گزارش//

بست نشینان پیاده روها

بست نشینان پیاده روها

گروه گزارش: خبری از آن صورتی شاد در آنها نیست… از صبح تا پاسی از شب در خیابان‌های شهر به دنبال جمع کردن ضایعاتند، یا گوشه ای واکس می زنند و یا بر سر چهار راهها بست نشسته و به دنبال فرصتی برای قرمز شدن چراغ و فروش گل، دستمال و تمیز کردن شیشه ماشین‌ها هستند..
درست حدس زدید اینها کودکان کار هستند؛ کودکانی که باید میان دستان کوچکشان عروسک و اسباب بازی باشد نه جعبه واکس و شیشه پاک کن… پدیده کودکان کار موضوعی جدید نیست، معضلی است که سالیان سال گریبان جامعه را گرفته و تنگ‌تر شدن حلقه اقتصادی عرصه را روز به روز برای این قربانیان کوچک تنگ‌تر می کند.
بی سوادی و بی توجهی خانواده، نیاموختن مهارت‌های زندگی، نیافتن فرصت کودکی، حضور در محیط‌های ناسالم و انجام کارهای آسیب‌زا معمولاً این کودکان را در معرض آسیب های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی قرار می‌دهد؛ کودکانی که از تحصیل محروم هستند و به نیازهای کودکی آنان توجهی نمی شود.
هنوز کار زیادی برای ساماندهی کودکان کار انجام نشده
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم ارومیه با اشاره به اقداماتی که تاکنون در حوزه کودکان کار در کشور انجام شده است، گفت: در این حوزه هنوز جای دارد که کار بیشتری انجام دهیم، همچنین لازم است لوایحی ارائه شده و به صورت کارشناسی و به روز بررسی شوند، چرا که نوع رفتار امروز کودکان و نوع مشکلاتی که دارند و اشتغال آنها تغییر کرده است.
سید سلمان ذاکر ادامه داد: وقتی آمار آسیب‌های اجتماعی مؤثر بر زندگی کودکان اعم از طلاق، اعتیاد و فقر و گسترش جمعیت دهک های پایین جامعه در جامعه در حال افزایش است باید اقدامات حمایتی و پیشگیرانه بیشتری در جهت ساماندهی کودکان کار انجام شود. وی تصریح کرد: متأسفانه تاکنون در جداسازی کودکان کار موفق عمل نکرده‌ایم تا مشخص شود کدام یک از آنها بی‌سرپرست یا بدسرپرست بوده یا در دام مافیا اسیر شده‌ و به اجبار به کار گمارده شده‌اند.
ذاکر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون لازم است قوه قضاییه، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی مربوطه دست به دست هم داده و در جهت حمایت از این کودکان به اجرای قوانین حمایتی که برای آنها به تصویب رسیده است، بپردازیم یا اگر خلاء قانونی در این حوزه وجود دارد، رفع کنیم.
نهضتی در جهت ساماندهی کودکان کار در کشور راه‌اندازی شود
این نماینده مردم در مجلس، یادآور شد: تاکنون اقدامات انجام شده در این حوزه موقتی بوده و اغلب جنبه قضایی و سلبی داشته است اما از جنبه تخصصی به این حوزه ورود نشده است که می‌طلبد نهضتی در جهت ساماندهی کودکان کار در کشور راه‌اندازی شود و همانطور که درخصوص تکدی‌گری ورود شد برای ساماندهی این کودکان نیز تدبیری اندیشیده شود تا بتوان از طریق برنامه‌ریزی در جهت حمایت از آنها گامی اساسی برداشت کما اینکه می‌توان سرپرستی آنها را توسط بهزیستی به خانواده‌های مورد اعتماد سپرد.
ساماندهی ۲۱۵ کودک کار در آذربایجان_غربی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی از ساماندهی ۲۱۵ کودک کار در استان طی سال گذشته خبر داد.پروین محمدپوری افزود: ۷۰ درصد از کودکان کار ساماندهی شده در استان پسر و مابقی دختر بودند.وی ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده ۲۲ درصد از کودکان کار ساماندهی شده غیر بومی هستند.
محمدپوری از فعالیت دو مرکز ساماندهی روزانه و شبانه روزی در استان خبرداد و خواستار همکاری مضاعف دستگاههای مرتبط با موضوع ساماندهی کودکان کار با بهزیستی استان شد.
مدیرکل بهزیستی استان، مقاومت خانواده های کودکان کار با موضوع نگهداری آنها در مراکز بهزیستی، عدم رغبت خانواده این کودکان جهت اشتغال پایدار، صدور احکام متفاوت و نبود وحدت در احکام واگذاری فرزندان به ویژه امین موقت فرزندان بد سرپرست و عدم وجود ثبات شغلی و در برخی موارد بیکاری خانواده های کودکان کار که منجر به رها نمودن فرزندان در سطح جامعه می شود را از چالش‌های موجود در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار اعلام کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ فعالیت کودکان کار همچنان یکی از معضلات جامعه امروزی در اغلب شهرهاست که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، کودکانی که ناخواسته از موهبت زندگی سالم توأم با علم آموزی و کودکی کردن به معنای واقعی کلمه بی بهره ماندند لذا می طلبد مسئولین در جهت ساماندهی این کودکان و ترسیم آینده‌ای بهتر برای آنها قوی تر و با برنامه تر اقدام کنند تا از طریق قانون از تداوم و رشد قارچ گونه کودکان کار جلوگیری شود.

تابلو نقاش را ثروتمند کرد
شعر شاعر به چند زبان ترجمه شد
کارگردان جایزه ها را درو کرد
و هنوز سر همان چهار راه واکس می زند کودکی که بهترین سوژه شد… …

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 1