دغدغه معیشت مشغولیت ذهنی بیشتر مردم

دغدغه معیشت مشغولیت ذهنی بیشتر مردم

گروه گزارش: قدرت خرید این روزها موضوعی است که ذهن بیشتر مردم را به خود مشغول کرده است، حتی مسئولان هم معتقدند که اگرچه نسبت به گذشته، قدرت خرید مردم افزایش یافته است اما به هرحال باید برای تحریک بازار و تقاضا هم که شده، اندکی قدرت خرید را افزایش داد تا بتوان هم چرخ تولید را به چرخه درآورد و هم از سوی دیگر، دسترسی مردم را به تامین مایحتاج خود، آسان‌تر کرد. البته دولت راهکارهای مختلفی در نظر گرفته که دامنه آنها، از افزایش حقوق و دستمزد و بن کارگری گرفته تا ارایه وام‌هایی از سوی بانک‌ها برای خرید کالا و بسته‌های خرید کشیده شده است.
در این میان، جدی‌ترین طرحی که به تازگی دولت در رابطه با افزایش قدرت خرید مردم ارایه کرده است، ارایه وام‌هایی به مردم آن هم برای خرید کالاهای ایرانی است، اما همواره بیم آن وجود داشته که با ارایه این وام‌ها، نه تنها قدرت خرید مردم در کالاهای ایرانی افزایش نیابد بلکه این راهکار دولت که پشتیبانی همزمان تولید و مردم را دنبال می‌کند، پولی به دست تولیدکنندگان نرسد تا چرخ تولید هم به گردش درآید و تولید از رکود خارج شود.
با این وجود، تجار و فعالان اقتصادی راهکارهایی را برای بالا بردن قدرت خرید مردم ارایه می‌دهند. آنها مخالف با ارایه چنین راهکارهایی از سوی دولت هستند و معتقدند که اگر چرخ تولید بچرخد، به خودی خود کالا با قیمت تمام‌شده پایین‌تری به دست مردم می‌رسد و هم قدرت خرید آنها با توجه به درآمدهایشان افزایش می‌یابد و هم از سوی دیگر، تولید هم به رونق می رسد و میزان نقدینگی که به منظور افزایش قدرت خرید وارد جامعه می‌شود، دیگر تورم زا نخواهد بود.
فرهاد فزونی به عنوان یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم گفت: افزایش قدرت خرید مردم اگر قرار باشد که با تزریق نقدینگی به جامعه و در اختیار گذاشتن پول نقد برای خرید کالا باشد، به طور قطع منجر به حمایت از مردم نشده و بار تورمی سنگینی را هم به دنبال خواهد داشت. وی افزود: تنها راهکاری که علاوه بر ایجاد قدرت خرید برای مردم، بار تورمی هم نخواهد داشت و درآمد نسبتا پایدار برای مردم ایجاد می‌کند، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم است. در غیر این صورت، ارایه یارانه و پول نقد و کارت اعتباری راه به جایی نمی‌برد. به گفته فزونی، متاسفانه و بدبختانه دولت هم اکنون پرداخت یارانه نقدی را همچنان ادامه می‌دهد در حالی که فعالان اقتصادی و کارشناسان بارها و بارها از آثار تورمی این یارانه‌ها صحبت کرده‌اند، بنابراین دولت هم امروز قادر نیست که یارانه‌ها را قطع کند و همین یارانه‌ها، نه برای رفع مشکلات کشور کارساز است و نه گره از کار مردم باز می‌کند.
وی اظهار داشت: دولت متاسفانه پول هم ندارد و همیشه باید در محاسبات خود این یارانه ها را خورده شده و از بین رفته بداند و از جای دیگر، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کند در حالی که باید به جای پرداخت یارانه و کارت‌های اعتباری، اشتغال را افزایش داد و با افزایش اشتغال، به تولید رسید، زیرا زمانی که تولید افزایش یابد، بازار رقابتی می‌شود و تورم هم زیاد نخواهد شد، بنابراین پولی که بابت حقوق و دستمزد از سوی کارفرمایان به کارگران داده می‌شود، قدرت خرید آنها را افزایش می‌دهد.
