کرونا در آذربایجان غربی؛ ورود به منطقه خطر با بی توجهی مردم

کرونا در آذربایجان غربی؛ ورود به منطقه خطر با بی توجهی مردم

گروه گزارش: وضعیت کرونا در آذربایجان_غربی بعد از هفته ها روند کاهشی، طی حدود یک ماه گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفته و در حدود ۱۰ روز اخیر به منطقه خطر وارد شده ولی همچنان مردم بی توجه به پروتکل های بهداشتی هستند و استفاده از ماسک نیز به شدت کاهش یافته است.
بیش از ۱۷ ماه از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران و آذربایجان غربی می گذرد و این بیماری همچنان در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و با آغاز پیک پنجم، روز به روز، تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی ها افزایش می یابد.
در حالی این بیماری ۱۷ ماه پراسترس را برای خانواده های آذربایجان غربی ایجاد کرده که در این مدت نزدیک به پنج هزار نفر جان خود را از دست داده اند و تست حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز مثبت شده است.البته با وجود رشد جهشی آمارهای کرونایی درهمه بخش ها، مردم همچنان بی توجه هستند و استفاده از ماسک طبق بررسی های صورت گرفته به حول و حوش ۴۰ درصد رسیده است.
این کاهش استفاده از ماسک موجب شده تا واگیری کرونا بیشتر شده و تعداد مبتلایان روزانه به حدود هزار نفر در آذربایجان غربی نزدیک شود.
۸۸۷ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شدند
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۸۷ نفر در استان به کرونا مبتلا و بیش از یک چهارم از این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.دکتر جواد آقازاده افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به هزار و ۸۲ نفر رسید.
وی از بستری شدن ۲۲۰ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد، ۳۲ نفر با ونتیلاتور تنفس دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: فوتی های روزانه کرونا در استان ۲ رقمی شده و طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۰ نفر رسید.آقازاده بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به چهار هزار و ۹۲۲ نفر رسید.
بیش از نصف شهرستان‌های آذربایجان غربی در وضع قرمز کرونایی قرار گرفتند
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز بوده که ارومیه از جمله آنهاست.
علی مصطفوی افزود: در حال حاضر ارومیه به همراه شهرستان های خوی، شوط، چایپاره و ماکو در شمال استان و شاهین دژ، تکاب، سردشت و مهاباد در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.
وی اضافه کرد: همچنین شهرستان‌های چالدران، سلماس، اشنویه، نقده، پیرانشهر، بوکان، میاندوآب و پلدشت در وضعیت نارنجی کرونایی هستند.معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بعد از هفته ها، شهرستانی با وضعیت زرد در استان وجود ندارد که امیدواریم با رعایت پروتکل ها به سمت بهبود وضعیت شهرستان های استان حرکت کنیم.مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.
مردم: تسریع در واکسیناسیون بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع بیشتر کروناست
این آمار نگران کننده در حالی است که برخی شهروندانی که از ماسک استفاده نمی کنند، ، خسته شدن از وضعیت کرونایی را عاملی برای این امر می دانند.یوسف محمدزاده از اصناف ارومیه ای در این باره گفت: بسیاری از شهروندان، از ماسک استفاده نمی کنند و در مقابل اعتراض ما نیز با صراحت می گویند که ماسک نمی زنیم.
وی اضافه کرد: این امر موجب شده که ما نیز دیگر اعتراض نکنیم و خودمان ۲ ماسک می زنیم و پذیرای مشتریان باشیم.
وی بیان کرد: البته شهروندان نیز حق دارند و باید سرعت واکسیناسیون افزایش یابد تا مردم نیز با تزریق واکسن، به ادامه مبارزه با کرونا دلگرم تر شوند.یکی از شهروندان ارومیه ای نیز در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا ماسک نمی زنید، گفت: از مسوولان بپرسید که چرا واکسن نمی زنند.
این شهروند که نخواست نامش گفته شود، افزود: اگر واکسیناسیون به سرعت انجام می شد، نیازی به این همه ترس از کرونا نبود.
وی اظهار کرد: ما به حد کافی از کرونا ضربه خورده ایم و استفاده از ماسک هم تغییری در وضعیت ما نمی کند.البته در مقابل این سخن شهروندان، مسوولان بهداشتی از ادامه واکسیناسیون با سرعت بیشتر در آذربایجان غربی خبر می دهند.
بیشترین میزان تزریق روزانه واکسن در آذربایجان‌غربی ثبت شد
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ هزار و ۵۴۵ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد که بیشترین آمار تزریق روزانه تاکنون در استان است.
علی احمد آقاپور افزود: با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در آذربایجان غربی به ۳۹۸ هزارو ۴۸۸ دُز رسید که این رقم نیز در حال افزایش است.وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته میزان واکسیناسیون انجام شده در یک روز به حدود ۱۰ هزار دُز می رسید که همگام با افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور، در استان نیز روند سرعت گرفت.
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، افراد بالای ۵۵ سال و برخی اقشار نظیر خبرنگاران، معلمان و فرهنگیان و رانندگان تاکسی برای دریافت واکسن باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند تا برای دریافت واکسن، به آنان پیامک ارسال شود.
به گزارش آراز اذربایجان به نقل از ایرنا، با این اوصاف به موازات افزایش سرعت واکسیناسیون، رعایت موارد بهداشتی نیز باید مد نظر مردم باشد تا زمینه کاهش مبتلایان و بستری شدگان و فوتی ها فراهم شود.در این خصوص، همراهی همه بخش ها اعم از مسوولان و مردم بسیار ضروری به نظر می رسد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸ ب.ظ

دیدگاه


نُه − = 0