استرس موجب اختلال در عواطف و احساسات می شود

استرس موجب اختلال در عواطف و احساسات می شود

گروه خانواده و سلامت:استرس عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های شناخته شده و کارشناسان در مورد عواقب شدید آن بر سلامتى بدن هشدار می‌دهند.استرس نه تنها بر روح و روان بلکه بر جسم نیز تأثیر می گذارد که عوارضى به نام مشکلات روان تنی را سبب می شوند، این علائم جسمى ناشى از استرس در افراد مختلف متفاوت بوده، اما چند نشانه شایع وجود دارد که به دلیل استرس بیش از حد رخ مى دهد.
بسیارى از افراد این علائم را به اشتباه به بیمارى_هاى جسمى ارتباط داده اما در بررسى‌ها و آزمایش‌ها علت جسمى شناسایی نشده که در نهایت با کنترل استرس این عوارض قابل درمان و کنترل است.
کاهش عواطف و احساسات:استرس بر روى عملکرد غدد تاثیر منفى گذاشته و مى تواند در زندگى زناشویی افراد تاثیر مخرب داشته باشد و به همین دلیل باید براى کاهش استرس و اضطراب راهکارهایى مانند استراحت تمرین_هاى آرام بخش و سفر را به کار بسته و در صورت لزوم ادامه استرس‌ها به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنید.
ریزش مو:کارولین جیکوب مدیر پزشکی مرکز جراحی و مراقبت از پوست شیکاگو در این باره گفت: ما روزانه ۱۰۰ تار مو بدون اینکه متوجه باشیم از دست مى دهیم، اما استرس با تغییر فیزیولوژیک بدن یکى از عوامل اصلی ریزش مو محسوب مى شود.
بیمارى‌های که استرس به جانتان مى_اندازد:استرس اغلب باعث اختلال در عملکرد سیستم داخلى ودرد بدن شده و منجر به بروز سردرد، آرتریت شدید، درد قفسه سینه، زخم معده، تپش قلب، تنش عضلاتى، اسهال، درد و سوزش در معده، سندرم روده تحریک پذیر و بسیارى مشکلات جسمى دیگر مى شود.
تغییرات خلق و خوی:استرس عملکرد هورمون هاى بدن را دچار اختلال کرده که در نتیجه آن خلق و خوى افراد تغییر مى کند.
تفکر وسواسی در مورد کار:برخى افراد استرس کارى دارند که اغلب باعث می‌شود تا در مورد تعهدات کارى و مسائل مالی نگران باشتد اما در این زمان‌ها بهترین راه برای حل این مشکل دور شدن از محیط و فکر کردن به موضوعات در فضایى آرام است همچنین سپرى کردن وقت باخانواده و دوستان به کاهش استرس هاى این چنینى کمک مى کند.تغییرات وزن:استرس با تاثیر بر عملکرد سوخت و ساز بدن منجر به افزایش یا کاهش وزن مى شود.مشکلات خواب:استرس بیش از حد اغلب باعث مشکلات خواب شده و در نتیجه آن اغلب افراد احساس خستگی و فرسودگی مى کنند که در این حال بهترین راه حل درمان یا حل ریشه اى استرس و موضوع استرس زا است و یوگا، مدیتیشن، ورزش، مطالعه و راه رفتن در طبیعت به کاهش استرس و خواب آرام در این اشخاص کمک مى کند.
اضطراب و بیقراری:استرس اغلب به اضطراب و بی قراری نیز منجر شده و اگر فرد در این حال درمان نشود، در زمان هاى طولانى منجر به مشکل می‌شود.
کم طاقتى و از دست دادن صبر و تحمل:استرس گاهى موجب بى قرارى و کاهش تحمل و پایین آمدن آستانه صبر افراد مى شود که در این مواقع با کوچک‌ترین موضوع خشم فرد برانگیخته شده و عصبانى مى شود.
برای بهبود سلامتى و کاهش عوارض ناشى از استرس سعى کنید عوامل استرس زا را از بین برده و در عوض کارهاى آرام بخش و نشاط آور که شادى و سلامتى را براى شما به ارمغان مى آورند، انجام دهید.
در این نوشتار، مجموعه اقدامات اثربخشی که می‌تواند برای غلبه بر استرس به شما کمک کند ارائه می‌شود. با خود مهربان باشید. مهربان بودن با خود، در حقیقت آسان گرفتن است. اگر گاهی اشتباهی می‌کنید و در کار خود نارسایی‌هایی دارید، خود را به‌طور مداوم سرزنش نکنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از دیگران با خود مهربان هستند، شادتر، خوش‌بین‌تر و با کمترین میزان استرس و افسردگی زندگی می‌کنند، البته این خیلی تعجب آور نیست اما شاید باور این موضوع دشوار باشد که این‌گونه افراد در اغلب اوقات موفق‌تر عمل می‌کنند.
