معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی:

افزایش دما و برداشت از آبخوان‌ها حوضه آبریز دریاچه ارومیه را دچار مشکل کرده است

افزایش دما و برداشت از آبخوان‌ها حوضه آبریز دریاچه ارومیه را دچار مشکل کرده است

آرازآذربایجان،رهبردین گفت: در حال حاضر تراز دریاچه هزار و ۲۷۰ متر و ۱۸ سانتی متر است و یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب نیز آب دارد.
یاسر رهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به کاهش بارش باران در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر تراز دریاچه هزار و ۲۷۰ متر و ۱۸ سانتی متر است و یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب نیز آب دارد و با این آمار، وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به یک هزار کیلومتر مربع می‌رسد.
وی افزود: امسال وضعیت بارشی خوبی بویژه در مقایسه با دراز مدت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نداشتیم و میزان آب معادل برف در استان نیز به ۸۰ میلیون مترمکعب رسید در حالیکه متوسط پنج ساله این شاخص ۵۲۰ میلیون مترمکعب بود و حتی برخی مناطق به یک میلیارد مترمکعب هم می‌رسید.
رهبردین ادامه داد: علاوه بر آن، افزایش دما در آذربایجان غربی و برداشت‌های صورت گرفته به ویژه از آب‌های زیرزمینی، آبخوان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را دچار مشکل کرده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از مردم برای توجه به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: دولت نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع مهم دارد و اعتبارات ویژه برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.
رهبردین با اشاره به بهره برداری از تونل انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه توسط رئیس جمهور گفت: یکی از طرح‌هایی که در راستای احیای دریاچه به انجام رسید، اتمام و بهره برداری طرح انتقال آب از کانی سیب بود که بزرگترین طرح محیط زیستی کشور و غرب آسیا به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: با توجه ویژه دولت و پیگیری صورت گرفته، سد، تونل انتقال، کانال انتقال و زیرساخت‌های مورد نیاز در رودخانه گدار اجرایی و این طرح اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید.
رهبردین اضافه کرد: در فاز اول این طرح، ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از این سد به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود و طرح‌های مکمل و دیگر هم به در آینده نزدیک به کمک آن (احیای دریاچه ارومیه) خواهند آمد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در چهار ماه، ۲ جلسه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه برگزار شد، افزود: ماحصل این جلسات، اختصاص اعتبارات مناسب و سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های سخت افزاری و البته نرم افزاری بود.
رهبردین با اشاره به وعده افتتاح طرح‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در هر سه ماه، تاکید کرد: دومین طرح که در این خصوص مورد توجه بود و اجرایی و افتتاح شد، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال ۱۱ کیلومتری بود که ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شد و علاوه بر انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه، در حل بحث‌های زیست محیطی هم بسیار موثر بود.
وی با تاکید بر اتمام طرح‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه گفت: در زمینه سخت افزاری اقدامات دیگری نیز در دستور کار بوده و در هفته دولت امسال، سد چپرآباد آبگیری می‌شود که آب را از سیلوه به دریاچه ارومیه هدایت می‌کند و از این محل ۹۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه سرازیر خواهد شد.
به گفته وی، فاز دوم انتقال آب از کانی سیب و بند بادین آباد هم در حال اجراست.
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت به اختصاص اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، ادامه داد: امسال ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که از محل آن، طرح‌های سخت افزاری اجرایی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تغییر کاربری‌ها و افزایش مصرف در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در طول سالیان گذشته اتفاق افتاده و مربوط به بیش از ۲۰ سال گذشته است، یادآور شد: یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار دارد، اجرای طرح‌های نرم افزاری و کاهش مصرف آب با مشارکت مردم و بهره برداران بخش کشاورزی است.
رهبردین با تاکید بر صرفه جویی آب در بخش‌های مختلف در استان، اظهار کرد: ۹۰ درصد آب در حوضه دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر ۱۰ درصد هم صرفه جویی داشته باشیم، رقم قابل توجهی خواهد شد که به روند احیای دریاچه کمک شایانی می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


4 − = دو