چرا باید در مصرف روغن و نمک دقت کرد

چرا باید در مصرف روغن و نمک دقت کرد

گروه خانواده و سلامت: روغن و نمک و این که چرا مصرف زیاد آن به ویژه برای کودکان و بزرگ‌سالان خطرناک است از جمله بحث‌های همیشگی برای پزشکان و خانواده‌ها است.
در بزرگ‌سالان هنگامی که مقادیر سدیم بسیار بالاست بدن آب زیادی را نگاه می‌دارد و حجم مایعات بدن افزایش می‌یابد. بسیاری از دانشمندان معتقدند این فرایند با فشار خون بالا ارتباط دارد که به نوبه خود با خطر بیشتر بیماری عروق کرونر قلب و سکته مرتبط است.
مقادیر زیاد مایع که در مغز جریان می‌یابد خطر بیشتر ضعف در عروق خونی مغز را سبب می‌شود و احتمال پارگی و بروز سکته قلبی وجود دارد.
یک بزرگ‌سال می‌تواند نمک را از طریق کلیه دفع کند، اما در نوزادان توانایی پردازش مقادیر زیاد نمک به علت عدم تکامل کلیه وجود ندارد. حال اگر نوزاد پیش از ۶ ماهگی، غذای بزرگ‌سالان با مقادیر زیاد نمک را دریافت کند سدیم اضافی در بدن جمع شده و به کلیه، کبد و مغز آسیب می‌رساند و در برخی موارد سبب مرگ نوزاد می‌شود.
بنابراین توصیه می‌شود نوزادان در ۶ ماه اول زندگی خود فقط شیر مادر دریافت کنند.اما در خصوص روغن‌ها باید گفت که روغن‌ها و چربی‌ها از مهم‌ترین اجزای غذای انسان به شمار می‌روند و مصرف روزانه آن‌ها برای حفظ سلامت و بقای انسان ضروری است، ولی مصرف زیاد و نامناسب چربی‌ها و روغن‌ها سلامت انسان را تهدید می‌کند.کلسترول وتری گلیسیریدها از اجزای متشکله روغن و چربی‌اند. کلسترول یک ترکیب شیمیایی ضروری است که از طریق غذا به بدن انسان می‌رسد و یا تقسیم LDL کلسترول بد HDL در صورت لزوم توسط کبد ساخته می‌شود. کلسترول بر اساس دانسیته مولکولی‌اش به انواع کلسترول خوب
بندی شده است. در صورتی که میزان کلسترول بد در خون از حد مطلوب بالاتر رود موجب سخت شدن رگ‌ها می‌شود که اصطلاحا آترو اسکلروز نامیده می‌شود. این پدیده احتمال افزایش فشار خون و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
*چقدر روغن و نمک بخوریم؟
بر اساس توصیه‌های کارشناسان بزرگ‌سالان باید ۶ گرم در روز نمک بخورند اما متوسط مقدار نمک در یافت شده ۹ گرم در روز است. منبع اصلی نمک در رژیم غذایی، غذاهای فر آوری شده و نمکی است که در طول طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود. گوشت و فر آورده‌های گوشتی و نان نیز دارای مقادیر زیادی نمک هستند. نمک بدان علت به غذاهای فر آوری شده اضافه می‌شود که به حفظ و نگهداری آن‌ها کمک و طعم آن‌ها را بهتر می‌کند. ضمنا توصیه شده است که مصرف روغن و چربی چه به صورت روغنی که هنگام طبخ غذا مصرف می‌شود و چه روغن و چربی که همراه گوشت، لبنیات و انواع سس‌ها، آجیل و سایر غذاها به بدن می‌رسد برای هر نفر نباید از ۶۵ گرم در روز تجاوز نماید. گفتنی است این مقدارمی تواند در گروه‌های سنی متفاوت و بسته به سن، جنس و فعالیت روزانه افراد تغییر کند.در خصوص مصرف انواع روغن توصیه می‌شود که مصرف چربی‌های حیوانی و روغن جامد محدود شود و تا حد امکان از روغن مایع استفاده شود. بهتر است غذاهای آب پز و تنوری به جای غذاهای سرخ شده مصرف شود در غیر این صورت حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی برای مصارف سرخ کردن غذا استفاده شود. برای کاهش میزان نمک دریافتی نیز پیشنهاد می‌شود:
۱- از افزودن نمک به غذا هنگام قرار گرفتن در سر سفره غذا خودداری فرمایید.
۲-خوراکی‌هایی استفاده کنید که سدیم آن کم باشد.
۳-به دقت میزان نمک غذا های فر آوری شده را کنترل کنید.
۴-از میوه جات و سبزیجات بیشتر استفاده کنید، این مواد حاوی پتاسیم هستند که در برقراری توازن در اثرات نمک موثر.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 6 =