کانون عاشیق های آذربایجان غربی ظرفیتی برای شناساندن مکتب عاشیقی است

کانون عاشیق های آذربایجان غربی ظرفیتی برای شناساندن مکتب عاشیقی است

گروه خبر: مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: کانون عاشیق های استان ظرفیتی برای شناساندن مکتب عاشیقی در کشور و منطقه است.
داریوش علیزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: رشد و توسعه هنر عاشیقی، کشف استعدادهای جوان و ترویج این نوع از موسیقی در میان نسل جوان از اهداف عمده این کانون است.
وی اظهار کرد: موسیقی عاشیقی در آذربایجان غربی به ویژه ارومیه ریشه در آداب و رسوم و سنت‌های مردم دارد و دارای پیشینه‌ای چند صد ساله است و موسیقی مکتب عاشیقی ارومیه بعد از سال‌ها کش و قوس و رقابت با سایر استان‌های عاشیق خیز ایران به شماره ۱۶۵ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.
وی اظهار کرد: موسیقی عاشیقی از اصلی‌ترین شاخصه‌های مردم ترک زبان در سراسر جهان است که در ایران دارای مکتب‌های مختلف می‌باشد که در این میان مکتب عاشیقی ارومیه بنا به نظر کارشناسان و اساتید این هنر در سراسر جهان اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین مکاتب عاشیقی است که تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده است.
مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: مکتب ارومیه مکتب عرفان، حماسه و عشق است که ۵۴ مقام باقی‌مانده از آن توسط هنرمندان عاشیق که امروزه بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها با مرکزیت شهرستان ارومیه در سطح استان فعالیت می‌کنند، اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: ۱۲۳ عاشیق عضو کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی هستند و این کانون تنها کانون رسمی کشور می‌باشد.
علیزاده افزود: تک نوازی عاشیق ها، غیرریتمیک بودن مقام‌ها، کلامی بودن موسیقی ارائه شده در کنار آلت موسیقی (قوپوز) هفت سیمه با ۱۴ پرده به نام ۱۴ معصوم از شاخصه‌های اصلی مکتب عاشیقی ارومیه است که آن را در سطح ایران و جهان منحصر به فرد کرده است.
وی اضافه کرد: نخستین جلسه کانون عاشیق های استان بعد از تعطیلات نوروزی تشکیل شد که این جلسه با حضور هنرمندان عاشیق از شهرستان‌های ارومیه، نقده، خوی و سلماس و بسیاری از علاقه مندان موسیقی محلی برگزار شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 72