در رسانه ها طرح می شوند شاید محدود باشد ولی گسترده تر از سبک های زندگی ای است که افراد قاعدتا در زندگی روزمره خود در قالب آن ها جا می گیرند.یکی از مهمترین بخش هایی که مطالعات سبک زندگی در حوزه فرهنگ در آن نقش مهمی ایفا کرده است، در بحث وسایل ارتباط جمعی و توسعه راهبردهای انتخاب رسانه ای و شناخت تفاوت ها و ویژگی های مخاطبان رسانه هاست در دنیای کنونی جوانان اصلی ترین مخاطبان وسایل ارتباط جمعی هستند آنان زود تاثیر می پذیرد و تاثیرات را نیز به سرعت به دیگران انتقال می دهند از این رو توجه به پیام و اطلاعات این وسایل بسیار مهم است.جوانان بیشتر از هر قشر دیگری در معرض هجمه این رسانه ها قرار دارند، و رسانه های مختلف بر سر تغییر دادن هویت و ذائقه فکری آنها باهم به رقابت می پردازند.با توجه به نقش تاثیرگذار رسانه ها در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ،یکی از کارکردهای مهم رسانه ها کارکرد فرهنگی است و در موضوع کارکردهای فرهنگی هم جنبه ایجابی به معنای تقویت، تحکیم و نهادینه کردن و استمرار بخشیدن به ارزش ها باورها و آداب و رسوم مثبتی که در یک جامعه است دارد.رسانه ها با ضد ارزش ها مقابله می کنند و باورها و آداب و رسوم نادرستی که در جامعه وجود دارد یا دیگران می خواهند آن را به وجود بیاورند مقابله می کنند، رسانه ها بر شناساندن تقویت سبک زندگی ایرانی-اسلامی می توانند نقش آفرین باشند.سرمایه گذاری هایی که نظام سلطه برای تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی و جا انداختن سبک زندگی غربی کرده است نیز نشان دهنده اهمیت این موضوع است.ما باید سبک زندگی را با شرایط امروز تعریف کنیم. تعریفی که با استناد به معارف ناب آسمانی تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی باشد و از سویی نسبت آرامش و آسایش را هم به هم نریزد و نیاز کاذب ایجاد نکند و نیازهای واقعی را برآورده سازد. باز تعریف سبک زندگی امروز، گذران زندگی را آسان تر خواهد کرد و نظام آموزشی ما را کار آمد خواهد ساخت. هدف از زندگی و دانش اندوزی را روشن خواهد ساخت و هیچ کس کار بیهوده و رنج بی گنج نخواهد داشت.با این موضوعات همه رسانه ها باید به موضوع سبک زندگی بپردازند، در حال حاضر مردم بیشترین تاثیر را از رسانه ها می پذیرند به همین دلیل نیز رسانه های دیداری و شنیداری باید در جا انداختن سبک زندگی اسلامی تلاش ویژه ای داشته باشند. رسانه های ما در تمامی برنامه های خود چه ساخت سریال چه معرفی نخبگان و… باید به این اصل مهم تمدن بزرگ اسلامی یعنی رواج سبک زندگی اسلامی توجه کرده و سبک زندگی اسلامی را به کمک هنر به مردم منتقل کنند.دنیای کنونی انباشته از اخبار و اطلاعات است و صرفنظر از محدود بودن زمان، اطلاع از همه آنها نیاز نیست، از این رو سواد رسانه ای عاملی مهم برای توفیق در این زمینه است.در زمان حاضر که رسانه ها در تمامی ابعاد زندگی بشر رسوخ کرده، شاید زندگی بدون حضور رسانه ها غیر_قابل تصور باشد. در واقع با گذر از دهکده جهانی به عصر اطلاعات و گسترش استفاده از موبایل های هوشمند و فراگیر شدن این ابزار ارتباطی، روزانه هر فرد را در برابر حجم زیادی از اطلاعات قرار می دهد. این ابزار ارتباطی که امروزه استفاده از آن سن و سال نمی_شناسد مخاطبان را در برابر اقیانوسی از اطلاعات قرار داده است. به عبارت دیگر حجم پیام هایی که هر روز در برابر آن قرار می گیریم به قدری زیاد است که گاهی در مقابل آنها دچار سردرگمی می شویم. از طرفی امروزه سرعت انتشار و دسترسی به اطلاعات به حداقل رسیده به گونه ای که اخبار و اطلاعات در کمترین زمان ممکن منتشر و فراگیر می شود. در عصر کنونی که امکان دروازه بانی خبر توسط مدیران رسانه ها به حداقل ممکن رسیده و در صورت دروازه بانی از سوی یک رسانه، افراد بلافاصله، به راحتی و در کمترین زمان ممکن نیازهای اطلاعاتی خود را از سایر رسانه های برطرف می کنند، امکان پنهان کردن خبری از مخاطبان وجود ندارد. در میان تولید اطلاعات انبوه به گونه ای که از آن با عنوان انفجار اطلاعاتی یاد می شود آنچه بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد مقوله ای با عنوان سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای به افراد امکان تشخیص سره از ناسره و پاسخ دادن به نیازهای اطلاعاتشان را می دهد و آنان را قادر می سازد با نگاهی منتقدانه در برابر اطلاعات قرار گرفته و انفعالی عمل نکنند. در سواد رسانه ای مخاطبان فرا می گیرند از چه رسانه ای، به چه میزان و چگونه استفاده کنند، همان چیزی که صاحب نظران حوزه ارتباطات آن را رژیم مصرف رسانه_ای می نامند. مخاطبان برخوردار از سواد رسانه ای می توانند اهداف پنهانی که توسط مدیران رسانه ها در پس هر پیام رسانه ای نهفته است را درک کنند بدانند چه منافع و اهدافی در پس این پیام ها نهفته است. یونس شکرخواه استاد ارتباطات با مثالی سواد رسانه ای را اینگونه تعبیر می کند: زمانی که در بزرگراه های اطلاعاتی حرکت می کنید، سواد رسانه ای می تواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایت هایی اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در چت روم ها بگذرانید. وی افزود: بنابراین می توان گفت که هدف سواد رسانه ای در نخستین گام های خود، تنظیم یک رابطه ی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانه ها است. به این معنا که در برابر رسانه ها چه چیزهایی را از دست می دهیم و چه چیزهایی را به دست می_آوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینه ای که صرف می کنیم، در نهایت چه منافعی به دست می آوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانه ای این است که استفاده مبتنی بر آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین کند.
با توجه به گسترش روز افزون رسانه ها و مطالب بی محتوا، فاقد ارزش اطلاعاتی و به اصطلاح رسانه های زردی که تنها با تیترهای کاذب مخاطب جذب می کنند، می توان گفت سواد رسانه ای یکی از اساسی ترین نیازهای امروز جامعه محسوب می شود. آموزش سواد رسانه ای به اعضای یک جامعه بویژه از سنین کودکی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد، سواد رسانه ای به قدری اهمیت دارد که گنجاندن آن در مفاد آموزشی مدارس امری ضروری است. در صورت سرمایه گذاری در این بخش جامعه ای آگاه و منتقد خواهیم داشت که در برابر بسیاری از آسیب ها در امان خواهد بود. انبوه اطلاعات و اخبار اکنون در وسایل ارتباطی متعدد در حال انتشار است و به دلیل غیبت دروازبان خبر، این اطلاعات و پیام می_تواند برای مخاطب به ویژه کودکان و نوجوان زیان آور باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 5