معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور:

میلیون ها نفر در اطراف دریاچه ارومیه با بحران نمک مواجه هستند

میلیون ها نفر در اطراف دریاچه ارومیه با بحران نمک مواجه هستند

گروه خبر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سالانه یک‌هزار میلیارد تومان برای اینکه دریاچه ارومیه را از خشک شدن نجات دهیم، هزینه می‌کنیم. در حال حاضر میلیون¬ها نفر در اطراف دریاچه با بحران نمک مواجه شده‌اند. به گزارش آرازآذربایجان ،عیسی کلانتری با تأکید بر لزوم رعایت مولفه‌های توسعه پایدار اظهار داشت: اگر در هر بخشی از کشور از جمله محیط زیست بدون در نظر گرفتن مفهوم توسعه پایدار عمل کنیم، به طور قطع با شکست مواجه می‌شویم.
وی افزود: مشکلاتی که امروز در زمینه‌های مختلف گریبان‌گیر کشور شده به علت این است که توسعه پایدار را جدی تلقی نکرده‌ایم.
کلانتری با اشاره به هزینه‌های زیادی که برای احیاء دریاچه ارومیه می‌شود، گفت: سالانه یک‌هزار میلیارد تومان برای اینکه دریاچه ارومیه را از خشک شدن نجات دهیم، هزینه می‌کنیم. در حال حاضر ۵ تا ۶ میلیون نفر در اطراف دریاچه با بحران نمک مواجه شده‌اند.
معاون رئیس جمهور تأکید کرد: استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای توسعه پایدار خواهد بود. به جرات می‌توان گفت بخش کوچکی از مشکلات زیست محیطی امروز مربوط به روند تغییر اقلیم بوده و بیشتر این مشکلات ناشی از برخی تصمیمات نادرستی است که در ۴۰ سال گذشته گرفته شده است.وی با بیان اینکه نمی‌توانیم خود را مقصر جلوه ندهیم، گفت: ایران یکی از کشورهای پرخطر در بعد زیست محیطی است. در کشور با مشکلاتی مانند کمبود منابع آب ریزگردها، افزایش فرسایش خاک، پسماند و غیره مواجه هستیم که همه این‌ها دستپخت خودمان است.
کلانتری با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی امروز را نمی‌توان به گردن خدا و مردم انداخت، افزود: به عواقب بسیاری از تصمیماتی که در گذشته گرفته شد، توجهی نکردیم. همین الان در ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه جنگل‌های زاگرس آتش‌سوزی داریم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چون در جاهایی است که پای انسان به آن نمی‌رسد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی خواسته‌های رئیس جمهور از این سازمان گفت: بهبود وضعیت هوای کلان‌شهرها، مهار ریزگردها با منشاء داخلی و احیاء تالاب‌ها از جمله مسائل مورد تأکید آقای روحانی به سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.
وی سدسازی را مقصر اصلی خشک شدن تالاب‌ها دانست و افزود: در شرایطی که جنگ آب آغاز شده، ما باید به دنبال احیاء تالاب‌ها هم باشیم. وی تأکید کرد: براساس سیاست‌های سازمان دیگر به هیچ صنعت آب‌بری در درون سرزمین مجوز داده نخواهد شد. صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد باید در شمال یا جنوب کشور که دسترسی به آب دریا دارند، احداث شود.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ارزیابی طرح‌هایی که در ۱۳ سال گذشته در این سازمان بلاتکلیف مانده بود، اشاره کرد و گفت: در دورانی که رکود بیکاری در کشور داریم، در ۱۳ سال گذشته ۲۶۳ طرح به سرمایه گذاری ۲۶ میلیارد دلار که می‌توانست برای ۱۷۶ هزار نفر باسواد شغل ایجاد کند، منتظر یک امضاء طلایی بود.وی تصریح کرد: امروز اگر سازمان حفاظت محیط زیست به هر طرحی در مدت ۴۵ روز پاسخ ندهد، استانداران این حق را دارند تا طرح‌ها را اجرایی کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = سی پنج