تصویر بزرگ خود را به خاطر داشته باشید. معمولا در اغلب مواقع برای انجام هرکاری که قصد انجام آن را دارید، راه حل‌های دیگری هم هست. وقتی شما »تصویر بزرگ« خود را به ذهن بسپارید، انرژی لازم برای گذر از استرس‌های ناشی از مسائل کوچک روزمره را در خود خواهید داشت.یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد استرس ، تصمیم‌ گرفتن برای انجام کارهااست
روی کارهای روزمره خود تکیه کنید. اگر از شما سوال شود که بیشترین دلایل بروز استرس در شما چیست؛ احتمالا مواردی چون ضرب‌الاجل‌های کاری، بالا بودن حجم کاری یا رئیس بداخلاق خود را نام می‌برید. شما احتمالا در لیست عوامل استرس زای خود»تصمیم گرفتن برای انجام کارها« را از قلم خواهید انداخت. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد استرس »تصمیم‌گیری« است. هربار که می‌خواهید فرد جدیدی استخدام کنید، زمانی مناسب برای مذاکره با رئیس خود هماهنگ کنید یا حتی لباسی برای خرید انتخاب کنید، شما در معرض استرس هستید!
بنابراین یکی از اقدامات موثر برای کاهش استرس، کم کردن تعداد تصمیم گیری‌های روزانه و تکیه بر کارهای روزمره است. باراک اوباما اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود:»اگر دقت کنید من اغلب مواقع پیراهن آبی یا خاکستری می‌پوشم، چرا که تصمیم گیری در این مورد علاوه‌بر ایجاد استرس از من انرژی می‌گیرد!«
حداقل ۱۰ دقیقه از روز را به خود اختصاص دهید. اگر بدانید با اضافه کردن یک افزودنی به باک خودرو خود، می‌توانید ۱۰۰ کیلومتر بیشتر حرکت کنید، به احتمال زیاد از آن استفاده خواهید کرد، البته حتی اگر خودرو شما نیز با این روش بیشتر حرکت نکند، مطمئن باشید با در نظر گرفتن روزانه حداقل ۱۰ دقیقه برای خود، خواهید توانست بر استرس‌های روزانه غلبه کنید. در این زمان سعی کنید کاری را انجام دهید که برای شما لذت بخش، سرگرم‌کننده یا آرامش بخش است.
لیست اقدام روزانه داشته باشید. یکی از روش‌های مناسب برای کاهش سطح استرس تهیه فهرست اقدامات روزانه است. حدود ۲۰۰ مطالعه مختلف درباره مواردی چون رژیم‌های غذایی، ورزش و مدیریت زمان نشان می‌دهد که استفاده از این روش به کسب نتیجه بسیار کمک می‌کند.به پیشرفت اقدامات خود توجه کنید. این بسیار مهم است که از تمام چیزهایی که بتواند احساسات، انگیزه و برداشت شما را نسبت به وضعیت پیشرفت اقدامات شما بهبود دهد، توجه کنید. برد‌های سریع و کوچک نقش مهمی برای ایجاد اطمینان خاطر در افرادی دارد که بطور مداوم در معرض استرس قرار دارند.
بدانید چه موقع»خوش بینی« یا »بدبینی« برای شما کارآیی دارد. برای بسیاری از ما، ماندن در وضعیت خوش بینی بسیار دشوار است، اما باید به خاطر داشته باشیم، خوش بینی همیشه برای بهبود اوضاع به‌کار نمی‌آید. گاهی اوقات خوش‌بینی موجب می‌شود تا از درک واقعیت غافل شده و اوضاع را از وضعیت هشدار به بحرانی یا بدتر از آن برسانیم. بنابراین همیشه مراقب حالت»خوش بینی« و »بدبینی« خود باشید.
به خاطر داشته باشید استرس، به‌طور مستقیم کیفیت زندگی شخصی و زندگی کاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شاید به همین خاطر است که به درستی یکی از مهارت‌های ده گانه معرفی شده توسط سازمان بهداشت جهانی، مهارت مقابله با استرس است، بنابراین برای تقویت این مهارت هرچه زودتر اقدام کنید.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


7 − = شش