ردپای پسماندهای عفونی در سایت‌های زباله شهری ارومیه بمب‌های خطرساز مدیریت شوند

ردپای پسماندهای عفونی در سایت‌های زباله شهری ارومیه بمب‌های خطرساز مدیریت شوند

الناز ملک زاده
گروه گزارش: هر چند پسماندهای عفونی بیمارستان ها توسط دستگا ه های اتوکلاو بی_خطرسازی و دفن بهداشتی می شوند ولی پسماندهای حدود ۲۳۰۰ مطب، کلینیک و آزمایشگاه ارومیه همچنان سرگردان و بدون متولی همراه زباله های شهری دفن می شوند. دفن صحیح و بهداشتی پسماندهای بیمارستانی برای جلوگیری از انتشار بیماری ها از طریق زباله، تامین سلامت و بهداشت جامعه با توجه به حساسیت و خطرناک بودن این پسماندها از ۹ سال پیش مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفته است، ولی این امر هنوز در ارومیه و اکثر شهرهای آذربایجان غربی به صورت کاملا بهداشتی و بی خطر شده انجام نمی شوند.
موضوعی که با مراجعه به کوچه خانباباخان ارومیه به عنوان مقر اصلی مطب پزشکان ارومیه_ای می توان به وضوح مشاهده کرد به طوری که پسماندهای عفونی تولید شده به دلیل فرار پزشکان از پرداخت هزینه بی خطرسازی به همراه پسماندهای عادی توسط ماموران شهرداری جمع آوری و قبل از آن نیز توسط برخی تفکیک می شوند. به دلیل اینکه پلاستیک به کار رفته در سرنگ_ها و تجهیزات پزشکی از بهترین نوع بوده و قیمت بالایی برای آنها پرداخت می شود، در این راستا شاهد تفکیک زباله توسط برخی برای کسب لقمه نانی بیشتر، نا آگاه از امکان انتقال بیماری های عفونی هستیم، و این پلاستیک_های بازیافتی به صورت_های مختلف باز وارد چرخه زندگی روزمره می شوند.
*هزینه ناقابل بی خطرسازی پرداخت نمی_شود
هزینه بی خطر سازی پسماندهای عفونی اگر چه خیلی گزاف نیست ولی افرادی که باید این پول را پرداخت کنند شاید در جایی جان انسان_ها را از درد و رنج و حتی مرگ نجات می دهند ولی با ادامه روند فعلی شاهد مرگ محیط زیست و به خطر افتادن جان انسانهایی خواهیم بود که شاید تماس با اقلام تیز و برنده موجود در پسماندهای بیمارستانی برای همیشه آنها را درگیر بیماری_های ناعلاج کرده و به کام مرگ سوق دهد.
از سال ۸۳ که قانون مدیریت پسماندها با توجه به بروز برخی مشکلات مصوب شد تاکنون تعداد مطب ها، کلینیک های درمانی و آزمایشگاههای تشخیص پزشکی به جرات می_توان گفت در سطح ارومیه تا دو برابر افزایش یافته، ولی خبری از دفن بهداشتی این اقلام نیست، هر چند روش مناسبی برای بی_خطرسازی این پسماندها پیدا شده، ولی راهکاری برای اخذ هزینه ها از پزشکان هنوز وجود ندارد.
متاسفانه با وجود آگاهی پزشکان از میزان خطر ساز بودن پسماندهای عفونی برای سلامتی مردم و محیط زیست و داشتن قدرت پیش بینی بروز معضلات احتمالی، شاهد انداختن زباله ها و یا به تعبیر برخی بمب های عفونی به سطلهای زباله شهری هستیم، به طوری که مکاتبات دانشگاه علوم پزشکی با این واحدها تاکنون چاره_ساز مشکل نبوده و همچنان بی اعتنایی به موضوع بحث بر انگیز ادامه دارد.
*پسماندهای عفونی واحدهای کوچک پزشکی ارومیه بی خطر سازی نمی شوند
سکینه رستمی کارشناس مسئول پسماند اداره کل محیط زیست ضمن انتقاد از کم توجهی مطب ها، کلینیکهای پزشکی، مراکز جراحی تخصصی و آزمایشگاههای تشخیص طبی به بی_خطر سازی پسماندهای تولیدی عفونی تولیدی خود، گفت: متاسفانه این پسماندها هم اکنون به همراه پسماندهای عادی جمع آوری و دفن می_شوند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون همه ۱۱ بیمارستان دولتی و بخش خصوصی پسماندهای خود را بی خطر سازی و به صورت بهداشتی در سایت مرکزی زباله شهری ارومیه دفن می کنند ادامه داد: بیمارستان های خصوصی نیز با عقد قرار داد با شرکت بخش خصوصی زباله های عفونی را بی خطرسازی و دفن بهداشتی می کنند.با این وجود وی اعلام می کند: بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ مطب پزشکی، ۳۴ درمان و کلینیک و ۱۸ آزمایشگاه تشخیص پزشکی در سطح ارومیه فعال بوده که متاسفانه این واحدها مجهز به دستگاه بی خطر ساز نبوده و پسماندهای تولیدی آنها به همراه زباله های شهری جمع آوری و دفع شده و در واقع قانون مدیریت پسماندها زیر پا گذاشته می شود.
*رد پای پسماند ۲۳۰۰ مطب، آزمایشگاه و کلینیک ارومیه در بین زباله های شهری
هر چند بی خطر سازی پسماندهای همه ۳۱ بیمارستان موجود در آذربایجان غربی توسط دستگاه های اتوکلاو انجام و در سایت_های مخصوص پسماندهای عفونی دفن می شوند خبری امیدوار کننده به نظر می رسد ولی باید توجه داشت که پسماند تولیدی توسط حدود ۲۳۰۰ واحد بخش خصوصی نیز حجم قابل توجهی بوده که مورد بی توجهی قرار می گیرد.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی نیز با وجود انجام مکاتبات لازم با مسئولان مطب، آزمایشگاه_ها و کلینیکهای درمانی برای لزوم بی خطر سازی پسماندهای عفونی هنوز راه به جایی نبرده و پسماندهای عفونی به نوعی می توان گفت سرگردان در کوچه و سایت_های زباله شهری مشغول آلوده کردن محیط زیست و شاید به خطر انداختن جان انسان_ها هستند. در حالی که با وجود بی خطر بودن پسماندهای عادی نسبت به عفونی، براساس ماده ۴ آیین نامه قانون مدیریت پسماندها، باید در مراکز استان_ها و همچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۰ و در سایر شهرها و روستاها تا پایان سال ۱۳۹۲همه پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده جمع آوری کنند پسماندهای عفونی توسط زباله جمع کن ها تفکیک و مابقی توسط ماموران شهرداری همانند و همراه سایر زباله ها دفن می شوند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار + 2 =