کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی وفرهنگی

کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی وفرهنگی

گروه فرهنگی: ادبیات وسوسه انگیزبرانگیزاننده وآگاهی بخش است، درهای اکتشاف را می گشاید و اوقاتی جادویی از ماجراجویی و لذت فراهم می آورد. کودکان نیاز ندارند منتظر برنامه های تلویزیون باشند یا در صف تئاتر بایستند تا موشی را که از سوراخی بیرون می آید یا می ترسد و درون سوراخش می_خزد دنبال کنند. گله ی اسب های وحشی را از خطر کشتار جمعی برهانند، درمبارزه ی هواداران انقلاب شرکت کنند و با سرگرمی جدیدی آشنا شوند که ساعت هایی پر از لذت برایشان فراهم می آورد، انسان های موفق را بشناسند و از آن ها پیروی کنند. این تجربه ها هر لحظه در نزدیک ترین کتابخانه در دسترس آن هاست.
یکی ازمهمترین ارزش های ادبیات، لذت و سرگرمی است. چه خوب است کودک عادت کند هر وقت حوصله اش سر رفت، احساس تنهایی کرد و به دنبال راه گریزی بود تا سرگرم شود، به کتاب پناه ببرد و در لذت ماجراهای آن سهیم شود.کتاب بهترین وسیله ی انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به کودک کمک می_کند میراث فرهنگی خود را بشناسد و به آن ارج بنهد. ایجاد نگرش مثبت به فرهنگ خود و دیگر فرهنگ ها، هم برای رشد اجتماعی او ضروری است و هم برای رشد فردی اش. درک و دریافت ارزش های خود بدون شناخت و احترام به ارزش_های دیگران ممکن نیست. ادبیات می تواند در ایجاد فضایی برای این شناخت نقشی به یاد ماندنی بازی کند. به دست آوردن تجربه های گوناگون که نه تنها به رشد فردی بلکه به احساس شادی و لذت می انجامد، نیز از پیامدهای مطالعه است. بدون ادبیات، کودکان نمی توانند هیجان و لذت کشف سرزمین های نو یا تنهایی و ترس ناشی از ز ندگی در جزیره ای دور افتاده را تجربه کنند.در داستان های تاریخی کودکان فرصت های استثنایی زندگی در گذشته را می یابند و داستان_های علمی – تخیلی آن ها را به تفکر و اندیشه درباره ی آینده وا می دارند. با داستان_های واقعگرای نو، کودکان به شناخت انسان امروزی و رابطه اش با محیط زیست و دیگر انسان ها کنجکاو می شوند. کودک به کمک ادبیات با شیوه_های برخورد انسان ها با دشواری_های زندگی آشنا می شو د و از شخصیت_های داستان می_آموزد که چگونه با گرفتاری ها برخورد، و احساس های دیگران را درک کند. کتاب، درهای دانش و اکتشاف و پیشرفت را به روی جوانان می گشاید. برای دستیابی کودکان به تجربه ها ی گوناگون و پر کشش جهان، کتاب_هایی که در موقعیت ها و زمان های مختلف شکل گرفته اند، مناسب اند. کتاب های اطلاعاتی یافته های تازه درباره ی تمامی موضوع_ها را ارائه می دهند. زندگینامه ها از راهی که افراد موفق رفته_اند، سخن می گویند؛ عکس ها و تصویرها شگفتی ها را به نمایش می_گذارند و به شرح روش های لازم برای کسب مهارت در انجام بازی_ها و سرگرمی ها می_پردازند و سبب رشد و پرورش شناخت، حتی در کودکان خردسال می_شوند. کتاب هایی که شخصیت های آن به شیوه_های کلیشه عمل نمی_کنند و به بیان الگوهای رفتاری غیر قالبی می_پردازند، به کودکان فرصت می دهند با الگوهای ذهنی خود برخورد کنند. زندگینامه ها و همچنین برخی از داستان_های واقعگرا به کودکان و نوجوانان کمک می کنند تا دریابند که دشواری_ها تنها در زندگی آن ها وجود ندارد و انسان های دیگر نیز با همین دشواری ها یا دشواری های بزرگتر دست وپنجه نرم کرده اند. با خواندن این کتاب ها کودکان و نوجوانان دچار آسیب های روانی به نوعی درمان می شوند و می_توانند خود را از زیر بار فشارهای عاطفی بیرون بکشند. ادبیات در رشد و پرورش و نیز گسترش دامنه ی تخیل نقش بنیادین دارد. با الهام از کتاب هاست که کودکان به نوشتن یا بازگو کردن قصه هایی ساخته و پرداخته ی ذهن خود و اجرای نمایش تشویق می شوند.