پیشرفت ۹۷ درصدی سد چپرآباد اشنویه

پیشرفت ۹۷ درصدی سد چپرآباد اشنویه

آرازآذربایجان،فرماندار اشنویه گفت: بیش از ۹۷ درصد از عملیات اجرایی سد چپرآباد اشنویه به پایان رسیده است.
فرماندار اشنویه اظهار کرد: با پیگیری صورت گرفته از سوی استانداری، ردیف اعتباری این پروژه احیا شد و اختصاص ۱۲۳ میلیارد تومان برای اتمام سد «چپرآباد» اشنویه، آن از جمله خرید اراضی و احداث کانال‌های آبیاری مصوب شده است.
علی ترابی ادامه داد: برای اجرای این طرح پیش از این، ۳۲۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
این مقام اجرایی می گوید: این سد با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که آب ذخیره شده در دریاچه آن برای مصارف آشامیدن، کشاورزی و زیست محیطی و با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان یک هزار و ۵۳ هکتار استفاده خواهد شد.
وی گفت: سد چپرآباد اشنویه امکان تامین آب شرب شهر‌های اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند.
فرماندار اشنویه اضافه کرد: با بهره‌برداری کامل از این سد، امکان تامین و انتقال ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه چپرآباد به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.
ترای همچنین گفت: طول و عرض تاج سد چپرآباد به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است و در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۳:۱۵ ب.ظ

دیدگاه


− 5 = یک