کرونا در آذربایجان‌غربی؛ تداوم خطر با وجود کاهش آمارها

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ تداوم خطر با وجود کاهش آمارها

گروه گزارش: وضعیت کرونا در آذربایجان_سغربی همچنان نظیر دیگر مناطق ایران و جهان، بحرانی است و با وجود کاهش آمارهای ابتلا و بستری، نگرانی ها از افزایش یکباره مبتلایان، بستری شدگان و فوتی ها وجود دارد.
وضعیت کرونا پس از یک زمستان به نسبت آرام، از اوایل فروردین امسال در آذربایجان غربی روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی را آغاز کرد که همین امر نشان دهنده ورود به موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در این استان بود.
پس از گذشت چند هفته و با رعایت پروتکل_های بهداشتی و اجرای محدودیت هایی در حوزه ادارات، اصناف و کسبه ها، روند نزولی شیوع کرونا در آذربایجان غربی نیز نظیر سراسر کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
با وجود این روند کاهشی، بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان بر این عقیده هستند که نباید گول این روند را خورد و باید همچنان با رعایت موارد بهداشتی، تا واکسیناسیون تعداد زیادی از مردم ایران و آذربایجان غربی منتظر ماند تا روند کمی به سمت عادی شدن حرکت کند.مسوولان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز همچنان تاکید دارند که شیوع بالای بیماری همچنان وجود دارد و گواه آن، آمار بالای بستری شدگان و تداوم این روند است.
بستری شدگان کرونا در آذربایجان‌غربی پس از ۶ هفته همچنان سه رقمی است
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: بستری شدگان کرونا در آذربایجان‌غربی طی ۶ هفته گذشته همچنان سه رقمی بوده است.جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۵۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند که از این تعداد، ۷۶ نفر معادل ۴۹ درصد در ارومیه بودند.
وی اضافه کرد: در این مدت همچنین شاهد ابتلای ۳۵۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا بودیم که نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته است.رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: طبق آخرین آمار، ۱۷ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت در استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.
آقازاده اظهار کرد: کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به هزار و ۱۴۵ نفر رسیده است.وی گفت: از کل بستری شدگان در آذربایجان غربی، ۲۳۳ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان بوده و ۴۷ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.
البته با این وجود، وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی از وضعیت قرمز خارج شده است.
شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۳ شهر کاهش یافت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، سه شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که پنج مورد کمتر از هفته گذشته است.
علی مصطفوی افزود: در حال حاضر شهرستان_های سلماس در شمال و میاندوآب و شاهین‌دژ در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.
وی اضافه کرد: ارومیه به همراه شهرهای خوی، چایپاره، ماکو، پلدشت و چالدران در شمال آذربایجان غربی و شهرهای مهاباد، اشنویه نقده، تکاب، پیرانشهر و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونای دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: علاوه بر آن، سردشت و شوط به علت بهبود رعایت موارد بهداشتی، به وضعیت زرد بازگشته اند.
مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.
وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.
در کنار رعایت موارد بهداشتی و درمانی و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، روند واکسیناسیون کرونا نیز نظیر استان های دیگر کشور در آذربایجان غربی هم در حال انجام است و پیش بینی می شود با تهیه واکسن های بیشتر داخلی و خارجی، این روند سرعت بیشتری نیز داشته باشد.
واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال در آذربایجان غربی آغاز شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال در استان آغاز شده و به موازات سالمندان بالای ۸۰ سال اجرایی می شود.
رسول انتظارمهدی افزود: این واکسیناسیون بر اساس فراخوان و دعوت از طریق مراکز خدمات جامع سلامت انجام می گیرد.
وی با اشاره به ادامه واکسیناسیون شهروندان بالای ۸۰ سال در آذربایجان غربی اظهار کرد: از ۴۴ هزار فرد دارای شرایط در این بخش، بیش از ۲۵ هزار نفر واکسن را دریافت کرده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: هنوز حدود ۱۹ هزار نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال باقی مانده که از فرزندان آنان می خواهیم هماهنگی لازم را برای دریافت واکسن انجام دهند.
انتظارمهدی گفت: از ۲۱ بهمن ماه سال گذشته تاکنون گروه های هدف مختلفی نظیر کادر درمان کادر بهداشت، افراد مشمول در حوزه بهزیستی جانبازان، افراد دارای بیماران خاص، اعضای سازمان نظام پزشکی، پاکبانان بالای ?? سال و سالمندان بالای ۸۰ سال واکسن دریافت کرده اند.
با این اخبار خوش که در روزهای اخیر در خصوص واکسیناسیون، کاهش شیوع و کاهش محدودیت های کرونایی انعکاس یافته، انتظار می_رود که با همراهی مردم، تدابیر مسوولان و اجرای واکسیناسیون گسترده در هفته های آتی، روند غلبه بر ویروس شکل گسترده تری در ایران و البته آذربایجان غربی به خود بگیرد و شاهد روند نزولی با شیب تند بیماری کووید ۱۹ باشیم که می تواند در ماه های آتی به قطع زنجیره انتقال منجر شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، تاکنون حدود ۱۶۳ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و چهار هزار و ۴۲۳ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده_اند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


دو × 5 =