چه شد که جامعه در حد غارت اموال آسیب دیدگان تنزل کرد

چه شد که جامعه در حد غارت اموال آسیب دیدگان  تنزل کرد

گروه اجتماعی : به تازگی فیلمی از غارت وانت نیسان حامل مواد غذایی حادثه دیده توسط عده ای در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب زیادی داشت.
در این فیلم برخی از رهگذران برای برداشتن یک شل آب میوه از نیسان وانتی که چپ کرده، از هم سبقت می گیرند و در حالی که می دانند از آن_ها فیلم گرفته می شود به کار خود ادامه می_دهند جالب آن که برخی از آن ها از ماشین_های لوکس پیاده می شوند و کت وشلوارهای مرتب هم به تن دارند !
البته این تنها فیلم از غارت جاده ای در کشورمان نیست و هر از چند گاهی عکس‌ها و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد در برخی حادثه‌ها برخی رهگذران سریع وارد عمل می شوند و آن‌ها را برای خود بر می‌دارند.
از حق نگذریم موارد زیادی هم فیلم منتشر شده که مردم را در حال کمک به جمع آوری بار ریخته شده کامیون یا وانت حادثه دیده نشان می_دهد.ضمن این که این اتفاقات در کشورهای دیگر هم رخ می دهد و مثال های فراوانی برای آن در فضای مجازی قابل مشاهده است.
۱- فیلمی در مرداد ۹۷ منتشر شد که در آن یک تریلی حاوی کیک و بیسکویت در جاده اهواز –شوشتر دچار سانحه می‌شود و بار‌های آن می‌ریزد. مردم عبوری نیز جلوی چشم راننده مشغول جمع آوری کارتن‌ها و بردن آن‌ها به سمت خودرو‌های خود هستند.
شخصی که مشغول فیلم برداری است به سوی راننده می‌رود و از او می‌پرسد: چرا هیچ کاری نمی‌کنی؟ راننده در پاسخ می‌گوید: »چه کار کنم؟ به پلیس زنگ زدم. آن‌ها هم گفتند دارند مامور می‌فرستند، اما هنوز کسی نیومده. چه کار می‌تونم بکنم؟ به کدومشون می تونم بگم نبر، بذار؟«
۲- آخرین روزهای سال ۹۷ بود که فیلمی از تصادف کامیون حامل پارچه در جاده کمربندی اهواز -خرم آباد که منجر به فوت آنی راننده شده بود، در شبکه های اجتماعی منتشر شد و نکته تاسف بار آن صحنه هایی از غارت کامیون توسط افراد رهگذربود.
۳- راننده یک کامیون باری با۵ ? تن بار نارنگی حدود ۳۰ کیلومتر بعد از یاسوج نزدیک روستای لما تصادف می کند و بعد از گذشت سه ساعت از زمان تصادف تمام ۵ تن بار او توسط عده ای از رهگذران به غارت می رود.
باورهای غلطی که باعث این رفتار می شود
اگر شما هم در یکی از این حادثه ها که مردم در حال غارت هستند حضور داشته باشید و از آن دسته آدم هایی که دست به این کار می زنند بپرسید چرا این کار را می کنید، بسیاری از آن ها نمی دانند که کار آن ها همان دزدی است و دلایلی برای کارشان می آورند.
برخی از آن ها معتقدند کالایی که روی زمین ریخته امکان فاسد شدن آن وجود دارد و چون راننده قادر به جمع آوری نیست پس آن ها مجازند که آن کالا را برای خود جمع آوری کنند. برخی دیگر بر این باورند که چون کالای خودروی حادثه دیده بیمه بوده پس مجازند که آن_ها را از آن خود کنند زیرا خسارت آن را بیمه پرداخت می کند!
چه باید کرد؟
ابتدا باید وظیفه رسانه ها در فرهنگ سازی را یادآوری کرد اما جدای فرهنگ سازی که نیاز همیشگی است باید خاطر نشان کرد که ورود سریع نیروی انتظامی به محل حادثه می تواند از غارت اموال صاحبان خودروهای حادثه دیده جلوگیری کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، دست بردن به اموال دیگران به هر نحوی سرقت محسوب می شود، در این زمینه نیز این رفتار به دلیل این که حرز (مکان متناسبی که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می ماند)وجود ندارد سرقت حدی نیست اما ذیل جرم سرقت تعزیری قابل تعقیب است که مجازات آن حبس از ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال به علاوه تا ۷۴ ضربه شلاق است اما تواتر انتشار این تصاویر نشان می دهد یکی از حلقه های مفقوده ای که به نظر می رسد توجه به آن می تواند مانع بسیاری از این غارت ها شود،
جرم انگاری مشخص این رفتار غلط وتحت پیگرد قرار گرفتن افرادی است که تصاویرشان هنگام غارت اموال توسط دوربین های مردمی و جاده ای ثبت می شود.
در آمریکا هم بعد از غارت کامیون حمل پول که دلارهایش در وسط اتوبان ریخته شده بود، پلیس آمریکا از مردمی که پول ها را جمع کرده بودند خواست آن ها را برگردانند در غیر این صورت با توجه به مشخص بودن شماره پلاک_های حاضر در صحنه علیه آن ها اعلام جرم می شود.
.Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


چهار × 5 =