۲۰ درصد دختران دهه ۶۰ تا سال ۱۴۳۰ مجرد می‌مانند

۲۰ درصد دختران دهه ۶۰ تا سال ۱۴۳۰ مجرد می‌مانند

گروه اجتماعی: مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برآورد می‌شود در سال ۱۴۳۰ خورشیدی یک پنجم دختران دهه ۶۰ یعنی حدود ۲۰ درصد این قشر که از سن ۵۰ سال عبور کرده‌اند، مجرد خواهند بود.
حوزه دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نشستی با عنوان »بررسی تجربه زیسته دختران دهه ۶۰ با نگاهی بر قوانین مصوب مرتبط« را با حضور کارشناسان حوزه جمعیت و خانواده در نهاد ریاست جمهوری برگزار کردند تا به واکاوی مشکلات دختران مجرد متولد دهه ۶۰ بپردازد.
سکینه سادات پاد دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در این نشست از اینکه برخی از قوانین برای دختران دهه ۶۰ نسبتی با عدالت ندارد، انتقاد کرده بود. مشروح سخنان پاد را می توانید در لینک زیر بخوانید:
محمدرضا زهرایی عضو کارگروه مسائل اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، احمد غیاث وند، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، احمد دراهکی عضو هیات علمی و مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، رقیه سادات مومن، دکتری مطالعات زنان و هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، حجت الاسلام مهدی عباسی، هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و رئیس میز تحکیم خانواده و تبلیغات حوزه علمیه قم، الهه خدادادی، دکتری مطالعات زنان و پژوهشگر حوزه خانواده، خدیجه زارعی، دانش پژوه فلسفه تعلیم و تربیت از کارشناسان حاضر در این نشست بودند:بخش چهارم این نشست به اظهارات احمد دراهکی عضو هیات علمی و مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی اختصاص دارد که معتقد است الگوی همسرگزینی در ایران دستخوش تغییر شده است:
احمد دراهکی عضو هیات علمی و مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: در موضوع تجرد دختران، بحث عمومیت ازدواج برای جوانان مجرد مطرح می‌شود و اینکه چه مسایلی باعث شده ازدواج از عمومیت بیفتد.وی با بیان اینکه وقتی از واژه ازدواج استفاده می‌شود، واژه دیگری به نام بازار ازدواج به ذهن می رسد، اظهار داشت: بازار ازدواج مشخصه معلول است و اینکه بازار جایی است که عرضه و تقاضا شکل می گیرد. ازدواج هم بازاری است که در آن عرضه و تقاضا است. عرضه در جامعه ما اینطور است که زن عرضه می کند و مرد تقاضا می کند؛ یعنی تا تقاضای مرد وجود نداشته باشد، زن نمی تواند اقدامی کند.این استاد جمعیت شناسی با طرح این موضوع که باید بررسی شود چه تغییراتی در بازار ازدواج رخ داده که در آینده می تواند از نظر جمعیتی و حمایت های اجتماعی برای جامعه مسئله ساز شود، گفت: در علم جمعیت‌شناسی دنیا ۳۰ سالگی به عنوان یک برش شناخته شده است؛ سی سالگی برشی به لحاظ جمعیتی است که به محض عبور از سی سالگی، بخصوص دختران، شانس ازدواج آنها یا احتمال ازدواج آنها به شدت کاهش پیدا می‌کند.
دراهکی توضیح داد: احتمال اینکه یک دختر در سن ۳۰ تا ۳۴ سالگی ازدواج کند، نصف احتمال ازدواج دختر در سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی است یا احتمال اینکه دختری در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی ازدواج کند، یک پنجم دختری است که در سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی است.مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این پرسش که چه اتفاقی افتاده که الگوی همسرگزینی در ایران تغییر پیدا کرده است، اظهار داشت: ما باید دنبال علل باشیم؛ داده‌های آماری نشان می‌دهند در دهه ۵۰ خورشیدی۸۰ درصد دختران ایرانی تا سن ۲۵ سالگی ازدواج کرده بودند در حالی که در سال ۱۳۹۵ یعنی آخرین سرشماری رسمی یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر از دختران ایرانی تا سن ۲۵ سالگی ازدواج نکرده بودند.
مردان تمایلی به ازدواج با همسن خود ندارند
مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در بیان دلایلی که ازدواج دختران را به تاخیر می اندازد اظهار داشت: امروز آن تقاضایی که از سوی مردان باید صورت پذیرد، کاهش یافته است. مردان، نه در ایران که در دنیا، با دخترانی ازدواج می‌کنند که از آنها جوان‌تر هستند؛ با دخترانی ازدواج می‌کنند که چهار تا پنج سال از مردان کوچکتر هستند.
دراهکی با بیان اینکه مردان تمایلی به ازدواج با همسن خود ندارند، افزود: مردی که سن او افزایش یافته با دختری ازدواج نمی‌کند که در گروه سنی ۳۰ سالگی به بالاست و به همین دلیل عبور از مرز ۳۰ سالگی شانس ازدواج را برای دختران کاهش می‌دهد.
این استاد جمعیت شناسی یادآور شد: نکته‌ای که اینجا اهمیت دارد، این است که در گذشته به لحاظ جمعیتی مرگ مادران بالا بود و در کنار آن زنان بیوه نیز در جامعه وجود داشتند؛ هرچند آمار طلاق پایین بود ولی زنان بیوه تمایلی به ازدواج مجدد نداشتند و اگر بچه داشت و بیوه می‌شد با همین شرایط می‌ماند و فرزند خود را بزرگ می‌کرد.
وی افزود: در گذشته مردانی که بیوه می‌ماندند، با دخترانی ازدواج می‌کردند که در گروه سنی سی سال به بالا بودند.وی با یادآوری اینکه همانقدر که طلاق افزایش پیدا کرده ازدواج مجدد هم افزایش پیدا کرده است، افزود: البته باید گفت یک مسئله فرهنگی نیز در جامعه رخ داده و آن ازدواج با زنانی است که طلاق گرفتند؛ یعنی ازدواج مجدد هم افزایش یافته است که موجب می شود عمومیت ازدواج کاهش یابد.
دراهکی ادامه داد: مواردی از این دست باعث می شود شانس ازدواج برای دخترانی که از مرز ۳۰ سالگی عبور کرده اند، پایین بیاید و این شانس در گروه های دیگر افزایش یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت:‌ یکی از جمعیت‌شناسان بیان می کند تغییر در الگوی سنی ازدواج مردان ریسک ازدواج یا مخاطره ازدواج را برای زنان پایین می آورد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 3 =