یک مسئول اعلام کرد

پیش بینی تولید بیش از ۱.۴ میلیون تن سیب در آذربایجان‌غربی

پیش بینی تولید بیش از ۱.۴ میلیون تن سیب در آذربایجان‌غربی

آرازآذربایجان،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق پیش بینی ها امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد.
خسرو شهبازی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی، رتبه اول را با تولید ۳۰ درصد سیب کشور به خود اختصاص داده است، افزود: حدود ۷۵۰ هزار تن از سیب تولیدی به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.
شهبازی تصریح کرد: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان، در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات استان به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع محصولات از باغات استان تولید می‌شود.
وی بیان کرد: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه می‌شود.
این مسئول ادامه داد: عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی روسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.
وی اظهار کرد: تعداد ۶۵ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و ۱۳۰ هزار به صورت غیر مستقیم در باغات سیب استان مشغول به کار هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا دهیم و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روشهای علمی در بخش کشاورزی استان، در صددیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان رس را جایگزین باغهای سنتی کنونی کنیم.
وی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه ۳ و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.
شهبازی اضافه کرد: تمامی موارد در نقشه راه سیب استان پیش بینی و برآورد شده که در دست تدوین هست و به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = شش