آغاز اقدامات جدی برای نجات دریاچه ارومیه

آغاز اقدامات جدی برای نجات  دریاچه ارومیه

گروه خبر: معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اقدامات جدی و عملی برای نجات اکوسیستم دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است.
به گزارش موج؛ احمدعلی کیخا در جریان بازدید از دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن اظهار کرد: توجه به مسایل زیست محیطی در کانون توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته است که مهمترین اقدام آن در اولین جلسه هیات دولت رسیدگی به مساله دریاچه ارومیه بود.
وی گفت: در همین راستا ۱۹ طرح عملی و مهم برای احیای دریاچه ارومیه در هیات دولت به تصویب رسیده و در بودجه سال آینده اعتبارات خوبی نیز برای اجرای آنها اختصاص یافته است.کیخا با بیان اینکه دریاچه ارومیه بیمار بوده و نیازمند درمان است افزود: مدیریت منابع آب در کشور مشکل اصلی است که حوزه دریاچه ارومیه نیز یکی از چالش های آن است که چنانچه شیوه مدیریت منابع آب در کشور اصلاح نشود وضعیتی شبیه دریاچه ارومیه در نقاط دیگر کشور اتفاق خواهد افتاد .وی اظهار کرد: یکی از علل خشک شدن این دریاچه تغییرات آب و هواست ولی بخش قابل ملاحظه آن مدیریت ناصحیح و نامناسب آب در داخل کشور است. معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه به این معنی است که ما نتوانستیم مقدار آب کافی در اختیار آن قرار دهیم گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزایش و آب در محدوده این دریاچه کاهش پیدا کرده است. وی گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در این حوضه برداشت می شود و مصرف آب این حوزه از یک و نیم میلیارد مترمکعب به پنج میلیارد افزایش یافته است که این امر نشان می دهد سه میلیارد مترمکعب از آب این تالاب گرفته شده است که این امر باعث شده ۱۵ میلیارد مترمکعب کمبود آب در این منطقه به وجود آید.کیخا با بیان این امر که خشک شدن این پهنه آبی قطعا زندگی و حیات را در این منطقه با مشکل مواجه می کند افزود: سازمان محیط زیست براساس ماموریت اصلی خود در راستای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی تمام توان خود را برای احیای این دریاچه به کار می بندد.
وی گفت: در همین راستا سازمان محیط زیست از ظرفیت های بین المللی نیز در راستای احیای این تالاب بهره گرفته که تاکنون رایزنی های خوبی با دفتر عمران سازمان ملل در تهران در این زمینه انجام شده و علاوه بر این کشور ژاپن نیز برای احیای آن با کمک های فنی و اعتباری و همکاری های علمی اعلام آمادگی کرده است.کیخا یادآور شد: در دیدار اخیر وزیر امور خارجه ایتالیا با رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز این کشور برای کمک به ایران برای احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرد. به گفته مسئولان حفاظت محیط زیست هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از مساحت این دریاچه به دلیل خشکیدگی کاهش پیدا کرده است که همین امر موجب شده تا بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از وسعت این دریاچه به کویر و بیابان مبدل شود. دریاچه ارومیه که دارای ۱۶ تالاب اقماری هست در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. آب این دریاچه بسیار شور است و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، بار اندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 1