به باور روان شناسان، کودکان ۳ تا ۱۰ ساله آمادگی فراوانی برای پذیرش هنر دارند. از این رو ادبیات، کودکان را هم به دنیای روابط انسانی رهنمون می_کند و هم حساسیت آن ها را به هنر و زیبایی افزایش می_دهد. کتاب می تواند کودک را به سوی واقعیت و فراتر از آن براند و در غنی کردن روح و روان خوانندگان خود و آشکار کردن نیاز آن ها نقش اساسی دارد. آثار ژرف ادبیات در کودکان در بزرگسالی آشکار می شود. کتاب به کودکان فرصت می دهد با شخصیت هایی به سن و سال خودشان همذات پنداری کنند. کودکان دوست دارند درباره ی کسانی بخوانند که می_توانند آن ها را درک کنند و از این راه به خود باوری می رسند. کتاب با گسترش علاقه های کودکان، فراهم کردن امکان تجربه ی ماجراهای جدید و نیز نمایش شیوه های نگرش متفاوت و برخورد با کشمکش_ها و درگیری های زندگی خود آن ها، افق دید کودکان را گسترش می دهد. داستان های ورزشی، پر رمز و راز و طنز آمیز، گریزگاه ها یی لذت بخش برای کودکان و نوجوانان اند. کتاب با کمک به گسترش افق دید کودکان و نوجوانان، شناخت دیگران و محیط اطراف، بینش آن ها را انسانی وهمه جانبه می_کند.کودکان با خواندن کتاب های خوب کتاب به نیکی در جایگاه نیاز و قانون باور پیدا می کنند. در نتیجه هرگز بدبین و مردد نخواهند شد، بلکه به رویارویی با پدیده_های منفی خواهند پرداخت. نگرش منطقی به زندگی، به آن_ها هماهنگی درونی می بخشد. سرانجام آن که می توان گفت کتاب به شیوه های مختلف در رشد زبانی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی کودکان تاثیر گذار است.در بازار انبوه کتاب، همه کتاب ها برای کودکان مناسب نیست و از این رو دقت در انتخاب کتاب برای این گروه سنی لازم است.کتابی که یک کودک می خواند باید با گستره فکر و اندیشه و نیز دنیا و تصورات او کاملا سازگار باشد. شیوه ی نگارش کلمات و جملات و اصطلاحات کتاب کودک باید به گونه ای باشد که کودک از آنها سر در بیاورد و به عبارتی دیگر آنها را بفهمد. جذابیت و محبوبیت کتاب در نزد کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کتابی که برای کودکان نوشته می شود باید از نظر محتوا و تصاویر ظاهری جذب کننده باشد تا خواننده به مطالعه آن ترغیب شود.کودکان معمولا کتاب_هایی انتخاب می کنند که مصور و دارای جلد زیبایی باشند از این رو کتابی که چنین ویژگی_هایی داشته باشد برای بچه ها بسیار محبوب است.با اینحال مهمترین نکته ای که کودکان را می تواند به مطالعه تشویق و ترغیب کند مطالعه والدین در منزل و مکان های دیگر است. بچه_هایی که والدین آنها با صدای بلند برایشان کتاب می خوانند، قدرت بیان بهتری دارند.کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه_های عظیم و آینده سازان کشور هستند و به همین سبب ارایه کار و کتاب برای این قشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پرداختن به کیفیت و کمیت تولید آثار مطلوب نظر جوانان و کودکان در زمینه انتشار کتاب و خدمات فرهنگی به این جماعت ، از جمله مسایلی است که هرگز نباید از آن غفلت کرد. شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان اظهارکرد: همانطور که کشور از جمعیت جوانی برخوردار است باید دست اندرکاران و اهل قلم در زمینه تولید و نشر کتاب با موضوعات مختلف نسبت به جمعیت کودک و نوجوان اهمیت خاصی قایل شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 6