کارآفرینی فرهنگی

کارآفرینی فرهنگی

گروه فرهنگی: کارآفرینی فرهنگی را می توان با دو روش استقرار و قیاسی مورد مقایسه قرار داده و تعریف و تبیین کرد. مطالعه و پژوهش در خصوص کارآفرینی فرهنگی با روش قیاسی، منتهی به شناخت رفتار کارآفرینانه می‌گردد؛ رفتاری که تمام حوزه های اسلامی، اقتصادی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کارآفرینی فرهنگی، را در برمی گیرد در حالی که مطالعات استقراری در خصوص کارآفرینی فرهنگی تنها رفتار کارآفرینان را در حوزه کسب و کار مورد برسی و شناخت قرارمی دهد.
یا به عبارت دیگر، یکی رفتار کارآفرینانه را به طور عام یا مجزا در هر یک از حوزه های اسلامی، اقتصادی سیاسی و فرهنگی کارآفرینی جستجو و معرفی می‌کند و دیگری رفتار کارآفرینان را، یعنی کسانی که فقط در حوزه کسب‌وکار فرهنگی، رفتار کارآفرینانه داشته‌اند، بیان می‌کند. در نهایت می‌توان گفت که کارآفرینی فرهنگی، تنها یک شغل یا کسب و کار نیست، بلکه یک سبک تفکر یا یک فرهنگ و سبک زندگی است. ضرورت و اهمیت کارآفرینی فرهنگی: کارآفرینی فرهنگی اگر چه یک شغل نیست و ترویج فرهنگی آن در جامعه، ابتدا ممکن است که موجب افزایش بیکاری شود، اما در واقع موتور توسعه محسوب می‌شود و بیکاری‌های پنهان را در حوزه فرهنگی نه تنها آشکار و درمان می‌کند بلکه با خصوصیات میان رشته ای خود باعث پیشگیری از آن همچنین ارائه راهکارهای موثر در حوزه های اقتصادی، صنعتی، علمی و ….. می‌شود.
در اینجا این سؤال مطرح می‌گردد که اگر کارآفرینی فرهنگی یک شغل نیست و اساساً کارآفرین فرهنگی در پی ایجاد شغل نیست و نتیجه کار او نیز ممکن است بیکاری را افزایش دهد، پس کارآفرینی فرهنگی چیست و کارآفرینان فردی یا سازمانی فرهنگی چه افرادی هستند؟ چرا آ نهارا موتور توسعه فرهنگی کارآفرینی نامیده‌اند؟ آیا کارآفرینی فرهنگی انواع مختلفی دارد؟ آیا ویژگی‌های روان شناختی و جمعیت شناختی کارآفرینان اقتصادی، سیاسی اجتماعی، صنعتی، علمی و فرهنگی با هم تفاوت دارند؟ تفاوت فرهنگ کارآفرینی با کارآفرینی فرهنگی چه می‌باشد؟
در کشور ما عده¬ای به غلط کارآفرینی را به عنوان یک شغل معرفی می‌کنند و آن‌ها را در کنار کارگر، مدیر، مهندس، پزشک، خلبان، وکیل جوشکار و….. قرار می‌دهند و عده ای دیگر، آن‌را شغل آفرینی می‌دانند. عده ای دیگر نیز کارآفرین را کسی می‌دانند که تنها بتواند کارگاه یا کارخانه یا شرکتی را تاسیس، راه اندازی و مدیریت نماید و ریسک آن را متقبل شود و…. به عبارت دیگر تاکنون کارآفرینی، تنها در حوزه کسب‌وکار و آن هم در بعد اقتصادی مطرح بوده است.
کارآفرینی فرهنگی ( تبیین تا بومی سازی ): بر اساس رویکرد قیاسی ، تعریف کارآفرینی فرهنگی عبارت است از ارزش آفرینی فرهنگی و کارآفرین فرهنگی کسی است که بتواند ارزشی را در فرهنگ جامعه خلق نماید ، چه ارش مادی و چه ارزش معنوی .
بنابراین کارآفرینان فرهنگی کسانی هستند که در صدد شناسایی و رفع نیازهای فرهنگی جامعه‌اند و در این راه از اعتبار فرهنگی خود مایه می‌گذارند و برای رسیدن به هدف و مأموریت خود، دست به ایثار و از خود گذشتگی می‌زنند همچنان که کارآفرینان سیاسی در صدد شناسائی نیازها و خلاء‌های سیاسی جامعه و جهان هستند و می‌کوشند تا موانع سیاسی موجود را جهت رشد و توسعه جامعه و استقرار عدالت و دموکراسی شناسایی و از سر راه بردارند; البته از روشی نو و کارآفرینانه و در ارتباط با شرایط اسلامی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی روز و با توجه به نیازهای نسل‌های فعال جمعیت در جامعه . بالاخره کارآفرینان فرهنگی افرادی هستند که ارزش‌های فرهنگی را در جامعه خلق کشف و یا احیا می‌نمایند.
در هر صورت ، هر یک از کارآفرینان اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی همچون کارآفرینان اقتصادی ، دائماً در جستجوی نیازها و فرصت‌ها هستند تا از طریق خلاقیت ریسک پذیری و رهبری ، ارزشی را در جامعه ایجاد و خلأ یا نقصی را دفع و اصلاح نمایند. بنابراین می تون گفت : کارآفرینی فرهنگی صرفاً یک شغل نیست که فقط در بعد اقتصادی و آن هم در حوزه کسب و کار مطرح باشد بلکه فراتر از آن یعنی یک سبک زندگی یا یک فرهنگ است که همواره کارآفرین است و بر تمام شئونات زندگی او تأثیر می‌گذارد .
از جهان بینی و ایدئولوژی و انتخاب دین وی گرفته تا انتخاب همسر ، شغل و حرفه و روش انجام کارهایش در شئون مختلف زندگی . لذا کسی که دارای ویژگیهای کارآفرینانه فرهنگی است ، الزاماً نباید وارد حوزه کسب و کار و بعد اقتصادی کارآفرینی شود.
همانطور که افراد زیادی در حوزه ‌های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی فعالیت می کنند و دارای ویژگیهای کارآفرینانه هستند ، ولی صاحب کسب و کاری نیستند و یا برعکس افراد زیادی هستند که موقعیت های کارآفرینانه قرار دارند ، یعنی صاحب کسب و کاری هستند ، اما رفتار کارآفرینانه ندارند . لذا یک خانم خانه دار، یک محصل ، یک نویسنده یک خبرنگار ، یک استاد دانشگاه ، یک سیاستمدار ، یک کارخانه دار ، یک روحانی ، یک تاجر یا یک کارگر می تواند رفتار کارآفرینانه داشته باشد یا نداشته باشد. بطور کلی می توان گفت کارآفرینان فرهنگی به سبک خاصی زندگی می کنند ، با عینک خاصی به جهان نگاه می کنند و به روش خاصی با مسائل و مشکلات و پدیده‌ها برخورد می کنند. آنها یک زندگی کارآفرینانه دارند که ممکن است در این زندگی ، کسب و کار کارآفرینانه ای داشته باشند یا نداشته باشند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 10