۲ واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس در آذربایجان غربی احداث می شود

۲ واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس در آذربایجان غربی احداث می شود

آراز آذربایجان – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از احداث ۲ واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس در استان با هدف جلوگیری از خام فروشی در استان خبر داد.
غلامرضا بابایی در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات در زمینه مسائل و مشکلات پیش روی معادن استان، افزود: خام فروشی و نبود واحدهای فرآوری از مهمترین مشکلات در بخش معادن استان به شمار می‌رود که برای حل این مشکل دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با توجه به پتانسیل بالای سنگ‌های تزئینی در جنوب و شمال استان احداث می‌شود.
وی با بیان اینکه اقدامات اولیه برای راه اندازی این واحدهای فرآوری و سرمایه گذار این طرح‌ها مشخص شده و بزودی وارد فاز اجرایی می‌شوند، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های معدنی با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، ارتقای در آمدهای عمومی به همراه اشتغالزایی در دستور کار ویژه قرار دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: در راستای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان و ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی در داخل استان ۶۶۵ واحد فرآوری مواد معدنی در حال فعالیت هستند.
بابایی خاطرنشان کرد: عنوان کرد: برای راه اندازی این واحدها ۱۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است که برای ۱۸ هزار و ۶۵۸ نفر زمینه اشتغال مستقیم فراهم شده است.
وی ضمن اشاره به ظرفیت بالای استان آذربایجان غربی در حوزه مواد معدنی بخصوص سنگ‌های تزئینی گفت: آذربایجان غربی از لحاظ تنوع مواد معدنی بخصوص انواع سنگ‌های تزئینی در رتبه‌های برتر کشوری قرار دارد که برای استفاده از این فرصت خدادادی برنامه‌های زیادی در حال اجرا است و ایجاد واحدهای فرآوری بیشتری در داخل استان مد نظر سازمان است.
بابایی راه اندازی واحدهای فرآوری در بخش معادن استان را اقدام قابل توجه در زمینه تکمیل زنجیره معادن و توسعه زیرساخت‌ها در استان برشمرد و گفت: هم اکنون واحدهای معدنی و صنایع معدنی در استان برای ۲۳ هزار و ۸۶۵ نفر به صورت مستقیم زمینه اشغال را فراهم کرده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از جذب ۱.۵ میلیارد تومان حق دولتی معادن به خصوص معادن شهرستان تکاب خبر داد و افزود: بخش اعظمی از این اعتبار در بخش طرح‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه به خصوص تکاب هزینه می‌شود.
بابایی اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی ۴۹۴ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ظرفیت استخراج بیش از ۱۶ میلیون تن در سال و ذخیره قطعی یک هزار و ۲۲۲ میلیون تن وجود دارد که زمینه اشتغال مستقیم را برای ۵ هزار و ۲۰۷ نفر فراهم ساخته اند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۷ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف و ۵۲ معدن دارای گواهی کشف هستند که با به بهره برداری رسیدن این معادن و محدوده‌ها هم ظرفیت استخراجی مواد معدنی و هم اشتغالزایی در حوزه معادن استان افزایش خواهد یافت.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


1 × = یک