به اعتقاد وی طرحی که در دولت مطرح شده تا کارت اعتباری به مردم داده شود و آنها خرید کالا داشته باشند و قدرت خرید به این واسطه افزایش یابد، به هیچ عنوان ایده خوبی نیست، چراکه بازی‌هایی که برخی با این کارت‌های اعتباری می کنند و حتی فروش این کارت‌ها به دیگران، نه تنها رفع مشکل نمی کند بلکه بار تورمی هم خواهد داشت. وی اظهار داشت: وقتی قدرت خرید مردم با در دست داشتن چنین کارت‌های اعتباری افزایش می‌یابد، دولت به هیچ عنوان نمی‌داند که مردم به سمت خرید کدام کالا گرایش پیدا می‌کنند، بنابراین قدرت برنامه ریزی از دولت گرفته می شود، چراکه ممکن است همه مردم در آن واحد، با استفاده از این کارتها، به سمت خرید تعداد خاصی از کالاها گرایش پیدا کنند؛ بنابراین به دلیل بر هم خوردن عرضه و تقاضا، این کار قابل کنترل نیست. فزونی می‌گوید: اگر دولت به دنبال تحریک تولید و عرضه برود، می توانید سیاست‌گذاری کرده و با نحوه دادن یارانه‌ها یا کمک به بخش خاصی از صنعت که می خواهید رونق یابد، کار پیش می رود، بنابراین تورم زا نخواهد بود.
همچنین مسعود خوانساری یک کارشناس دیگر می‌گوید: مهمترین بحث برای اینکه افزایش قدرت خرید مردم، این است که دولت درآمدها را افزایش دهد؛ به این منظور هم چندین راهکار وجود دارد.
اولین راهکار جذب سرمایه‌های خارجی است که با ورود به بخش تولید و تجارت، باعث رونق بازار و تولید و اشتغال و در نهایت، افزایش قدرت خرید مردم خواهد شد. وی افزود: البته جذب سرمایه گذاری خارجی بسته به رفع تحریم‌ها دارد و اگر تحریم‌ها برداشته شود، می تواند آثار ورود سرمایه های خارجی را در رونق تولید و اشتغال و در نهایت افزایش قدرت خرید مردم، به خوبی مشاهده کرد.
خوانساری با بیان اینکه اقتصاد ایران به شدت بانک محور است، گفت: هم اکنون بانک‌ها در تامین منابع مالی تولید به شدت مشکل دارند؛ بنابراین باید راهکارهایی را به کار بست تا بانک‌ها از قدرت بالایی در پرداخت تسهیلات به بخش تولید برخوردار شوند و در نهایت به جای اینکه پول مستقیم از بانک به دست مردم رود، به تولیدکننده داده شود تا اشتغالزایی کرده و کالا را با قیمت تمام شده کمتری به دست مردم برساند.
وی اظهار داشت: در عین حال، تا زمانی که مجال افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها به تولید فراهم می شود، می توان با برداشتن قوانین مخل تولید، تولیدکنندگان را یاری کرد و هزینه های آنها را کاهش داد. در این صورت می توان چرخش پول را زیاد کرد و بنگاه‌ها را به سمت تولید بیشتر سوق داد.
خوانساری خاطرنشان کرد: در این میان، برای افزایش قدرت خرید مردم باید راهکارهایی را در نظر گرفت که دوباره دچار تورم نشویم، این در حالی است که وقتی تورم بالا باشد، دست دولت در جیب مردم است و از سوی دیگر، خطر تورم این است که پولدارها، پولدارتر و فقیرها، فقیرتر می‌شوند و در سال‌های گذشته، دولت دست خود را در جیب مردم کرده است.
البته خوشبختانه دولت در کنترل تورم تا اندازه ای موفق بوده است اما باید در نظر گرفت هر راهی برای قدرت خرید مردم به جز افزایش اشتغال و تولید در نظر گرفته شود، تله تورمی خواهد داشت.
همچنین حامد واحدی دیگر کارشناس اقتصادی می‌گوید: بالا بردن قدرت خرید مردم و افزایش تورم دو موردی هستند که به صورت توامان معمولا با هم اتفاق می افتند، این در حالی است که قطعا اگر پول دست مردم بیاید و قدرت خرید بالا رود، به معنای تورم است و اگر تورم هم پیش آید، اقتصاد به شدت دچار مشکل می‌شود و همه این را می‌دانند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


− هشت = 1