اقتصاد مقاومتی نیازمند ایجاد اعتماد بین مردم و دولت است

اقتصاد مقاومتی نیازمند ایجاد اعتماد  بین مردم و دولت است

گروه اجتماعی: بعد از انقلاب اسلامی ایران اصطلاحات جدیدی وارد عرصه حکومتداری مدیریت اقتصادی و فرهنگی شد که تا پیش از این هیچ‌گاه در تاریخ بشر چه از جهت علمی و چه از جهت نظری وجود نداشته است، اقتصاد مقاومتی یکی از این تعابیر به شمار می‌آید که زاده تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی استکبار ستیز است.
اقتصاد مقاومتی از همان آغازین سال‌های تولد انقلاب اسلامی مورد توجه و تاکید رهبر و کلیه مسئولان حکومتی قرار داشت و در نتیجه آن ایران در ۸ سال دفاع مقدس نه تنها از نظر نظامی در برابر نه یک کشور بلکه کل جهان ایستاد بلکه از بعد اقتصادی نیز ایستادگی کرد تا بدون وابستگی به استکبار و استعمار خود، درفش پیروزی خود را در خاک مقدس خود و اذهان جهانیان به اهتزاز درآورد.
با گذر از آن روزها و افزایش تحریم‌ها و ناملایمتی های جهانی بر ایران مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نهادینه کردن این اصطلاح در عملکرد مردم و مسئولان تاکید ویژه‌ای کرده‌اند.
برای کاربردی کردن تعریف اقتصاد مقاومتی ارکان مختلفی در کلام رهبر انقلاب اسلامی عنوان شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاوم کردن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت‌های دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف اشاره کرد.
این ۵ مورد از بنیادی‌ترین ارکانی بود که نیازمند حساس شدن بیشتر مسئولان برای پیاده ساختن آن‌ها در برنامه‌های مدیریتیشان است اما در این بین اصل مدیریت مصرف رکنی است که اجرایی شدن آن تنها از عهده دولت ساخته نیست و باید مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه فراخوانده شوند.
در کنار تمام لازمه‌های سخت افزاری که برای عملی کردن مدیریت مصرف در کل جامعه مورد نیاز است، مباحث فرهنگی نیز در این زمینه حرف اول را می‌زند تا زیر سایه فرهنگی اسلامی و عمل به فرموده‌های دین مقدس اسلام به عنوان پایه انقلاب اسلامی امکان جلوگیری از وابستگی به دشمن و اقتصادی مقاوم را فراهم کرد.
داشتن چنین رویکردی از سوی مسئولان بی گمان اعتماد لازم را در بین مردم برای همراهی و همدلی در بین آنان ایجاد کرده و روحیه مصرف گرایی را از فرهنگ و منش آن‌ها دور خواهد کرد.
به کرات تجربه ثابت کرده است زمانی که مردم عمل به گفته‌ها را نه تنها از دولت که حتی از یک خرده پا در عرصه‌های مدیریتی نبینند، خود در مقابل بدیهاتی که نیازمند شکوفایی یک جامعه است، سرنسپرده و راه خود را جدا خواهند دانست که وجود آن در عملی کردن اقتصاد مقاومتی همچون ویروسی کشنده محسوب می‌شود و به عبارتی دیگر باید گفت که مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است.
نهادینه کردن مصرف بهینه نه تنها در جلوگیری از اسراف و تبذیر تاثیربسزایی دارد بلکه خود به عنوان شاه کلیدی برای تحقق ارکان دیگر نیز به شمار می‌آید.
بی شک مشاهده عزم جدی مسئولان برای کاستن وابستگی به خارج با هدف آبادانی و شکوفایی خاک ایران که آغشته به خون پاک شهدا است و تلاش آنان برای رساندن مردم به رفاه و آسایش، همه ایرانیان را همراهان خستگی ناپذیر دولت برای عملی کردن این فرمایش مهم رهبر انقلاب اسلامی خواهد کرد.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی حرکتی اساسی در راستای حمایت از تولید صادرات و خودکفایی و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت است.
محمد علی پور گفت: امیدوارم دولت در سال ۹۳ تورم کاهش داده و شیب نرخ رشد کشور شتاب بخشد همان‌طور که امسال روند صعودی افزایش قیمت‌ها را متوقف کرد.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این حرکت را گامی مثبت ارزیابی می‌کنم و امیدوارم که این روند ادامه یابد.
وی در خصوص تحقق شعار سال ۹۲ گفت:سال ۹۲ که مقام معظم رهبری آن را به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری کرده بودند در کل با وجود مشکلاتی که داشت، سال موفقی بود.
وی تصریح کرد: حماسه سیاسی با حضور و مشارکت پرشور مردم و انتقال آرام قدرت قوه مجریه تحقق یافت اما حماسه اقتصادی در حد انتظاری که می‌رفت، نبود.
علیپور تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت را یکی از عوامل شرایط نامطلوب اقتصادی در سال جاری عنوان کرد و افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ نمودند؛ حرکتی در جهت کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت و حمایت از تولید، صادرات است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید همه ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور به کار گرفته شود و رسانه ملی نیز باید تمام ابعاد اقتصاد مقاومتی به ویژه آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری است را برای عموم مردم تبیین و تشریح کند.
وی تصریح کرد: همه قوا باید با تمام توان وارد و همه امکانات و استعدادهای کشور بسیج شود و عزم‌ها جزم و با عزم و اراده ملی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کرد، چرا که این ملت در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند که می‌توان شاخ سلطه را با اقتصاد مقاومتی شکست.
نماینده مردم چالدران، ماکو و پلدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک راهبرد اساسی برای تضمین آینده انقلاب خنثی سازی تمامی توطئه‌های استکبار جهت جلوگیری از ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است.
عیسی زاده، نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب نیز لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را مشارکت همه جانبه مردم، جوانان و دانشمندان خلاق کشور عنوان کرد.
مهدی عیسی زاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: برابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ۱۷ سال پیش تحقق این مسئله مهم که حرکت در مسیر خودکفایی اقتصادی کشور بود را از مسئولان و دولت‌های پیشین خواستار شدند که متأسفانه دولت‌های وقت یکی پس از دیگری آن را به فراموشی سپردند.
وی با انتقاد صریح از کم کاری دولت‌های پیشین در تحقق اقتصادی پویا و خودکفا و عدم استفاده از فرصت‌ها، امکانات و نیروهای موجود در کشور افزود: مسئولان باید به این باور برسند که نباید مطیع دانش جهان باشند و با اتکا به دانش و مشارکت همه جانبه مردم و به خصوص جوانان کشور و دانشمندان خلاق الگویی بومی و جدیدی را برای خودکفایی در زمینه‌های اقتصادی طراحی کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: ایران کشوری است که ملت آن اگر بخواهند می‌توانند با تکیه بر نیروهای بومی، دانش فنی و تولید داخلی تحریم‌های دشمنان را به فرصت تبدیل کنند، همان‌طور که توانستند به تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد دست یابند قطعا می‌توانند در زمینه‌های اقتصادی و تولید کالاها و مایحتاج داخلی نیز خودکفا باشند.
به گزارش اروم نیوزعیسی زاده با اشاره به نقش سه قوه، مجریه، مقننه و قضائیه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه باید با همه توان در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرند و در راستای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب و توسعه اقتصادی آینده ایران گام‌های اساسی بردارند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 4 = شش