معادن طلای تکاب هیچ منفعتی تاکنون برای مردم نداشته است

معادن طلای تکاب هیچ منفعتی تاکنون برای مردم نداشته است

گروه خبر: نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس گفت: مشکلات اقتصادی دامن مردم شهرستان های تکاب و شاهین دژ را گرفته به این دلیل که وجود معادن در منطقه جز تخریب محیط زیست،اراضی کشاورزی،مراتع طبیعی و سمی کردن آب ها، ثمره ای را برای ساکنان به دنبال نداشته است.
به گزارش آراز آذربایجان ،حسن همتی ، با اشاره به مشکلات جدی منطقه شاهین دژ و تکاب گفت: این دو شهرستان از بهترین شهرستان های آذربایجان غربی هستند اما با وجود ظرفیت‌های بزرگی مانند معادن،گردشگری، دامداری، شیلات و آثار جهانی جز اولین شهرهای محروم استان محسوب می شوند. صنعت گردشگری درآمد زایی خوبی دارد اما متاسفانه به هیچکدام از ظرفیت های این شهرستان ها توجه نشده و باعث کوچ مردم منطقه به تهران و حاشیه نشینی در این شهر شده است.
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس یازدهم ادامه داد: مشکل اصلی سیاست های غلط دولت در توزیع امکانات و تمرکز امکانات در شهر های بزرگ بوده که منجر به خالی شدن روستاها شده است. معادن طلا در تکاب وجود دارد اما هیچ منفعتی تاکنون برای مردم این شهر نداشته است؛درحالی که در جهان تکاب را به عنوان شهر طلا می شناسند. مشکلات اقتصادی دامن مردم شهرستان های تکاب و شاهین دژ را گرفته به این دلیل که وجود معادن در منطقه جز تخریب محیط زیست،اراضی کشاورزی،مراتع طبیعی و سمی کردن آب ها، ثمره ای را برای ساکنان به دنبال نداشته است. از طرف دیگر انفجارهای ناشی از معادن، روستاهای اطراف را تحت تاثیر منفی قرار داده بگونه ای که دیوار خانه های روستایی بر اساس این انفجار ها ترک خورده یا خراب شده است.
وی ادامه داد: با وجود این مشکلات تاکنون حقوق ۱۵ درصدی که دولت بایستی طبق قانون معادن برای شهرستان های تکاب و شاهین دژ لحاظ شود، محقق نشده و اعتبار آن به مرکز استان داده شده که کمترین میزان به شاهین دژ و تکاب اختصاص یافت. با اختصاص حقوق ۱۵ درصدی دولت، کل منطقه می تواند متحول شود و از طرف دیگر درحالی که مردم شاهین دژ و تکاب از بیکاری رنج می برند،شاهد به کار گیری عده ای نیروی غیر بومی در منطقه هستیم.
وی افزود: در نامه ای که با امضاء ۱۷۴ تن از نمایندگان به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شد،ضمن طرح علت عدم اجرای کامل قانون معادن توسط دولت،خواستار اختصاص ۱۵ درصد حقوق مشخص شده آن به شهرستان های شاهین دژ و تکاب شدیم.
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس یازدهم یادآور شد: این دو شهرستان دارای انقلابی ترین،سالم ترین،دلسوز ترین،درستکارترین مردم بوده ولی راه روستایی و بین شهری مناسب ندارد؛ بطوری که مسیر های کنونی به قتلگاه تبدیل شده اند و هر روز شاهد تصادف،کشته،مجروح،قطع نخاء و ضررهای مادی هستیم.
وی ابراز کرد: وضع بهداشتی شهرستان های شاهین دژ و تاکاپ بسیار نامناسب است و مردم منطقه مجبورند برای یک سونوگرافی پیشرفته به شهرستان ها و استان های همجوار بروند. از آنجایی که شاهین دژ و تکاب جزو مناطق صعب العبور محسوب می شود مشکل گاز رسانی دارند اما اقدامات خوبی با دستور وزیر نفت صورت گرفته که در حال انجام است.
وی ادامه داد: این دو شهرستان فاضلاب مناسبی ندارند؛ پزشکان و متخصصان معتقدند که بهداشت مقدم بر درمان است بنابراین اگر فاضلابی نباشد بحث بهداشت دیگر مطرح نیست.
نماینده مردم شاهین دژ و تکابت در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ادامه چنین مشکلاتی باعث ابتلا مردم منطقه و ابتلا آن ها به امراض مختلف می شود که نتیجه آن افزایش چند برابری هزینه های درمان و حتی مرگ خواهد بود بر این اساس حل مشکلات مذکور نیازمند توجه دولت به این دو شهرستان محروم است./

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


9 + شش =