نماينده مردم شبستر در مجلس :

ادامه وضعیت کنونی دریاچه ارومیه مخاطره‌آمیز است

ادامه وضعیت کنونی دریاچه ارومیه مخاطره‌آمیز است

گروه خبر: نماینده مردم شبستر در مجلس از کاهش ۲۵ سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: رشد جلبک‌های قرمز دریاچه ارومیه وضعیت این دریاچه را بحرانی کرده است. معصومه آقاپور اظهار داشت: موضوع دریاچه ارومیه و احیای آن یکی از قول‌های دولت یازدهم و دوازدهم است و با توجه به اهمیت موضوع، این بحران یکی از دغدغه‌های ملی و جهانی شده است.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور اهمیت ویژه‌ای به شمال‌غرب داشته و از این رو اهتمام زیادی روی موضوع دریاچه ارومیه دارد، بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری آذربایجان سر ایران است و از این رو مسائل آذربایجان نیز بسیار مورد اهمیت خواهد بود.
نماینده مردم شبستر با اشاره به شرایط جوی حاکم در تابستان سال‌جاری و گرمای بی‌سابقه در کشور تصریح کرد: این شرایط جوی باعث تبخیر آب دریاچه شده و کاهش ۲۵ سانتی‌متری سطح آب دریاچه ارومیه را شاهد بودیم که منجر به رشد سریع جلبک‌های قرمز شده و متاسفانه با نگاه به عکس هوایی دریاچه جلبک‌ها شرایط بسیار بغرنجی را به وجود آورده‌اند.وی ۲ برنامه پیش‌بینی شده و اصلی کوتاه و میان‌مدت برای احیای دریاچه ارومیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تخصیص اعتبارات در ۶ ماهه دوم، کشت سریع و صعودی برای جلوگیری از طوفان نمک و تخصیص بودجه برای تصفیه فاضلاب شهرهای همجوار دریاچه و انتقال آن به دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت برای جبران آب از دست رفته در دریاچه است.
آقاپور ادامه داد: در راستای نجات دریاچه ارومیه، معاون اول رئیس جمهور به همراه چهار وزیر در شورای عالی اقتصاد و نایب رئیس مجلس حمایت‌های ویژه‌ای دارند.وی خاطرنشان کرد: از شانزدهم آذر ماه سال گذشته با حمایت و راهنمایی‌های نایب رئیس اول مجلس، پرونده مسکوت شده انتقال آب رود ارس به جریان افتاد و و بودجه آن به تصویب رسید.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با تاکید به ۲ شرط برای انتقال آب رود ارس ابراز کرد: شرط اول برداشت ۱۸۰ میلیون مترمکعب از آب‌های مرزی است که بتواند آب شرب مرند، دشت شبستر و تبریز را تأمین کند و طبق پیش‌بینی ۱۰۰ میلیون مترمکعب از این آب به صورت پساب تصفیه شده در سه مرحله به دریاچه ارومیه برگردد.وی یادآور شد: در حال حاضر برداشت از آب سفره‌های زیرزمینی ۸۵ میلیون مترمکعب بوده که با انتقال آب رود ارس ۲۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده و با توجه به اینکه ۶۴ میلیون مترمکعب آب از سفره‌ها برداشت نمی‌شود، برای ترمیم برداشت غیرمجاز استفاده خواهد شد که به تبع آن به نجات دریاچه ارومیه کمک می‌کند که برای اجرای این برنامه نیاز به ۳۰ تا ۶۰ ماه هست.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس، وی در خصوص وضعیت بحرانی بندر شرفخانه و خشکسالی حاکم در آن منطقه نیز اذعان داشت: طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده، ساخت دریاچه مصنوعی و توسعه ظرفیت گردشگری جان دوباره به آن منطقه خواهد داد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


4 + = ده