کاهش تعرفه واردات سیب یا افزایش پلکانی قیمت‌ها

کاهش تعرفه واردات سیب یا افزایش پلکانی قیمت‌ها

صابر چهرقانی
گروه گزارش: سیب به عنوان میوه ضروری هفت‌سین مردم و از اقلام پرمصرف در ایام نوروز، هم اکنون با افزایش قیمت رو به روست و بیم آن می‌رود که در ایام عید قیمت‌ها از کنترل خارج شود.
وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار سیب در شب عید قصد کاهش تعرفه واردات را دارد، ولی اتحادیه‌های باغداران و استاندار آذربایجان غربی به عنوان مسوول مستقیم میز کشوری سیب درختی، مخالف واردات سیب از خارج کشور هستند و می‌گویند واردات سیب به صنعت سیب کشور و باغداران آسیب می‌رساند.
سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی با مخالفت نسبت به واردات سیب می‌گویند، ما بیش از سهمیه‌ای که برای استان تعیین شده است، سیب مورد نیاز شب عید را در اختیار خریداران قرار می‌دهیم.
طبق نظر کارشناسان حوزه بازرگانی و کشاورزی، مصرف سرانه سیب در کشور نزدیک به ۲۵ کیلوگرم می‌باشد که برای تامین این نیاز نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیب در کشور نیاز است.
*نزدیک به ۴۰ هزار تن از این میزان تنها در ایام عید به مصرف می‌رسد.
آمارهای وزارت جهاد کشاورزی حاکی از برداشت سه میلیون تن سیب در سال جاری در کشور است که با این حساب نیازی به واردات سیب نیست.
با وجود این میزان سیب تولیدی، افزایش یکباره قیمت‌ها و ادامه روند صعودی آن در هفته‌های اخیر، مسئولان کشوری را در تنگنای کاهش قیمت قرار داد که با توجه به عدم تمکین بازار، مسئولان بر آن شدند تا تعرفه واردات سیب را از ۷۵ درصد به دو درصد تقلیل دهند تا زمینه برای کاهش قیمت فراهم شود.در حال حاضر و با توجه به گزارش حوزه کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان عمده‌ترین تولید کننده سیب در کشور، قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم سیب نزدیک به ۱۱ هزار ریال است که هم اکنون در عمده فروشی‌های آذربایجان_غربی، ۳۰ هزار و در خرده فروشی‌ها ۳۶ هزار ریال قیمت دارد.طبق گزارشات مسئولان تنظیم بازار، قیمت سیب در تهران هم اکنون به بیش از ۶۰ هزار ریال رسیده است.از تفاوت فاحش قیمت تمام شده سیب با قیمت بازار، بوی سود جویی به مشام می‌رسد که مسلما نصیب باغداران و تولیدکنندگان نخواهد شد، بلکه کیسه دلالان و واسطه‌ها از این افزایش بی رویه پرخواهد شد.
استاندار آذربایجان غربی به عنوان مسئول مستقیم حوزه سیب کشور و رییس میز سیب کشوری با کاهش تعرفه‌های واردات سیب مخالف است و می‌گوید : در کنار اهتمام ویژه برای کاهش قیمت در بازار، باید از کاهش تعرفه‌های وارداتی این میوه تولید داخل نیز جلوگیری کنیم.
قربانعلی سعادت اضافه می‌کند: یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با کاهش تعرفه واردات باز شدن راه ورود سیب‌های بی کیفیت ترکیه‌ای به کشور با وجود سیب‌های با کیفیت بسیار مناسب ایرانی در بازار است.
وی اظهار کرد: باید با برنامه ریزی مناسب از دلال بازی و واسطه گری نیز در این خصوص جلوگیری کنیم.
غلامرضا دیزج نژاد معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با دفاع از تصمیم ستاد تنظیم بازار کشوری در کاهش تعرفه وارداتی سیب گفت: قیمت سیب در خرده فروشی‌ها نزدیک چهار برابر قیمت تمام شده است که اصلی‌ترین سود را در این خصوص تنها دلالان می‌برند.وی اضافه کرد: در صورتی که فروشندگان و به ویژه دلالان قیمت‌ها را رعایت کنند و به پایه ۲۵ هزار ریال برسانند، واردات نیز نخواهد بود و مردم اقبال بیشتری به تولیدات داخل نشان می‌دهند.
وی اظهار کرد: چرا باید قیمت‌های تولید داخل ما آن قدر بالا بروند که از سیب وارداتی نیز گران‌تر باشند؟
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: در کنار کاهش تعرفه وارداتی، از صادرات سیب نیز حمایت ویژه‌ای از سوی دولت انجام می‌شود و نگرانی خاصی در دو ماه آینده در این خصوص وجود ندارد.
سید علی مختاری مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عقیده‌ای متفاوت دارد و با رد استدلال‌های موجود در خصوص لزوم کاهش تعرفه وارداتی سیب گفت: در حال حاضر بیش از ۳۲۰ هزار تن سیب تنها در سردخانه‌های استان موجود است و علاوه بر آن، ۵۰۰ هزار تن در دیگر استان‌هایی که سیب برداشت می‌شود موجودی سردخانه‌ای داریم.
وی اضافه کرد: این آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰ برابر نیاز شب عید، ذخیره سیب در کشور موجود است و نباید کاهش تعرفه‌ای در این خصوص داشته باشیم.
وی افزود: ما واهمه داریم تا با کاهش تعرفه وارداتی، تولیدات سیب در دست تولید کنندگان بماند و کشاورزان خسارت ببینند.
علی شایان مهر مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی نیز با اشاره به آمادگی این سازمان برای تامین سیب مورد نیاز استان‌های دیگر کشور از طریق آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر، سردخانه‌های تعاون روستایی استان ۲۲ هزار تن سیب برای توزیع دارند و این در حالی است که سهمیه سیب استان برای تنظیم بازار شب عید، ۱۵ هزار تن می‌باشد.
وی اضافه کرد: ما امسال این سهمیه استان را به قیمت‌های ۲۸ هزار تا ۳۲ هزار ریال به استان‌های متقاضی می‌فروشیم.شایان مهر اظهار کرد: واردات سیب علاوه بر ضرر زدن به حوزه تولیدی و تولیدکنندگان، معضلاتی را در خصوص احتمال انتقال بیماری‌ها در میوه‌های وارداتی ایجاد می‌کند که این امر توان زیادی را از کشور می‌گیرد.
وی گفت: در حال حاضر سیب موجود در بازارهای آذربایجان غربی بین ۱۵ هزار تا ۳۶ هزار ریال، نسبت به کیفیت قیمت دارد که مردم می‌توانند با سلایق مختلف، خریداری کنند.با وجود صحبت‌ها و موضع‌های مثبت و منفی در خصوص لزوم یا عدم لزوم کاهش تعرفه واردات سیب، این نکته حائز اهمیت است که باید با استفاده از توان نظارتی و بازرسی، از ورود دلال‌ها به بازار سیب و دیگر میوه‌های کشاورزی در آستانه بازار پرفروش شب عید جلوگیری شود.در صورت ثبات در بازار سیب مردم نیز می‌توانند با آرامش و خیال راحت نیاز سیب شب عیدی خود را تامین کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 4